Öppna klassen?

EasyRider

vilse på livets ocean.......
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
En stor och en liten
Vad gäller? :va

Vilka kör i den? :va

Varför finns den? :va

Vilken typ av hojar är konkurrenskraftiga i klassen? :va

Om någon kan bena ut det hela så är jag tacksam!

(Jag har läst hela reglementet ett par ggr. men min tolkning av det hela skiljer sig mot SVEMOS. Jag kan inte se varför en "kinahoj" med original mod.std. Polinimotor kan och skall köras i öppna klassen.
http://forum.minimoto.se/forum/viewtopic.php?t=1532)

EasyRider skrev:
2061022 Vad gäller? :va

Vilka kör i den? :va

Varför finns den? :va

Vilken typ av hojar är konkurrenskraftiga i klassen? :va

Om någon kan bena ut det hela så är jag tacksam!

(Jag har läst hela reglementet ett par ggr. men min tolkning av det hela skiljer sig mot SVEMOS. Jag kan inte se varför en "kinahoj" med original mod.std. Polinimotor kan och skall köras i öppna klassen.
http://forum.minimoto.se/forum/viewtopic.php?t=1532)
Jag kan bara delvis svara på dina funderingar.
Klassen uppstod pga att tex en förälder skulle kunna ta sonens/dotterns hoj och tävla på skoj. Med andra ord ett bra sätt för tex far och son att dela hoj. Därför finns klassen :tummenupp
Om sanningen ska fram har det körts väldigt få tävlingar då denna klass haft tillräckligt antal startande. Så svaret på vilka som kör i den är INGA ännu :confused:
Eftersom det är en öppen klass så är meningen att man ska köra med det man har och ha kul. Att då säga vad som är konkurrenskraftigt inte relevant.
Nu till det intressanta :) Den öppna klassen anser jag vara en instegsklass till minimoto alltså ett sätt att få prova att tävla och se hur kul vi kan ha. Om du sedan vill vidare och tävla om poäng och liknande så måste du köra en "tävlingsklass". Lycka till och hoppas vi ses på banorna.
/Jesper

Last edited:
Låt oss då säga att jag anmäler mig till ett RM för att köra öppen klass. Jag är den enda som anmält mig till öppen klass. Min cykel är antingen:

1. enligt mod. std. spec.

eller

2. enligt Super spec.

Vad händer då? Sorteras jag in så att jag får starta med 1. alt. 2 men kommer att stå överst på prispallen i vilket fall? :lol

Om inte antalet startande i en klass är måga nog för att fylla ett startfält så flyttas respektive förare in i startfälten för respektive klass/typ's heat.

så är du ensam i din klass så kommer du sisst!! (i din klass), även om du nu råkar passera startlinjen först av alla..

nä!, skämt & sido..
Du får köra med andra, i andra klasser som mest liknar det din hoj/ålder passar bäst in i.

Deta är för att rolighets-faktorn för din del ska bli högre.

Vad är roligast??
att starta ensam och vinna!
eller att komma 5:a ibland 10 andra som har bättre maskiner??

Vinnare i din klass blir du hursomhelst.

ps.
man blir bara en bättre förare om man tränar med några som är ännu bättre än sig själv.
ds.

klippans skrev:
2063437 Om inte antalet startande i en klass är måga nog för att fylla ett startfält så flyttas respektive förare in i startfälten för respektive klass/typ's heat.

så är du ensam i din klass så kommer du sisst!! (i din klass), även om du nu råkar passera startlinjen först av alla..

nä!, skämt & sido..
Du får köra med andra, i andra klasser som mest liknar det din hoj/ålder passar bäst in i.

Deta är för att rolighets-faktorn för din del ska bli högre.

Vad är roligast??
att starta ensam och vinna!
eller att komma 5:a ibland 10 andra som har bättre maskiner??

Vinnare i din klass blir du hursomhelst.

ps.
man blir bara en bättre förare om man tränar med några som är ännu bättre än sig själv.
ds.
Tack för infon! :tummenupp Då är jag på det klara med hur det funkar och att möjligheten finns om man vill köra ett prova-på-race.

Självklart är det roligt att klå förare på bättre material. Det gladde jag mig mycket åt på träningarna förra säsongen. :) Det var toppen när det kom rookies med dyra europeiska maskiner. Nu har jag dock fått på ett 316 kit på hojen och den gick mycket fint vid testen härromdagen. Det var stor skillnad. :tummenupp

Trots detta så kan jag inte enligt gällande regler starta i mod.std., så öppen klass verkar vara det som gäller för mig om jag vill mäta mig med mod.std. förare och hojar.

Mitt Super- projekt hinner nog inte bli klart i tid och om det blir det så är det långt ifrån konkurrenskraftigt. Det spelar i och för sig inte så stor roll initialt då jag nog inte kan utnyttja effekten i en mod.std. hoj till 100% än så länge. :lol Tävla i Superklassen känns då inte som någon större idé. Visserligen finns där en del Blata förare som man kanske skulle kunna fila.........

Med denna tråd ville jag ta upp extremfallet för att se hur det funkade och även väcka tanken hos andra här på forumet som då skulle se att möjligheten finns.

PS. Tränar med Danne, BOW, Meli, FilipRSR mfl. :) ds

En sak till som kan vara värt att veta. Skillnaden på varvtider mellan mod.stnd. och en trimhoj har varit marginell tidigare år. Jag tror att om man är en duktig förare måste man inte ha värsta materialet för att hävda sig i trimklassen. Lycka till!
/Jesper

EasyRider skrev:
2064307 Det händer inte så mycket på det forumet, jag vill inte regga mig där också och tanken var delvis att få ihop ett gäng till öppen klass.

Har faktiskt med funderat på den öppna klassen då jag inte tävlat förut. Vet inte riktigt hur jag ska göra...

7an skrev:
2073511 Har faktiskt med funderat på den öppna klassen då jag inte tävlat förut. Vet inte riktigt hur jag ska göra...

Larva dig inte nu.
Kom igen och anmäl dig till en licenskurs och börja kör.
Jag skall själv försöka köra så många Minimotorace som möjligt i år på de helger som inte kolliderar med mitt 125Junior RR tävlande. Jag har redan en RR licens så jag behöver inte skaffa en Minimotolicens också.

6008pro skrev:
2073565 Larva dig inte nu.
Kom igen och anmäl dig till en licenskurs och börja kör.
Jag skall själv försöka köra så många Minimotorace som möjligt i år på de helger som inte kolliderar med mitt 125Junior RR tävlande. Jag har redan en RR licens så jag behöver inte skaffa en Minimotolicens också.

Jag ska åka till Kalmar på deras licens kurs nu i slutet på April....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT