Öppen kåpa till torrkoppling

Jag tror att det är pga kylningen de måste ha den öppen. Men jag vet inte helt om det stämmer.
Hursom så fortsätter jag att tro. Sprängkåpan sitter nog där för att skydda omvärden får en splittrad koppling, inte för att skydda kopplingen.
Så det kan inte vara så att själva plattorna snurrar i luften, det enda man ser är ju fjädrarna.
Äh, jag vet inte.

Ser ju klart coolt ut iaf, finns det ingen bild på hela den hojjen?

An3Azz skrev:
Ser ju klart coolt ut iaf, finns det ingen bild på hela den hojjen?

viewphoto.php

flugan skrev:
När kopplingen är öppen som på bilden (för visst är det kopplingen?) http://www.sporthoj.com/gallery/viewphoto.php?id=6735

Blir det inte väldigt känsligt för grusdamm å annat smuts då?

Har hört ducatister säga att det är för att kopplingsslamret(ducati-ljudet) skall höras bättre. sen kan det ju vara så att i rejsing så behövs det för att kyla kopplingen.

-dB_mike skrev:
Har hört ducatister säga att det är för att kopplingsslamret(ducati-ljudet) skall höras bättre. sen kan det ju vara så att i rejsing så behövs det för att kyla kopplingen.

Som sagts lite tidigare, det är till för att kyla koppligen, och för att ventiler bort kopplingsdamm...

Min kopplingskåpa

Äh, vem behöver en ducce för att ha torrkoppling!
Spana in min fina torris på min gamla RGV250SP...kan ju inte bli mer racing, tvåtakt och torrkoppling! :tummenupp

Bifogat

• koppling.jpg
    koppling.jpg
    60.6 KB · Visningar: 97
Men kan ingen svara på trådskaparens fråga? Vad händer när det kommer in skit osv som tex när man tvättar hojjen? Borde det inte kunna förstöra rätt mkt med all skit som flyger runt på vägarna??

Nexor skrev:
Men kan ingen svara på trådskaparens fråga? Vad händer när det kommer in skit osv som tex när man tvättar hojjen? Borde det inte kunna förstöra rätt mkt med all skit som flyger runt på vägarna??

Nejdå, har aldrig haft det problemet. Att det kommer inte vatten under tvätt gör inget, det försvinner.
Om du skulle lägga ner hojen i sandfållan med kopplngssidan först däremot, då är det nog bäst att öppna upp och rensa.

Närå, hur mycket grusdamm flyger det omkring egentligen? jag kan andas utan dammfilter för det mesta.. kopplingen producerar mer skit själv än vad omgivningen någonsin kan åstadkomma, om man inte lägger högersidan i en sandlåda.. sprängskydd.. Vete fanken vad en del får det ifrån? Jag har aldrig sett en ducatikoppling sprängas, inte ens på en SBK-specad hoj med 170 pållar på hjulet.. sprickor i korgen jar jag sett, men inget som exploderat.. :rolleyes:

vatten är inget problem heller, förutom att fjädrarna har en tendens att bli fula (ytrost)..

Anledningen är främst för att släppa ut damm å skit, samt lite bättre kylning, fränt slammer samt att se levande mekanik är en bonus

/B

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...