Ölresa till Tyskland

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Hur gör man bäst, vilken färja från vart? Är bordershopen i Puttgarden bäst och billigast? På www.border-shop.dk kostar en platta Carlsberg sort guld 7,38 eur, är inte det dyrt? Har priset stigit nu? Får man dra av pant på det eller är det avdraget i priset redan? Jag fattar inte vad danskarna menar... :va Sen står det att man max får ta in 110 liter bira... jag har för mig att det va typ obegränsat.

Andra tips?

Rigge skrev:
Hur gör man bäst, vilken färja från vart? Är bordershopen i Puttgarden bäst och billigast? På www.border-shop.dk kostar en platta Carlsberg sort guld 7,38 eur, är inte det dyrt? Har priset stigit nu? Får man dra av pant på det eller är det avdraget i priset redan? Jag fattar inte vad danskarna menar... :va Sen står det att man max får ta in 110 liter bira... jag har för mig att det va typ obegränsat.

Andra tips?

http://www.calle.dk/se/
http://www.frs.info/stop-and-shop//index.jsp?sprachcode=S

Åkt inte ner med v-däck för då kan det gå riktigt illa i Tyskland.
Håll dig under 3000l öl för det är folk som åkt i finkan när dom tagit in 3000l på två pers. Kör inte med överlass för du åker dit som satan på det.
Tyskland ca 275kr enkel för Öresundsbron eller färja kostar samma ca, och Rödby-Puttgaarden kostar från 200kr tur och retur om du är tillbaka inom 3tim.

Åk till Calles.. Ca en mil från färgan.. Ligger i Burg..
om du ska handla mycket går du direkt till kassan och säger vad du ska ha och betalar så plockar de ihop det och kör ut det på baksidan åt dig..
Otroligt smidigt..

Vinterdäck kan du ha, men inte dubbat...

Och glömm inte passet, du måste fylla i ditt passnummer för att slippa panten.

Viking-shopping

när jag var i t-land så åkte vi till satznits? eller nått?
Det var billigast då sa folk, 110flak bers før 590 eur :tummenupp
Vi køpte på "viking-shopping", se bifogad karta tagen ur riktig atlas.

1. båten
2. bordershopen
3. viking-shopping
4. incheckning

Affären är inne, men man måste ut før att komma med på färgan hem :)

Bifogat

• Uten navn.JPG
    Uten navn.JPG
    17.2 KB · Visningar: 100
Rigge skrev:
Sen står det att man max får ta in 110 liter bira... jag har för mig att det va typ obegränsat.

Andra tips?

Du får ta in öl för "eget bruk" och då är tullens rekommendation 110 liter. Om du däremot hävdar att du ska ordna en fest, bröllop eller liknande så kan du få ta in mer. Då är det bra att ha nån bokningsbekräftelse på en festlokal att visa upp i så fall, om du skulle bli stoppad. Men gör inte som 2 polare gjorde. Dom blev stoppade och sa att dom skulle ha firmafest. Problemet är bara att om det är ett företag som för in varorna så är det helt andra regler och dom blev av med dricka värt ca 6000 i inköpspris... Dom kommer få köpa tillbaks allt, men till ett helt annat pris.

måste man ha passet för att kunna dra av panten?? eller går det bra med körkortet?

Tobbe_N skrev:
måste man ha passet för att kunna dra av panten?? eller går det bra med körkortet?
Hur är det med läskunnigheten?! Jag skrev ovan att det går lika bra med körkort! :)

ville ha det bekräftat bara. Har hört lösa rykten från annat håll att det inte går med bara körkortet

Enklast är nog border shop, ölburkar är inte så vanligt annars, ölpriset ligger på ca 1/3 del jämfört med sverige, spriten ligger ungefär på 1/2 priset.

Billigast är dock att inte supa alls :tungan

Var nere och handlade i tyskland igår. Det har gått lika bra med körkort alla ggr jag har varit där.Jämförde priser från kalles och bordershop innan vi åkte ner. Ingen större skillnad. Kanske ett par kronor. Men sortimentet e större på bordershop.

Ska man bara köpa öl så lönar det sig att handla på calles eller bordershop. Är man ute efter sprit så är det (mycket?) billigare att handla på Liedl eller nåt annat köpcenter.

*/ ?>
Back