Ökad säkerhet på bankörning samt en film med västfolk

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
valmers & jag körde på Sveistad i tisdags, där har man löst problemet med temposkillnad inom grupperna genom att ha oranga västar på nybörjare/långsamma, även i Brno så körde man med västar på dom som håller på att lära sig att bli snabba.

Detta är kanonbra för alla, man ger mera rum vid omkörningar och ingen behöver skita i brallorna för att det blir tight.

Orange väst innebär INTE att man inte kan köra bana, snarare att man vill visa att man är på uppgång och vill utvecklas.

När får vi se dessa västar på Skånska banor :banana

Åsso film då, Biker Bitch filmade detta
http://sporthoj.years2.com/Sviestad25juli.mpg

GSXR1100R skrev:
2335196 Orange väst innebär INTE att man inte kan köra bana, snarare att man vill visa att man är på uppgång och vill utvecklas.

När får vi se dessa västar på Skånska banor :banana
Orange väst i skåne innebär att man KAN köra bana och är instruktör. :D

Idén är bra. :tummenupp

GSXR1100R skrev:
2335346 Gula västar får det bli då :)

Ja gult passar bra till min hoj men det skär sig mot mitt skinnställ. Nu måste jag köpa nytt:rofl

Jag tycker det är en kanonbra ide. Bra varning för oss som inte kommer så fort (oopps kan visst missuppfattas *harkel harkel*).

GSXR1100R skrev:
2335346 Gula västar får det bli då :)

Med Varningstriangel...suck! Vad är det som igentligen är problemet. Kan man inte som snabb förare köra om säkert? Kör du om med mer hänsyn om vederbörande bär väst? Eller vad är det som är meningen? Titta en långsam förare....eller vänta nu, det innebar inte att västbärande var långsam utan var på uppgång/ny på banan etc.

Förklara för en som tycker att västar är rent nonsens.

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
2335390 Med Varningstriangel...suck! Vad är det som igentligen är problemet. Kan man inte som snabb förare köra om säkert? Kör du om med mer hänsyn om vederbörande bär väst? Eller vad är det som är meningen? Titta en långsam förare....eller vänta nu, det innebar inte att västbärande var långsam utan var på uppgång/ny på banan etc.

Mvh//ZS
Dom som kör med väst på Sviestad känner sig säkrare eftersom dom lätt känns igen, även dom som inte har väst upplever att omkörningar känns säkrare nu.

I Påskas hade vi problem på Brno där man släppte ut gröngölingar på GP banan tillsammans med elitförare samt övriga, detta löste sig dock ganska bra när vi fick västar på nybörjarna, man ser västarna i god tid och kan planera omkörningen så att den blir säker.

Våga Vara Västbärare :tummenupp

Zilversurfer skrev:
2335390 Med Varningstriangel...suck! Vad är det som igentligen är problemet. Kan man inte som snabb förare köra om säkert? Kör du om med mer hänsyn om vederbörande bär väst? Eller vad är det som är meningen? Titta en långsam förare....eller vänta nu, det innebar inte att västbärande var långsam utan var på uppgång/ny på banan etc.

Mvh//ZS

:hihi
Håller med ZS här.. Tror nog att det skulle kunna få omvänd effekt.. hur ofta ligger man o trycker bakom en bil som har "övningskörningsskylt" på??

eller?

Swappe skrev:
2335514 :hihi
Håller med ZS här.. Tror nog att det skulle kunna få omvänd effekt.. hur ofta ligger man o trycker bakom en bil som har "övningskörningsskylt" på??

eller?
Brukar du chansa när du kör om en som har övningskörningsskylt på, eller blir du mer uppmärksam på att vad som helst kan hända?

Last edited:
Jag hade GÄRNA testat att ha en väst på mig dom få ggr jag kan komma till att få köra. Efter den omkörningen jag råkade ut för på min banpremiär så vill jag, i min villfarelse, tro att den hade kunnat undvikas om vederbörande hade sett västen o lugnat sig till ett mer lämpligt tillfälle.

Våga Vara Västbärare :)

Zilversurfer skrev:

Mvh//ZS
Västarna är inte till någon nytta för dig. Du är säker nog att komma förbi snabbt och enkelt och störs inte nämnvärt av långsammare ekipage. Du kan fokusera på det väsentliga och noterar direkt om något ser konstigt ut. "Problemet" är "mellanförarna", de som saknar rutinen och säkerheten i omkörningarna. De har fullt sjå med att fundera på spårval, gaspådrag, inbromsningspunkter osv och kan behöva lite hjälp att upptäcka "avvikelser". Det är de som kan känna sig hjälpta av västarna. Sen kan västarna också hjälpa alla andra att visa lite extra hänsyn mot västbärarna - kanske avstå från en annars schysst omkörning för att den kan bli tajt. Tror jag i alla fall :)

Annars håller jag med dig om att det egentligen inte är ett problem.

Blir det inte samma effekt som "övningskör" skylten i trafik?
Poängen var väl att man ska visa den bilen mer hänsyn, men som det är så gör folk istället onödiga omkörningar bara för sakens skull. Även om övningsföraren följer trafiktempot.

radek skrev:
2335533 Blir det inte samma effekt som "övningskör" skylten i trafik?
Poängen var väl att man ska visa den bilen mer hänsyn, men som det är så gör folk istället onödiga omkörningar bara för sakens skull. Även om övningsföraren följer trafiktempot.
Hähä, okynnesomkörningar menar du :D

Tror uppriktigt sagt inte att någon är så korkad. Och om någon är det så finns ju svartflaggan...

radek skrev:
2335533 Blir det inte samma effekt som "övningskör" skylten i trafik?
Om man beter sig så i trafiken/på banan så är man en farlig & omdömeslös förare som förr eller senare kommer att orsaka en onödig olycka.

Bingo skrev:
2335530 Västarna är inte till någon nytta för dig. Du är säker nog att komma förbi snabbt och enkelt och störs inte nämnvärt av långsammare ekipage. Du kan fokusera på det väsentliga och noterar direkt om något ser konstigt ut. "Problemet" är "mellanförarna", de som saknar rutinen och säkerheten i omkörningarna. De har fullt sjå med att fundera på spårval, gaspådrag, inbromsningspunkter osv och kan behöva lite hjälp att upptäcka "avvikelser". Det är de som kan känna sig hjälpta av västarna. Sen kan västarna också hjälpa alla andra att visa lite extra hänsyn mot västbärarna - kanske avstå från en annars schysst omkörning för att den kan bli tajt. Tror jag i alla fall :)

Exakt vad jag menar, men hur övertygar man dom som tror sig vara snabba & säkra men inte är det då, tvångsvästning är kanske inte så lyckat, på Sviestad står en låda med västar och folk tar frivilligt på sig väst utan att någon tråkar dom, vi snackar om säkerhet här, synd att prestige kan förstöra så mycket.

Last edited:
Bingo skrev:
2335541 Hähä, okynnesomkörningar menar du :D
Tror uppriktigt sagt inte att någon är så korkad. Och om någon är det så finns ju svartflaggan...

GSXR1100R skrev:
2335541 Om man beter sig så i trafiken/på banan så är man en farlig & omdömeslös förare som förr eller senare kommer att orsaka en onödig olycka.

Finns ju tyvärr en hel del sådana, särskilt i de söligare grupperna där det kan bli ganska varierat med olika tempon.
Många som laddar hejdlöst på rakorna, bromsar sig förbi en in i kurvorna bara för att stiga av o leda hojen genom svängen. Blir alltid lika grining när jag får "hjälpa till" och bromsa mig in i svängen för att inte köra på den här killen som just kört om mig :gnissla

Med väst på misstänker jag att man verkligen blir ett offer för denna typen av "Jag har adrenalin upp till öronen och ska köra om alla" förare.

radek skrev:
2335602 Finns ju tyvärr en hel del sådana, särskilt i de söligare grupperna där det kan bli ganska varierat med olika tempon.
Många som laddar hejdlöst på rakorna, bromsar sig förbi en in i kurvorna bara för att stiga av o leda hojen genom svängen. Blir alltid lika grining när jag får "hjälpa till" och bromsa mig in i svängen för att inte köra på den här killen som just kört om mig :gnissla

Med väst på misstänker jag att man verkligen blir ett offer för denna typen av "Jag har adrenalin upp till öronen och ska köra om alla" förare.
Då kan man svartflagga eller flytta upp föraren i en snabbare grupp.

Det är mycket viktigt att föra en dialog mellan passen, snacka med den som kör om dig "fult" och hjälper inte det så tar du det med gruppansvarige på plats.

JKay skrev:
2335529 Jag hade GÄRNA testat att ha en väst på mig dom få ggr jag kan komma till att få köra. Efter den omkörningen jag råkade ut för på min banpremiär så vill jag, i min villfarelse, tro att den hade kunnat undvikas om vederbörande hade sett västen o lugnat sig till ett mer lämpligt tillfälle.
Våga Vara Västbärare :)

Jag åsså.
Då kan jag informera de andra förarna att jag mycket väl kan göra en idiotinbromsning, korkat vägval och att jag inte gör det för att jäklas med dem utan pga av ovana. Håll lite extra avstånd för jag kan vara virrig.

Om någon inte vill bära väst pga prestig är det inte bara de själv som förlorar på det utan de andra på banan. Då kan man ta upp detta på genomgången efter körningen att det där var inte smart gjort. Sist jag körde lyckades en person få allt ljus på sig pga av några mindre lyckade om körningar men han tog det som en man och bättrade sig till sista rundan. Då fattar man vad det handlar om nämligen säkerheten först och främst.

Västarna ska inte finnas för att peka ut någon utan för att vi ska kunna informera om våra egna kunskapsnivåer.

Jag vågar vara västbärare

Får väl passa på att säga vad jag tycker eftersom jag kör på Sviestad nästan varje vecka.

Vi kör först med förarmöte inför träningen. Man går igenom lite saker för folk som kanske är där för första gången och även för andra som behöver påminnas. Det är alltifrån att de långsamma skall hålla till höger efter torpar-kurvan så att de snabba kan köra om lättare till att man skall kolla sin hoj innan träning (har hänt läskiga saker när folk inte har koll på sina prylar)

Sen till själva västbärandet. Det är en bra idé! Jag som kör långsamt upplevde träningen som lugnare när jag hade västen på mig. Folk visade hänsyn och körde inte om 2 cm ifrån för att de kanske antog att jag också var snabb.

Man får de snabbare förarna att hajja till och tänka att nu är framförvarande långsammare än mig. Det kan också vara så att det är första RR -träningen för många, då kan de vingla och vara osäkra på spår. Men har de orange väst så vet man att det kan hända och är mer förberedd.

Mr K skrev:
2336130 LGF skylt på ryggen bara....

*ASG*

Bingo skrev:
2335530 Västarna är inte till någon nytta för dig. Du är säker nog att komma förbi snabbt och enkelt och störs inte nämnvärt av långsammare ekipage. Du kan fokusera på det väsentliga och noterar direkt om något ser konstigt ut. "Problemet" är "mellanförarna", de som saknar rutinen och säkerheten i omkörningarna. De har fullt sjå med att fundera på spårval, gaspådrag, inbromsningspunkter osv och kan behöva lite hjälp att upptäcka "avvikelser". Det är de som kan känna sig hjälpta av västarna. Sen kan västarna också hjälpa alla andra att visa lite extra hänsyn mot västbärarna - kanske avstå från en annars schysst omkörning för att den kan bli tajt. Tror jag i alla fall :)

Bra skrivit, tack!

Men varför inte helt enkelt boka in sig i rätt J-a grupp? Ska det vara så svårt? Finns det inte plats i tex gul, så får man avstå.

Jag själv när jag började med Bankörningar ala Vilda Western, boka jag mig inte i Röd, Blå bara för det var fullt i Gul - jag avstod!

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...