Öhlins inget för rookies

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
Har köpt Öhlinsfjädrar och bakdämpare till min hoj.Men nått stämmer inte med fram fjädrarna jag har 35mm häng obelastat med full förspänning.
artikelnumren stämmer på kartongen.Öhlins "vi skickar inte fel punkt" sen sa dom att jag skulle svarva distanser och sätta i vilket gör att gaffeln inte fjädrar helt i botten.Dom har inge support och nu är jag less.Har satt i fjädrar i många hojar men har aldrig haft detta problem.
När man ringer till öhlins hänvisar dom till firman där jag köpte grejerna.På firman jag köpte grejerna är han väldigt hjälpsam men jag ser på han att han är lite uppgiven pga öhlins svar.Har mät lite på fjädrar till andra hojar men vafan ska jag behöva hålla på såhär....börjar bli lite uppgiven nu.
Ska inte ett företag av denna storlek kunna hjälpa mig med mitt problem!
eller ska man köra på högnivå för att få gehör.
Ångrar stort att jag inte köpte wp som jag tänkte från början.
vad göra!
-uppgiven

Jag har inget bra svar på vad du ska göra, men jag har plockat ur Öhlinsfjädrarna och satt tilllbaka original i två av mina gafflar genom tiderna. Det kanske ska vara mjukt och eländigt och vi inte fattar nåt?

Jag är för fett för orginal.hojarna jag satt i hårdare fjädrat i förut har det blivit perfekt häng och funkat klockrent

Det är ju ingen konkret hjälp och jag minns dessutom inte vad det var för märke på prylarna jag hade eftersom det var ganska länge sen jag vältrade mig i såna här funderingar, men jag vet att vissa kit SKA installeras med distanser. Dock angavs längden på distansen som skulle tillverkas i "dokumentationen" som hörde till fjädern....

Inga lappar i lådorna som kan avslöja hemligheten vid nogrann genomläsning?

edit/Sorry, påpekade visst det självklara nu igen. kikade runt lite och det är vist bara att gilla läget och tillverka/modifiera spacers.
http://cbrworld.net/forums/thread/227621.aspx

Last edited:
tyvärr kom dom i gammal vit öhlins kartongen utan nåt annat än fjädrarna.

Jag har mät lite på olika öhlinsfjädrar och fjädrar från r1-04< är 20mm längre har samma hårdhet9.5nm mm.
så dom åker nog i nu.

Last edited:
På vilket sätt skulle distanser förstöra din fjädringsväg och på hur motiverar du att sätta i 20mm lägre fjädrar om ditt häng nu är 35mm? Då kommer du ju få än mer häng och kanske en fjäder som skramlar i gaffeln om du drar isär den.

Varför inte bara mäta hur höga de ursprungliga fjädrarna i gaffeln var tillsammans med eventuell distans och sen tillverka en ny distans som ger samma bygghöjd? Det "bör" bli riktigt?

Sällan fjädern som bottnar... Gör ett par distanser så kommer det funka fint ska du se som chrille säger

Oj skrivfel..längre ska det vara..grejen är att jag har satt oringar på gaffelbenen så jag ser hur mycket den går ihop.Med bara öhinsfjädrarna och full förspänning 35mm häng stannade oringen på 10mm.med 10mm distanser 25mm häng stannar oringen på 20mm....Det tolkar jag som att fjäderpaketet är max ihop.

Oj skrivfel..längre ska det vara..grejen är att jag har satt oringar på gaffelbenen så jag ser hur mycket den går ihop.Med bara öhinsfjädrarna och full förspänning 35mm häng stannade oringen på 10mm.med 10mm distanser 25mm häng stannar oringen på 20mm....Det tolkar jag som att fjäderpaketet är max ihop.
Kan ju vara en slump också. Att fjädern blir lite mer komprimerad och att inte gaffeln "går ner" lika långt... Men det känns lite långsökt dock...

Kan vara så, men inte särskilt troligt, utan du har förmodligen inte kraft att trycka ihop den mera. Och varför full förspänning?
På en gatgaffel med dammskydden på, och o-ringen 10mm från botten så har den oftast slagit i hydraulstoppen i botten, vilket heller inte är en höjdare.

....Det tolkar jag som att fjäderpaketet är max ihop.

Jag måste nog sälla mig till kören som inte håller med om den slutsatsen. Det låter mer som att din nya hårdare fjäder gör sitt jobb. Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha lyckats slå ihop en fjäder så att den tar stopp i "fjäder-ringarna"....

Men naturligtvis kräver det lite funderande så att det inte är något som är grymt konstigt.

En enkel fundering från andra hållet ger ju att om du nte bottna fjädern innan och dina 10mm var utan genomslag så är ju dina 20 med distans extremt logiska...

Kan vara så, men inte särskilt troligt, utan du har förmodligen inte kraft att trycka ihop den mera. Och varför full förspänning?
På en gatgaffel med dammskydden på, och o-ringen 10mm från botten så har den oftast slagit i hydraulstoppen i botten, vilket heller inte är en höjdare.
förspänningen max utsläppt obelastad=50mm häng ska ligga mellan 15-30mm

Last edited:
Jag måste nog sälla mig till kören som inte håller med om den slutsatsen. Det låter mer som att din nya hårdare fjäder gör sitt jobb. Jag har aldrig hört talas om att någon skulle ha lyckats slå ihop en fjäder så att den tar stopp i "fjäder-ringarna"....

Men naturligtvis kräver det lite funderande så att det inte är något som är grymt konstigt.

En enkel fundering från andra hållet ger ju att om du nte bottna fjädern innan och dina 10mm var utan genomslag så är ju dina 20 med distans extremt logiska...

Jag brukar alltid ställa förspänningen så jag använder hela fjädrings vägen.och har fjädrar 85-90kg som jag satt i mina tidigare hojar.har inte varit problem att pressa ihop gaffeln vid hårda inbromsningar på bana.hydral stopparna sitter medvetet kvar i men dom påverkas inte av distanserna.
det känns att gaffel tar mekaniskt stopp och att fjädringsvägen är kort
den hade en tendens att gå på framhjulet vid hårda in bromsningar men sist jag var på midlanda och hade distanser i vart den helt omöjlig.

Jag brukar alltid ställa förspänningen så jag använder hela fjädrings vägen.och har fjädrar 85-90kg som jag satt i mina tidigare hojar.har inte varit problem att pressa ihop gaffeln vid hårda inbromsningar på bana.hydral stopparna sitter medvetet kvar i men dom påverkas inte av distanserna.
den hade en tendens att gå på framhjulet vid hårda in bromsningar men sist jag var på midlanda och hade distanser i vart den helt omöjlig.

Ska du testa nyfjädrarna med UMCC den 16:e??

förspänningen max utsläppt obelastad=50mm häng ska ligga mellan 10-25mm

Det finns lägen mellan min och max.. Och sen kan man ju göra en distans av den längd som rekommenderas?

Mekaniskt stopp, låter som hydralstopparna iofs. Mer komp tycker jag det låter som det krävs, och rätt längd på fjäder och distans. Men att en fjäder skulle gå ihop totalt för att det saknas 20mm på den låter helt sinnes i mina öron..

Last edited:
Det finns lägen mellan min och max.. Och sen kan man ju göra en distans av den längd som rekommenderas?

Mekaniskt stopp, låter som hydralstopparna iofs. Mer komp tycker jag det låter som det krävs, och rätt längd på fjäder och distans. Men att en fjäder skulle gå ihop totalt för att det saknas 20mm på den låter helt sinnes i mina öron..
jag håller med dig men varför tar det stopp tidigare är hydraulstopen när jag sätter i distanser.stoppen flyttas ju inte.ska riva gaffel och kolla upp va fan det är frågan om.

jag håller med dig men varför tar det stopp tidigare är hydraulstopen när jag sätter i distanser.stoppen flyttas ju inte.ska riva gaffel och kolla upp va fan det är frågan om.

Tar det stopp tidigare är det inte hydralstoppen, men gafflar kan bli stumma i botten av fler anledningar. Riv isär och fixa en riktig distans och kolla så du inte gjort nåt annat skumt.

nä tänkte ta och köpa där en gång och hålla mig på hjulen för att se hur det känns.och det närmaste min hoj kommer hans får bli när dom står bredvid varandra i bussen

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...