Öhlins fjädrar till R1.

Jag har också kollat på fjädrar till min silverpil och fick samma svar, har man inte Öhlins bak pajar man balansen. Om jag inte minns fel så var priset mellan 1-2 tusen kr för fjädrarna, dessa fjädrar var beggade.
Du har helt rätt att oljan blir sämre med tiden, byte av olja är inte fel.
Oljans egenskaper är väl det som till viss del styr fjädringsrörelsen, om t.ex Öhlinsoljan är mer trögflytande borde gaffel bli stummare samt att man flyttar justerspannet för komp- och returdämpning. Det som tidigare kändes mjukt med x antal klick på gaffel borde kännas hårdare med samma antal klick. Fast skall tilläggas när det gäller oljans egenskaper är det enbart spekulationer från min sida, är ingen expert. Vill du ha ett bra svar ringer du Jonsson Allrep i Hällnäs, han tillhör Sverige eliten på att fixa dämpare till skotrar han brukar också ta sig ann en och annan hoj. Kan inte han svara vet han säkert någon du kan ringa.

RJ skrev:
Jag har också kollat på fjädrar till min silverpil och fick samma svar, har man inte Öhlins bak pajar man balansen. Om jag inte minns fel så var priset mellan 1-2 tusen kr för fjädrarna, dessa fjädrar var beggade.
Du har helt rätt att oljan blir sämre med tiden, byte av olja är inte fel.
Oljans egenskaper är väl det som till viss del styr fjädringsrörelsen, om t.ex Öhlinsoljan är mer trögflytande borde gaffel bli stummare samt att man flyttar justerspannet för komp- och returdämpning. Det som tidigare kändes mjukt med x antal klick på gaffel borde kännas hårdare med samma antal klick. Fast skall tilläggas när det gäller oljans egenskaper är det enbart spekulationer från min sida, är ingen expert. Vill du ha ett bra svar ringer du Jonsson Allrep i Hällnäs, han tillhör Sverige eliten på att fixa dämpare till skotrar han brukar också ta sig ann en och annan hoj. Kan inte han svara vet han säkert någon du kan ringa.

Tack för det RJ :tummenupp
Bra att det finns experter i närheten, hällnäs är ju inte alls långt borta!!
Om det blir aktuellt för fjäder byte så kanske man kan leja honom.
Men jag tror att det lutar åt att byta till Öhlins olja, snikvarianten, inte kul att kosta på fjädrar som inte funkar som dom ska, för en bakdämpare har jag inte tänkt kosta på, än iaf... :rolleyes: Kanske nån har en billig, beggad till salu :7peta
Vad kostar en ny bakdämpare??

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...