Öhlins dämpare priser? Köpa på ebay eller sverige??

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Hoj
honda cbr600rr 2008
Jag funderar på köpa öhlins dämpare fram o bak till min honda cbr600rr 2008. Det jag undrar är o ursäkta om det låter dumt men har inte så
Stor erfarenhet av detta ämne men e det nån vits för en som mig som. Väger endast 55/60 kilo? Eller funkar orginal
Bra för mig? Lite tips på varför man byter o ad fördelarna e med öhlins?

Vore bra att förklara vad du har hojen till Gata/bana?
Som det låter nu, nej!

Mest gata men tänk köra en del bana med.. Vore trevlig med en förklaring i vilket fall vad fördelar o nackdelar e bana/gata?

Ska du inte tävla har öhlinsfjädring inget större syfte förutom att det ser porrigt ut. Orginalfjädringen på din 600 är ganska stöddig orginal och duger gott att åka 1,38-39 på Anderstorp.

Mitt tips, lägg pengarna på däck och bandagar istället. Tror du har roligare för det och det ger dig mer. :tummenupp

/Andreas

Du är alltså lite av en nybörjare på bana?
Öhlins köper man först när man börjar bli riktigt snabb, eller att man har överflöd med pengar och vill ställa in hojen för sin vikt.
Kostar ju 35000:- nytt, original funkar till riktigt snabba varvtider!!!
Att tänka på, jag körde snabbare på originalfjädring än en felinställd dyr fjädring!
Du behöver någon som kan hjälpa dig ställa in fjädringen för nästan varje bana, byta fjäder + justering! = kostar flis!
Lägg pengar på att köra köra köra istället!
Kanske bättre däck....
:)

Jag håller med Söderen, lägg pengarna på gummi och bantid istället, det ger mycket mer!

Men, när bakdämparn börjar bli utsliten, eller styrdämparen har gjort sitt, då finns det ju ingen större anledning att köpa original igen. Fast dit har du måååånga mil, om du inte kör sönder grejerna vill säga :)

Håller med föregående skrivare. Lägg pengar på bra gummi och bantid. Justera in din orginalfjädring så räcker den långt! Hur man gör står på t.ex Öhlins hemsida. Dina grejer ställs in på samma sätt.

Som ni märkt så e jag nybörjare för bana ja:) men tack för alla bra svar lite klokare nu;)

En fördel med att köpa en Öhlinare är att man får den med en fjäder som är anpassad för ens vikt. Jag ligger på dryga 100 pannor och kör max förspänning på originalfjädringen, men har ändå för slapp fjädring för hårdare körning på bana.
I ditt fall skulle det ju kunna vara tvärt om. Dvs att du är så pass lätt att du får problem åt andra hållet. Originalfjädern är väl anpassad för en medelperson på 70-75 kilo skulle jag tro. Men lär dig hojen på bana med originalgrejorna först så får du ju en uppfattning om var flaskhalsarna sitter för att det ska gå snabbare!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph