Återställa svärtan i plastdetaljer?

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
BMW R1100S
Några av hojens plast- och gummidetaljer (t.ex. fästena för packväskorna) började se lite gråsvarta ut, så jag tänkte jag skulle återfå den riktiga svarta nyansen. Köpte därför vad jag hittade, Turtle Black Chrome på Statoil för 99 kr, en svart kräm man försiktigt svampar på. Tyckte dock inte det vart någon större skillnad.

Nån som har tips på bättre märke, medel eller handhavande?

Har använt Autoglym stötfångar finnish (bumper care) ett par och tycker det funkar kanon. Lätt att applicera och ett snabbt bra resultat på alla plast & gummi ytor.
Fick det av svågern så vet inte var man köper.

http://www.krefting.se/autoglym.htm

På hemsidan står det att de samarbetar med mekonomen så de kanske har.

Hur man än vrider&vänder på det så torkar smörjan bort efter ett par veckor och man får stå där igen, men som tillfällig lösning är det verkligen kanon.

Notera: ALLT som det står "Turtle" på ska du undvika om du vill ha ordentliga grejjer.

AUTOGLYM BUMPER BLACK is the shit gott folk!:yoparty

Luktar dessutom mumma i hela garaget när du "glymmat" en stund!:D

Nu kommer detta låta lustigt men jag fick tipset i veckan och har sett att det funkar.
En kompis hade väldigt urblekta kofångare på bilen. Då körde han enligt rekommendation med en varmluftspistol över hela kofångarna och de blev som nya. Vet ej om det funkar på hojen men det här såg väldigt bra ut. Bara att köra lite försiktigt då plasten blir ganska varm.

Nu kommer detta låta lustigt men jag fick tipset i veckan och har sett att det funkar.
En kompis hade väldigt urblekta kofångare på bilen. Då körde han enligt rekommendation med en varmluftspistol över hela kofångarna och de blev som nya. Vet ej om det funkar på hojen men det här såg väldigt bra ut. Bara att köra lite försiktigt då plasten blir ganska varm.

Har också fått det tipset/sett det live... blir som nytt! :tummenupp bara man tänker på att inte värma för mkt :D

AUTOGLYM BUMPER BLACK is the shit gott folk!:yoparty
Luktar dessutom mumma i hela garaget när du "glymmat" en stund!:D
Har hittat ett par olika märken av svart "vinylglans" i garaget (EJ Turtle..) båda tycks funka lika bra. T o m utomhus på stötfångarna på gammelsaaben.
Inomhus doftar det gott och blänker fint..

Det funkar alldedels utmärkt på blekta plastdetaljer.
Jag gjorde det på tjejens gamla golf, man får vara ruggigt försiktig så man inte smälter plasten. Det går väldigt fort från ingen skillnad alls till för mycket värme och smält plast.

Det funkar alldedels utmärkt på blekta plastdetaljer.
Jag gjorde det på tjejens gamla golf, man får vara ruggigt försiktig så man inte smälter plasten. Det går väldigt fort från ingen skillnad alls till för mycket värme och smält plast.

Varmluftpistol OCH svart mumma (av valfritt fabrikat, t o m skokräm duger bra). Mumman strykes på medan värmen finns kvar i materialet.

Träolja, och nej, det är inget skämt. Har själv sett resultatet.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT