Återkrav från CSN

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag pluggade på distans på Högskolan på Gotland förra vårterminen. Nu har de kommit fram till att jag inte läste nånting mellan vecka 4 och vecka 8 (första kursen startade vecka 9, något som jag utgick ifrån att det framkom i min ansökan—fast det vet inte jag eftersom allt sånt sköts elektronisk) och vill ha tillbaka pengarna. Detta trots att jag läste 30 p under terminen.

Är jag knullad eller kan jag överklaga deras beslut mot bakgrund av att skolan och CSN hade direktkontakt i ärendet och jag, som naiv förstagångspluggare, antog att de gjorde rätt saker och också antog att 30 p per termin räckte för att få studiemedel den terminen.

Antaligen bil det NEJ NEJ NEJ AVSLAG på dina försök, men prova att argumentera. Har du snortur kan du lyckas. Har själv stångats med CSN när dom efter typ 8 år kom på att jag tjänat för mycket pengar medan jag pluggade. Jag förklarade att jag haft dubbla jobb under våren och inget jobb alls under hösten när jag pluggade. Dom tyckte då att jag skulle bevisa det genom att skicka in samtliga lönespecar. Vem fan sparar lönespecar i 8 år? Jag var rökt, men ditt fall är ju mycket enklare att argumentera för.

Antaligen bil det NEJ NEJ NEJ AVSLAG på dina försök, men prova att argumentera. Har du snortur kan du lyckas. Har själv stångats med CSN när dom efter typ 8 år kom på att jag tjänat för mycket pengar medan jag pluggade. Jag förklarade att jag haft dubbla jobb under våren och inget jobb alls under hösten när jag pluggade. Dom tyckte då att jag skulle bevisa det genom att skicka in samtliga lönespecar. Vem fan sparar lönespecar i 8 år? Jag var rökt, men ditt fall är ju mycket enklare att argumentera för.
Fast, allt sånt där räknas ju terminsvis, dvs alla pengar från sommarjobbet gör att man får mindre bidrag under hösten tex.

Centrala SadistNämnden...

Gjort samma sak. Det var skojj att betala tillbaka 50000 på en månad smack!

Men det var ju mitt fel så...

Gjort samma sak. Det var skojj att betala tillbaka 50000 på en månad smack!

Men det var ju mitt fel så...

Man får ju planera löneutbetalningarna lite. CSN går efter kontantmetoden dvs de räknar inte lön efter när du jobbat, utan när det blir utbetalt.
Om du kommer överrens med din arbetsgivare att lönen ska betalas ut enbart under ena terminen, så klarar du dig med en termin med CSN och en med lön..

Problemet är väll att CSN räknar med att din kurs bötjat som alla andras vecka 4. Och tycker det är ditt problem att hålla reda på. Tråkigt, har själv fått återkrav och oftast är det inte lönt att kämpa emot, i detta fal har du ju fått pengar du inte haft rätt till.

Det är ingen idé att du överklagar. Du skulle själv ha kontaktat dom när du fick pengar utan att ens studera v4-8. Så du är rökt där.

Men annars så är CSN rätt enkla att ha att göra med, bara ha paragraferna och en väl formulerad text så blir det nytt besluts till ens fördel.

Har överklagat 2 beslut sen i vintras och fått rätt på båda :tummenupp
Tog 30mins sökande på lagarna, paragrafer hit och dit sen 10mins skrivande så var det klart.

Man får ju planera löneutbetalningarna lite. CSN går efter kontantmetoden dvs de räknar inte lön efter när du jobbat, utan när det blir utbetalt.
Om du kommer överrens med din arbetsgivare att lönen ska betalas ut enbart under ena terminen, så klarar du dig med en termin med CSN och en med lön..

Vad säger att jag inte arbetade båda terminerna :näsblod

Det är en nyinförd regel som ställt till det för många. Det är ett hett debatterat ämne inom kårerna på LiU också, då många som plockar ihop egna utbildningar eller läser in extrakurser efter examen plockar ihop en termins heltid, men med en halvfartskurs och flera småkurser etc.

Regeländringen innebär att du bara får fullt studiestöd för de veckor du läser heltid. Men eftersom man som student kan välja att läsa 2 st 7,5p helfartskurser parallellt, och redan från början planera omtenta på den ena eftersom man kommer få några veckors vila till nästa kurs (som kanske är en 15p helfartskurs period 3-4) så blir det helt skevt. De möjligheter man tidigare haft att bolla med kurser för att få ihop det man vill under en termin blir rejält begränsade pga det.

Jag vet dock att det finns ett flertal som överklagat och fått det godkänt, men de allra flesta har gått på minan rejält.

Mitt tips är att du kontaktar studerandeexpo på din skola och ber om juridisk hjälp. Det här är som sagt en helt ny regel, och fattade jag rätt så är en del av problemet att CSN aldrig riktigt informerat om det på ett tillräckligt sätt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park