Återkallat körkort och försäkringar

Evol

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Nix
Hej hej.
Jag drog ur hojen på en 3-filig motorväg med full gas och sen bromsade innan jag var ikapp trafiken framför. Haken var att en trafipax hade ögonen på mig och jag blev klockad på ett snitt på 172km/h under 800 meter på en 90 väg.

Körkort är nu preliminärt återkallat på 8 månader.

Är det någon som sitter på färsk information om hur försäkringsbolagen ser på det här? Är mina 20 skadefria år puts väck när det ska räknas bonus?

Lite grand beroende på svaren överväger jag att överklaga strafföreläggandet. 8 månader känns mycket när jag inte utsatte någon för fara.
/Evol

Läste om en annan som var sur över att FB såg det som nytaget kort. Inget att göra åt tror jag, bara att bita i det sura....

Evol skrev:
Är det någon som sitter på färsk information om hur försäkringsbolagen ser på det här? Är mina 20 skadefria år puts väck när det ska räknas bonus?
De kan nog bli lite griniga på försäkringsbolaget ja...

Hos Länsförsäkringar bortser de från körkortsindragningar upp till 3 månader. Blir det indraget i fyra månader eller mer får man premie som om man tagit nytt kort. så var det ivf udner 2002 när jag förlorade mitt kort.

Vissa av de andra bolagen har tydligen lägre tolerans än LF. Det är dock bara vad jag hört, dvs inget jag vet.

Last edited:
Jag räknas som färsking pga. indragning i en månad. Länsförsäkringar är olika från län till län, i älvsborg är det stopp direkt vid en månad.

/F

En del bryr sig inte om indragningar under ett år. Pratade med ett bolag häromdagen om bil, och han sade att jag skulle vänta lite medans han fixade bort min "prick" i deras register. "Så ja, nu har du sju år igen" :tummenupp

Länsförsäkringar har jag och det är svindyrt att nyteckna en försäkring, däremot kostar motorcykeln lika mycket som innan, och jag hade en bil som jag sålde ett tag efter jag blev av med kortet, nu när jag har köpt ny bil kan jag fortsätta på den försäkringen och fortfarande få schysst premie, däremot kostar det en miljard om jag nytecknar en försäkring.

Så länge man inte nyttjar försäkringen i skada så ligger man bättre till. Man bör notera för dem att man har haft kort längre än den tid som de får upp för utfärdandet. I mitt fall så tog jag A-begränsad -99, den skrevs ju då upp till A utan begränsning -01 och det är det årtal de får upp att beräkna premie på, dvs när kortet utfärdades. I mitt fall kunde försäkringsmäklaren ändra mina data, det bör nog kunna gå för er andra också...

Evol skrev:
Hej hej.
Jag drog ur hojen på en 3-filig motorväg med full gas och sen bromsade innan jag var ikapp trafiken framför. Haken var att en trafipax hade ögonen på mig och jag blev klockad på ett snitt på 172km/h under 800 meter på en 90 väg.

Körkort är nu preliminärt återkallat på 8 månader.

Lite grand beroende på svaren överväger jag att överklaga strafföreläggandet. 8 månader känns mycket när jag inte utsatte någon för fara.
/Evol
Jag hade hållit tyst om det & hoppats på att dom inte får nys om det..

spirre skrev:
Jag hade hållit tyst om det & hoppats på att dom inte får nys om det..

åh jag vet inte. har total beslutsvånda. men om jag ringer varvet runt så ska jag posta informationen. eller också stoppar jag huvudet i sanden ett tag till :)

Tack för de inkomna svaren.
/evol

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026