Återigen en däckfråga

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vet att det finns tusen trådar redan.. Jag kör mycket bandagar, men också en del långa transportsträckor till körningarna, samt en del gata med polare.
Jag kör idag på pilot power fram och bak på gixxer 750 vilket jag är jättenöjd med greppmässigt, har inga problem alls på bana. Men märker också att mitt tempo successivt ökar, och jag vet inte vart gränsen går för dessa däck. I söndags körde jag 1.08 på kinnekulle och på sviestad i fredags 1.13-14.

Vad jag märker är att av transportsträckorna slits däcken fort i mitten.

Jag vill ha däck med grepp på bana som räcker för mina tider, och en viss utveckling ner till kanske 1.10 på sviestad. Men samtidigt vill jag inte bli av med allt gummi på landsvägskörningarna innan jag ens är framme vid banan.

Bör jag byta till ett dual compound däck? Har fått för mig att dessa generellt är rätt kassa för bana, och att michelin pilot power 2ct ger plötsliga släpp och har läst om en del som kraschat pga det.
Eller bör jag satsa på ett hårdare däck då pilot power är lite overkill för min körning i nuläget?
Eller ska jag satsa på ett mjukare mer baninriktat däck och acceptera landsvägsslitage ifall jag vill kunna fortsätta utvecklas på banan?

Har förresten 190 bredd bak.

Last edited:
Varför inte bara köra hojen till banan med släpvagn/skåpbil för att spara på däcken om mitten slits för mycket?

Varför inte bara köra hojen till banan med släpvagn/skåpbil för att spara på däcken om mitten slits för mycket?

För att jag är student. Har visserligen en gammal saab, men ingen plats eller råd att hålla mig med släpvagn och ta det steget just nu. Är glad som fan över att ha råd att ha hoj och förhoppningsvis ha råd att fortsätta äga bilen med. :)

Köp en uppsättning fälgar till, och ha gatdäck på ena och bandäck på andra. Alternativt så snålar du och byter däck på fälgarna du har, det tar ju bara dryga halvtimmen fram och bak när du har vanan inne.

Jag tyckte det ursprungliga Dunlop Sportsmart funkade kalas både slitagemässigt och ur greppsynpunkt.
Det kanske inte tillverkas längre? Det nya har jag inte provat.

Men har du en bil med krok så prova att hyra ett släp med gallerhage, dra remmen från styrändorna och rakt ut på utsidan hagen och se till att styret inte kan svänga fram och tillbaka så kommer den stå as-stadigt.

Nya sportsmart2 är lika bra som det gamla. :) Med skillnad att man slipper palta med ändrade tryck, åker alltid med 2,3 bak kallt numera, lirar perfa, går att åka rätt fort med, håller bra, och är snällt.

Köp en uppsättning fälgar till, och ha gatdäck på ena och bandäck på andra. Alternativt så snålar du och byter däck på fälgarna du har, det tar ju bara dryga halvtimmen fram och bak när du har vanan inne.

Hur får man med sig extra fälgar till banan då? :va

Själv har ja kört med M5 interact fram/bak, bak höll de 150mil typ.. Bra fäste men 150mil?!? M5 fram och sportsmart II bak. Kört sportsmart på 954 på gata/bana, funkar riktigt bra och fick ut "många" mil!

Hur får man med sig extra fälgar till banan då? :va
Du vet alltså inte hur mycket man får ner under cutsen på en SRAD-gixxer? :tungan

Skämt åsido, det var mer tänkt som att ha en uppsättning för bana inklusive transporterna ToR, och en för all annan körning. Man behöver ju inte löda på allt som finns på transporterna till banan, då håller däcken betydligt bättre.

Hej

Jag kör som du, både gata och bana samt att jag också kör hojen till banan.
Pilot Power 2ct kommer inte att fungera på banan när du får lite mer fart.
Jag kör nu med Bridgestone S20 Evo och är mycket nöjd med dem. (Kör i snabb grupp på banan)

Jag kör Pilot Power 3 som gatdäck + ibland på bana, funkar hur fint som helst i vått som torrt. Speciellt när jag kör som instruktör på kurser och vill slippa kludda med slicks och däckvärmare.

Nästa steg upp för mig är mina gamla Dunlop D211 Gp Racer som numera ersatts med D212 hos däckhandlarna. Dom finns både som slicks samt gatlegala med mönster.

Blås i ordentligt med luft för gata, bortåt 2.8 - 3 kg är lagom. Ännu viktigare ju kletigare däck man har.

Sitter och ska beställa däck nu men vettifan vad jag ska välja! Vad är egentligen skillnaden mellan pilot power och pilot power 3? Är ju typ 500kr dyrare med 3an..

Är väldigt nöjd med metzeler sportec, kör M7:or nu, och bakdäck har gått över 400 mil och det syns knappt, trots mycket motorväg.
Har bara kört M5 bak och M7 fram på kinnekulle, men 1,07-1,08 var inga som helst problem, och jag tror inte 7:orna är sämre...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla