Återbetalningsskyldig till CSN?

gurra2fast

The Chase is Better than the Fetch...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ingen
Har stött på ett litet problem i vårat fina lilla land.

När man går på studiemedel så har man ett fribelopp man ej får tjäna över.

Tjänar man över det så blir man återbetalningsskyldig.

Vad innebär det?

Tanten på CSN jag pratade med sa att då betalar du tillbaka hälften av det du tjänat över ditt fribelopp alltså låt säga rent hypotetiskt att jag under nästa halvår/termin (1/7 till 31/12) tjänar 100 000:-. (I fribeloppet skall inkomst av tjänst samt ränte och kapitalvinster från aktier, fonder o dylikt ingå)

Då skall hälften av det som överstiger fribeloppet på 50000:- betalas tillbaka.

Alltså: 100000-50000=50000 50000/2=25000

Alltså ska då 25000:- då så fort som möjligt betalas tillbaka till CSN.
Då blev min fråga om dessa 25000:- då var en avbetalning på mitt totala studielån och det sa hon att det var det inte!

Utan det är en avgift!!! på 25000 spänn

Om jag likaså väljer att vara utan lån nästa termin och bara ta bidrag så får jag fortfarande inte tjäna mer än 50000:-.

Utan det tycks råda nån typ av existensminimum för oss studenter.

Nån här som har erfarenhet av detta eller pratade tanten på CSN i nattmössan?

Blir så trött på denna regering som jag betalar skatt till och alla jävla bidrag som jag ändå aldrig kan få...

Jag håller med, Sverige är förmodligen det land i världen där det är minst attraktivt att studera. Allt är jättedyrt, ingenting är subventionerat, bidragen för låga och lånen inte tillräckligt attraktiva.

Råkade ut för samma sak för ett par år sedan.. Detta var iofs 2000 så jag vet inte om reglerna skijler sig, men då hände följande.

Jag tjäna 100k = 50k över.
Precis som du skrev blev jag återbetalningsskyldig för 25k plus en ränte avgift på 4k. Alltså skall jag betala tillbaka 29k (på 6 veckor!!!)

Dock visade det sig att minst 70% av 25k var lån jag betalade tillbaka snabbare (17,5k). (Kommer inte ihåg exakt om det var 70% eller om det var hela summan.)
Detta la jag upp på en avbet. plan tre år..
Förlora inga pengar på det eftersom jag förlorat minst 1000:-/månad av mitt bidrag om jag redovisat rätt siffror från början..

:kulspruta CSN

Bra bita i det sura, fick själv betala tillbaka alla studiebidrag :(

Detta för att man valt att jobba extra för att slippa lånen. Inget att göra, bara betala skiten. Om du kan går det att försöka lägga in mer inomst på ett halvår, detta kan halvera skulden. Det lönade sig för mig :banana

gurra2fast skrev:
2137592
Blir så trött på denna regering som jag betalar skatt till och alla jävla bidrag som jag ändå aldrig kan få...

Är det regeringens fel att du inte håller reda på vad som gäller för dina bidrag och subventionerade lån? Det var väl knappast en nyhet att det fanns ett tak på hur mycket man fick tjäna?

Annars brukar det ju skrikas i högan sky på det här forumet om att bidragsfuskare skall jagas med blåslampa..

gurra2fast skrev:
2137592

Så, du vill hellre betala mindre skatt(det vill väl iofs de flesta), men då måste betala en massa terminsavgifter för att få plugga och inte få några studiebidrag alls. Du blir då tvungen att jobba vid sidan av för att få mat för dagen (och betala avgiften med) eller vara född med rika föräldrar?
:va

Jag tycker att fribeloppet borde höjas radikalt, men "alla jävla bidrag som jag ändå aldrig kan få"? Enbart genom att du kan plugga gratis i Sverige har du ju fått ett stort bidrag, sedan att du får bidrag till att göra det och möjligheten till ett hyfsat förmånligt lån.

Jo det är verkligen hemskt att vara student i Sverige, man får ju fan inget för allt slit man lägger ner :rolleyes:

Markus skrev:
2137636 Jag håller med, Sverige är förmodligen det land i världen där det är minst attraktivt att studera. Allt är jättedyrt, ingenting är subventionerat, bidragen för låga och lånen inte tillräckligt attraktiva.
har du några bra exempel där det är "mycket" bättre vilkor att studera...

Mr Vader skrev:
2137723 har du några bra exempel där det är "mycket" bättre vilkor att studera...

Markus har nog slutat använda ironi-gubben :rolleyes: när han är uppenbart ironisk tror jag :tungan

Markus skrev:
2137636 Jag håller med, Sverige är förmodligen det land i världen där det är minst attraktivt att studera. Allt är jättedyrt, ingenting är subventionerat, bidragen för låga och lånen inte tillräckligt attraktiva.
Jag tyckte att man hade det ganska gott som student ändå. Pengarna brukade räcka till mat, hyra och de vanliga räkningarna, trots att jag hade eget garage och hoj genom hela studietiden. Då fanns det ändå kvar så det räckte till en CD-skiva i veckan och någon biobiljett då och då... Ibland kunde man dra till fjälls eller hälsa på någon kompis i grannlänen.

För den som inte festar bort sitt studiemedel eller bor alltför dyrt så är det rätt lugnt :tomten

Du får betala tillbaka när du tjänar för mycket.

Det kommer ett inbetalningskort på summan det blir (25 000 kr) till dig nåt år efter du har pluggat färdigt.

NakenBandit skrev:
2137677 Så, du vill hellre betala mindre skatt(det vill väl iofs de flesta), men då måste betala en massa terminsavgifter för att få plugga och inte få några studiebidrag alls. Du blir då tvungen att jobba vid sidan av för att få mat för dagen (och betala avgiften med) eller vara född med rika föräldrar?
:va

Jag tycker att fribeloppet borde höjas radikalt, men "alla jävla bidrag som jag ändå aldrig kan få"? Enbart genom att du kan plugga gratis i Sverige har du ju fått ett stort bidrag, sedan att du får bidrag till att göra det och möjligheten till ett hyfsat förmånligt lån.

Jo det är verkligen hemskt att vara student i Sverige, man får ju fan inget för allt slit man lägger ner :rolleyes:

Då hade jag hellre minskat min skatt med 2500:- (studiebidraget) per månad och sedan inte fått det utbetalat...

Är i övrigt väldigt tacksam för alla vettiga svar...

gurra2fast skrev:
2137592 Har stött på ett litet problem i vårat fina lilla land.

När man går på studiemedel så har man ett fribelopp man ej får tjäna över.

Tjänar man över det så blir man återbetalningsskyldig.

Vad innebär det?

Tanten på CSN jag pratade med sa att då betalar du tillbaka hälften av det du tjänat över ditt fribelopp alltså låt säga rent hypotetiskt att jag under nästa halvår/termin (1/7 till 31/12) tjänar 100 000:-. (I fribeloppet skall inkomst av tjänst samt ränte och kapitalvinster från aktier, fonder o dylikt ingå)

Då skall hälften av det som överstiger fribeloppet på 50000:- betalas tillbaka.

Alltså: 100000-50000=50000 50000/2=25000

Alltså ska då 25000:- då så fort som möjligt betalas tillbaka till CSN.
Då blev min fråga om dessa 25000:- då var en avbetalning på mitt totala studielån och det sa hon att det var det inte!

Utan det är en avgift!!! på 25000 spänn

Om jag likaså väljer att vara utan lån nästa termin och bara ta bidrag så får jag fortfarande inte tjäna mer än 50000:-.

Utan det tycks råda nån typ av existensminimum för oss studenter.

Nån här som har erfarenhet av detta eller pratade tanten på CSN i nattmössan?

Har du tjänat för mkt har du också fått för mkt bidrag, det är detta du skall betala tillbaka.

Förmodligen får du också betala av lite på din skuld också.

Låt säga att jag tjänade 550tkr förra året

Skall jag då betala tillbaka

(550-50)*0,5=250tkr

?

Skeptisk.

Last edited:
Betalade nyss in 19000kr till blodsugarna.
Tjänade sammanlagt 145000kr 2004,och det gillades inte alls naturligtvis.
Visserligen är regler regler,men nu tjänade jag ihop en stor del av inkomsten under juni-aug då jag INTE lyfte studiemedel.....
Nästan 40000kr under denna period bara så man skulle kunna leva någorlunda drägligt sen under pluggandet.Reglerna uppmanar till svartjobb,men när man som en själv inte kan det då?Antingen jobbade jag fullt eller inte alls....
Har man inga sommarkurser eller likn.som gör att man lyfter studiemedel så ska den inkomst man kommer över under de månader mellan terminerna inte räknas in i fribeloppet tycker jag.

Last edited:
Knappast troligt att det är hälften av din överskjutande inkomst som du ska betala in...
Teoretiskt sett så kan det bli mer än vad du får i bidrag. Dessutom borde det vara i förhållande till hur mycket du erhåller i bidrag/subventionerat lån.

Lita inte på vad de säger på CSN... Deras kundservice är precis som överallt annars... :gnissla

Markus skrev:

Ok så du vill betala för att plugga låt säga 5 år på högskola + att ta studielån. tror du att det är gratis att plugga i alla länder eller!!??

inte många som tänker på att det är gratis i sverige..

ok jag kan hålla med om att man skulle få tjäna hur mycket pengar man vill även fast man plugga o tog lån..

Tycker nog att nivån idag är helt okej. Sverige lider ingen brist på akademiker, se på deras löner, se på deras arbetslöshet kontra hantverksyrken mm. Nej vi behöver inte fler studenter.

Är själv studerande.

Från hemsidan:

Återkrav

CSN kan besluta att återkräva utbetalt studiemedel eller rekryteringsbidrag som du inte haft rätt till. Det kan t.ex. gälla för tid efter studieavbrott, om du inte fullgör din anmälningsskyldighet eller om du haft för hög inkomst.

Återkrävda studiemedel och rekryteringsbidrag ska du genast betala tillbaka. Vid återkrav betalar du en ränta som för 2006 är 6,13 procent på det återkrävda beloppet. Det återkrävda beloppet kan bestå av bidrag eller studiebidrag och studielån. Återkravsräntan är till skillnad från studielåneräntan avdragsgill i deklarationen. Dessutom tillkommer en expeditionsavgift på 100 kronor om året. Studielån som vi kräver tillbaka räknas inte in i den ordinarie studielåneskulden. Om du inte kan betala återkravet omedelbart kan du få lägga upp en betalningsplan.

http://www.csn.se/GemensamInformation/Aterkrav/Aterkrav.asp?MenyIdnr=498

Frågan är hur man skall tolka det fetstilta. Kan orimligt vara så att om du hypotetiskt sett skulle tjänat ofantligt mycket pengar så skulle hälften gå till CSN men du har fortfarande kvar din skuld.

Det man ska betala tillbaka är det man fått ut för mycket i bidrag och lån. Detta stryks efter inbetalning och kommer inte ligga kvar som en del i ditt studielån.

Men, det finns ju en gräns för hur mycket man får tjäna för att överhuvudtaget vara berättigad till bidrag och om man tjänat mer än det får man betala tillbaka vartenda öre som du lånat, men har då ingen skuld kvar heller.

NakenBandit skrev:
2140213 Det man ska betala tillbaka är det man fått ut för mycket i bidrag och lån. Detta stryks efter inbetalning och kommer inte ligga kvar som en del i ditt studielån.

Men, det finns ju en gräns för hur mycket man får tjäna för att överhuvudtaget vara berättigad till bidrag och om man tjänat mer än det får man betala tillbaka vartenda öre som du lånat, men har då ingen skuld kvar heller.

Lite märklig logik: Ju mer pengar du har desto mindre får du låna.

När det gäller bidraget kan man ju förstå det.

*/ ?>
Back