Åter med MC efter 30 år

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Hej,
Jag har köpt en gammal Kawasaki Z400J3 -82 som jag försöker renovera upp under våren, om den hinner bli besiktad snart tänkte jag köra med den lite i sommar för att i vinter bygga om till mer caféracer stil.
Status just nu är:
  • Bromsarna är genomgångna.
  • Framgaffeln ompackad.
  • Massor av skit och rost är borttaget och åtgärdat
  • Reglage och vajrar
  • Motorn är servad.
  • Har kört fast i elträsket, motorn går men inget annat, öppnar nog en tråd i ämnet.
Hoppas komma i kontakt med några som tycker det är skoj med 70 och 80 tals mc och att modda dessa till café racers.
 
20140427_122314.jpg
Här är en bild på den gamla veteranen.
Tänker korta ramen byta tank och säte, det blir till vintern. Men nu måste få till elen så jag kan köra lite när solen skiner.
Har precis fått på Raask fotpinnar och Leverda styre, blev prydligt tycker jag..
 
:tummenupp Kul med återfallshojåkare. Själv köpte jag också en Z400 med 2700 mil på klockan, tror den är från 81. Köpte den 2008 när jag efter mycket funderande bestämt mig för att efter nästan 40 år utan hoj skaffa en. Kawan hade stått still i mer än tio år och jag hade svårt att få den att gå. Blev som bäst på 2 cylindrar av dom 4... Insåg att jag behövde ge mig på att demontera TK-förgasarna som sitter på. Löste problemet genom att köpa en modernare twin som jag avverkat 1000 mil på. Men jag har kvar Kawan och har gått med i MCHK så nu som pensionär siktar jag på att få igång den till hösten. :D
 
:tummenupp Kul med återfallshojåkare. Själv köpte jag också en Z400 med 2700 mil på klockan, tror den är från 81. Köpte den 2008 när jag efter mycket funderande bestämt mig för att efter nästan 40 år utan hoj skaffa en. Kawan hade stått still i mer än tio år och jag hade svårt att få den att gå. Blev som bäst på 2 cylindrar av dom 4... Insåg att jag behövde ge mig på att demontera TK-förgasarna som sitter på. Löste problemet genom att köpa en modernare twin som jag avverkat 1000 mil på. Men jag har kvar Kawan och har gått med i MCHK så nu som pensionär siktar jag på att få igång den till hösten. :D
:tummenupp Kan vara en massa skit i tanken oxå om den stått så länge. Finns ju sådan här ultraljudsrengöring nu för förgasare, kanske vore något att fundera på, skall visst ge väldigt bra resultat. Tror annars att z400J skall vara rätt tillförlitlig hoj när man väl får ordning på allt gammalt ovårdat, exempelvis elen....
 
Ett sånt projekt ska jag också skaffa mig nån gång!

Elen på en sådan hoj är ju inte så avancerat, det är ju bara typ lysen, startmotor, batteri och generator (och lite knappar). Har du hittat nåt elschema, det underlättar en del...:va
 
provade med startgas men den ville bara gå på två burkar då också. Kanske att ena tändspolen är dålig, vi får se? Så nu har jag hällt ut alla gammal bensin och fyllt på med akrylatsoppa och sen köpt en liten ultraljudstvätt. Men nu får det vara till i höst. U-tvätten är även ok till att rengöra smutsiga glasögon....
 
Last edited:
Ett sånt projekt ska jag också skaffa mig nån gång!

Elen på en sådan hoj är ju inte så avancerat, det är ju bara typ lysen, startmotor, batteri och generator (och lite knappar). Har du hittat nåt elschema, det underlättar en del...:va
Jo, det låter enkelt men det flyttar på sig när jag kör med test lampa, jo jag har ett elschema som jag försöker tolka, håller på nu med tändlåset och ljusreglaget, jag ger inte upp så lätt....
Parkeringsläge, tändningslås baklyse lyser, dock inte parkering fram.
Tändningsläge, går att starta , startknapp och killswitch fungerar men ingen ström till lyse (ej heller bak), tuta eller blinkers, ingen ström till dessa säkringar heller.
 
provade med startgas men den ville bara gå på två burkar då också. Kanske att ena tändspolen är dålig, vi får se? Så nu har jag hällt ut alla gammal bensin och fyllt på med akrylatsoppa och sen köpt en liten ultraljudstvätt. Men nu får det vara till i höst. U-tvätten är även ok till att rengöra smutsiga glasögon....
Roligt att höra om du får igång den helt, kolla kontakterna till tändspolen, var mycket ärgat på mina.
 
Jo, det låter enkelt men det flyttar på sig när jag kör med test lampa, jo jag har ett elschema som jag försöker tolka, håller på nu med tändlåset och ljusreglaget, jag ger inte upp så lätt....
Parkeringsläge, tändningslås baklyse lyser, dock inte parkering fram.
Tändningsläge, går att starta , startknapp och killswitch fungerar men ingen ström till lyse (ej heller bak), tuta eller blinkers, ingen ström till dessa säkringar heller.

Kan vara ide att dra om hela skiten, i gamla elsystem kan det vara mycket oxid i kontakter, kabelbrott mm. Är ju lite jobb, men i slutändan det bästa, och du kommer inte att få några problem i framtiden heller.
 
Kan vara ide att dra om hela skiten, i gamla elsystem kan det vara mycket oxid i kontakter, kabelbrott mm. Är ju lite jobb, men i slutändan det bästa, och du kommer inte att få några problem i framtiden heller.
Tror jag funnit åtminstone en del av problemet, i tändningslåset, ingen ström i tändningsläge på röd och blå.20140519_205236_2.jpg Hittade ett nytt tändningslås på eBay, bara att vänta....
Tändningslåset var inte problemet, samma med det nya.
Startade ny tråd i teknik och mek hörnan. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?270673-Kawasaki-z400j3-82-El-problem-tips-%F6nskas
 
Last edited:
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top