Åtdragningsmoment topp och överfall

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hej

Jag skulle vilja veta vad jag ska dra toppen med för moment, och sen vad överfallen till kammarna ska dras med för moment också.

Hojen är en Yamaha fzr600-91

Och sen så vore det guld att få reda på hur kammarna ska stå, alltså hur man "nollar" vev mot kammarna, jag har markerat när jag tog isär, men vore ju bra och veta hur man ska göra om man inte hade gjort det.

/ Nicklas

Det låter som en verkstadsmanual är något för dig. Kolla i stickyn om din modell finns med.

Hur hårt toppen skall dras varierar med butdiametern men den skall inte dras för hårt för då bågnar den, mellan tummen och a++s en 40Nm. Överfallen skall bara dras precis så att muttrarna tightar till, det är riktigt pest att dra sönder gängorna i överfallen och de flesta momentnycklar är inte precisa i så små interva så dra ytterst försiktigt med en vanlig 6-kant nyckel.

Nej den fanns inte med... Tundercaten fanns med och det är ju i princip samma motor, men det stod inget i den manualen heller.

Hmm jag vill ju inte chansa på moment när ja drar toppen...
Ingen som vet var jag kan hitta mer info? Om nollning av motorn osv?

Nej den fanns inte med... Tundercaten fanns med och det är ju i princip samma motor, men det stod inget i den manualen heller.

Hmm jag vill ju inte chansa på moment när ja drar toppen...
Ingen som vet var jag kan hitta mer info? Om nollning av motorn osv?

Momenten kan jag hjälpa dig med.

Haynesboken säger:
Cylinder head nuts: 25 Nm
Camshaft bearing cap bolts: 10 Nm

Tyvärr har min scanner lagt av, så hjälp med inställningarna är svårt utan bilder.

/BON

Sådär nu startade hon ivf... utan grenrör o så så det är lite svårt att säga om jag fick kammarna rätt. På bilen kan man ju ställa remmen ett kugg fel och den startar, är det likadant på hoj, eller är det känsligare att den inte startar alls om det inte är 100% rätt?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back