Åtal?

Iofs, men dels litar jag lite sisådär på vittnenas bedömning av hastigheten, och det lär ju inte återuppliva motorcyklisten :död

Återigen, ge fan i att köra om i korsningar! Det är väl skit samma om bilisten blir åtalad eller inte när vi har dött?!

Det är aldelens för lite information om VART på lugna gatan det small. En sträcka ligger mellan bostadsområden å resten i industriområde. Och var det en korsning eller en avtagsväg? Var det huvudled? Fanns det heldragna linjer i mitten vilket finns där på vissa sträckor.
Rent generellt så gäller de att som hojåkare ha självbevarelsedrift för att överleva i Västerås. Uppmärksamhet på omgivande trafik är något bilister saknar, många har fullt schå med att framföra fordonet dom sitter i så de inte hamnar i diket.

Om jag kan gissa vad som hände... var att pensionären, 77-åringen, generellt körde sakta och sedan började plötsligt gjorde en oförutsedd vänstersväng. Det är lätt att luras när en bilist kör konstant 40 på t.ex en 50-väg och sedan ska svänga. För att från 40 knappt sänka hastigheten och direkt svänga vänster är svårt att förana, speciellt om blinkers inte används. En person som kör hastighetsgränsen eller det "normala" 55-60 på mätaren, börjar bromsa, man ser bromsljus och man märker att något kommer hända, t.ex att bilist framför ska svänga. Jag tror att motorcyklisten (om han höll hastighetsgränsen likt vittne säger) blev lurad av pensionärens hastighet och trodde han skulle köra rakt fram i samma hastighet. Det står dock inte om motorcyklisten kom bakifrån, eller från andra hållet. Men jag vet att jag sett ett otal pensionärer göra riktigt klumpiga manövers vid vänstersvänger, samt när de ska ut på en annan led. Jössenamej...

Men jag vet att jag sett ett otal pensionärer göra riktigt klumpiga manövers vid vänstersvänger, samt när de ska ut på en annan led. Jössenamej...
Och jag har sett en helt bunt mc-förare som har gjort riktigt klumpiga, idiotiska å livsfarliga manövrar i trafiken också :rolleyes: Hur var det nu det där ordspråket, om stenar å glashus? :rolleyes:

77-åring säger väl det mesta tyvärr! Dom kör sällan för fort men har obefintlig koll på omgivning och nya trafikregler! Körde sen mc-killen marginellt för fort så har det ingen betydelse om någon gör en helt oväntad manöver!

Jag blev lämnad företräde i Umeås största rondell av en senior dvs han stannade inne i rondellen...

Och jag har sett en helt bunt mc-förare som har gjort riktigt klumpiga, idiotiska å livsfarliga manövrar i trafiken också :rolleyes: Hur var det nu det där ordspråket, om stenar å glashus? :rolleyes:

Har personligen inget till övers för någon som gasat satan och kört åt skogen på allmän väg! Lika svårt att förutsäga pensionärers trafikbeteende som att fatta att hojen som kommer kör 200+

Men i det här fallet verkar han hållt hyggligt laglig hastighet!

Last edited:
Vad menar du med sten o glashus? Vad har jag gjort som gör att jag inte kan skriva det inlägget?

Sedan så självklart så kör de flesta sporthojar för fort överallt, men vi talar om pensionärer just nu och därmed min reflektion på mina erfarenheter "runt" dessa. De är farliga för att de kör för sakta med dålig uppsikt, likväl som sporthojare / motorcyklister ofta kör fort och därmed är farliga.

Tragiskt att man behöver förlora livet pga oaktsamhet/hög ålder av en som troligen borde ha blivit av med körkortet för länge sedan...

V.I.F.

Åtalet känns meningslöst nu, tyvärr. De politiker som vägrar införa regelbundna tester av pensionärer som är (potentiellt) livsfarliga i trafiken borde egentligen åtalas! Det är de som bestämmer att dessa individer kan fortsätta köra bil.

Tragiskt.

//Dio

Det var inget personligt :krama Det var mer kollektivt, pensionärer <-> sporthojsåkare :) För jag är rätt säker på att det dör fler sporthojsåkare än pensionärer i trafiken :(
Jag tror att rent statistiskt sett dock så är nog pensionärer värre i trafiken än sporthojare. Lite som viltsäsong, sporthojare är ute en del av året medan pensionärer alltid är ute och kör. Av någon anledning är ju ofta pensionärerna med i typiska och tragiska och "onödiga" olyckor.

Bara här om veckan så såg jag en pensionär som skulle svänga vänster ut på en annan större väg. Jag kom på den större leden, han duttade ut hela tiden på vägen. Jag undrade varför han inte stod still. Till slut stod han STILL mitt i min fil. Rakt över hela vägen. Jag skulle svänga HÖGER som tur var, men bakom mig kommer en annan bil som får lov att tvärnita med låsta däck. Det var 1 meter från att kollidera. Där stod pensionären MITT I VÄGEN. Det var en gubbe med fruga, både säkert 80 + år gamla.

Last edited:
Fast... hur många motorcyklister har ihjäl sina medtrafikanter? Det är extremt sällan...

Ptja, det finns ju pensionärer som är åt andra hållet. På vår väg hade vi en kvinna som länge körde sin mans 940 efter att han dött. Hon stack knappt upp över ratten men gasade på i 60-70 mitt i vägen (min teori är att hon alltid använde treans växel och var livrädd för kärringstopp). Visst, det är en privat väg, så det är lagligt, men det blev ju lite farligt då hon aldrig vågade varken bromsa eller åka ut i vägrenen när hon fick möte (och fråga inte vad M-skyltarna står för).

Jag är kluven, faktiskt. Å ena sidan var hon en uppenbar trafikfara (det hände vid åtminstone två tillfällen att folk körde i diket för att undvika krock med henne), men å andra sidan kunde hon på det här sättet förlänga tiden innan hon behövde hemhjälp eller äldreboende med flera år, och jag funderar på om inte hennes personliga frihet på något sätt var värd den ökade trafikrisken. Jag menar: Körde man själv vettigt på den vägen var ju risken att något allvarligt skulle hända vid ett möte med henne inte så stor. Sen att hon skulle haft en Micra eller Matiz istället för en bil som nästan är lika bred som vägen är en helt annan sak.

Återigen, ge fan i att köra om i korsningar! Det är väl skit samma om bilisten blir åtalad eller inte när vi har dött?!

Var står det att han körde om? Jag skulle anta att hojen mötte bilen som plötsligt svängde vänster ...

Fast... hur många motorcyklister har ihjäl sina medtrafikanter? Det är extremt sällan...
Jovisst, men det är nog rätt traumatiskt när det helt plötsligt står en sporthoj i baksätet, eller mellan framsätena...

Var står det att han körde om? Jag skulle anta att hojen mötte bilen som plötsligt svängde vänster ...
Nej, det står ingenstans :) Men det är en jävligt enkel grej för att slippa onödiga olyckor :fakta

Om ni tittar på VV:s statistik för 2008 (finns på SMC:s sida)så står den olyckan på rad 56 med kursiv stil. Och som SMC skriver "Statistiken är avidentifierad och dessutom preliminär (all kursiv text)."
För er som inte orkar klicka på länken, ett kort sammandrag:
17/9 Västerås, gata, korsande. MC-personbil. Lätt MC Kymco Movie 125 cc.

Last edited:
Jovisst, men det är nog rätt traumatiskt när det helt plötsligt står en sporthoj i baksätet, eller mellan framsätena...

Nej, det står ingenstans :) Men det är en jävligt enkel grej för att slippa onödiga olyckor :fakta
Traumatiskt?!?! Vad spelar det för roll i sammanhanget? Det är traumatiskt för min farmor när jag svär, det kan knappast jämställas med att döda någon.

En 47 årig man som kör 125a tillhör väl knappast gruppen som brukar köra som dårar,för fort och göra farliga omkörningar? Jag skulle gissa på att han låg (som det står) i laglig hastighet men blev väldigt överaskad av 77 åringens sväng och varken hann bromsa eller väja.

Det hände ca 50m från mitt jobb.
Vad jag hörde från mina arbetskamrater var att en moppe blev påkörd av en äldre man vid övergångsställe.
Länge fanns det blommor och ljus just där...
Jag tror att 47-åringen åkte rakt i laglig hastighet och att 77-åringen inte såg honom överhuvudtaget, när han skulle svänga vänster.
Som Zarell redan skrev, det är ju sällan att 47-åringar på kina 125-or åker på bakhjulet.
Tyvärr är det så att många av våra äldre medtrafikanter inte riktigt har koll på allt som händer på vägen.
Min personliga åsikt är att man borde införa obligatoriska årliga hälsoundersökningar för alla trafikanter över en viss ålder.
Detta baserar jag inte enbart på denna incidenten, utan på en massa år av frustration i trafiken.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT