Årlig service?

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Hej!

Är ny på det här med motorcyklar (håller på med körkortet nu). Jag är väldigt nära att köpa en TT600 av 2002 års modell. Den har bara gått 1250 mil. Det som gör mig lite fundersam är följande:
I serviceboken står det att den ska servas var 1000:e mil eller varje år, vilket som nu kommer först. I detta fall har de förra ägarna gått bara på milen. Den är servad 2 ggr vilket ju enligt trippmätaren är helt OK men om man skulle gå på åren så borde den ju vara servad 5-6ggr. Hur gör ni med era hojjar? Och framför allt hur gör ni när ni köper hoj. Är detta något ni skulle reagera negativt på?

Hmmm... Massor med folk som läser men ingen som svarar?!? Hur gör ni? Servar ni er hoj varje år eller går ni på kilometeranvisningarna?

Servar på verkstad enligt miltalen och fixar hemma varje säsong (oljebyte mm)!

Det står väl i din servicebok vilka intervaller du ska hålla. Det brukar ju vara var 300:e mil, 600 mellan varje stor service.

Det finns de som servar sina hojar mellan servicen på boken och det är helt ok. Jag var benhård på att det skulle vara stämplad servicebok om jag köpte hoj. Men tänk så här att en stämplad bok säger ingenting om hur cykeln har varit skött. Titta på skick och lyssna på motor sen får du gå på magkänslan. Det du kan göra är att du gör en service direkt när du har köpt den så är du på rätt spår. Hoppas du får hjälp av svaret.

/Lycka till:tummenupp

Det står väl i din servicebok vilka intervaller du ska hålla. Det brukar ju vara var 300:e mil, 600 mellan varje stor service.

I serviceboken står det var 1000:e mil eller varje år. Det är ju det jag undrar. Bryr ni er om att det står varje år eller gör ni som HeLMeT... Servar själva med oljebyte mm. varje år och kör riktig service enligt km-mätaren?
Service-karta

Det finns de som servar sina hojar mellan servicen på boken och det är helt ok. Jag var benhård på att det skulle vara stämplad servicebok om jag köpte hoj. Men tänk så här att en stämplad bok säger ingenting om hur cykeln har varit skött. Titta på skick och lyssna på motor sen får du gå på magkänslan. Det du kan göra är att du gör en service direkt när du har köpt den så är du på rätt spår. Hoppas du får hjälp av svaret.

/Lycka till:tummenupp
Tack för svaret. Dock är det ju så att jag inte vill göra en service direkt då den servicen (enligt vissa här på forumet) verkar landa på ca 6500:-. :gråta

Last edited:
Hej!

Är ny på det här med motorcyklar (håller på med körkortet nu). Jag är väldigt nära att köpa en TT600 av 2002 års modell. Den har bara gått 1250 mil. Det som gör mig lite fundersam är följande:
I serviceboken står det att den ska servas var 1000:e mil eller varje år, vilket som nu kommer först. I detta fall har de förra ägarna gått bara på milen. Den är servad 2 ggr vilket ju enligt trippmätaren är helt OK men om man skulle gå på åren så borde den ju vara servad 5-6ggr. Hur gör ni med era hojjar? Och framför allt hur gör ni när ni köper hoj. Är detta något ni skulle reagera negativt på?

När du ställer frågor om hojen så kan det vara en fördel att ange märke, det står bara TT600 i din profil och i tråden men inte om det är en Yamaha eller en Triumph, jag utgår från att det är en Triumph men om du frågar andra saker om din hoj så undviker du missförstånd om det framgår märke :)

Hej!

Beror på hur många ägare det har varit på hojen? Den kan ju varit avställd en längre tid och inte nyttjad. Ser hojen fin och välskött ut och går bra så är det väl inte så mycket att fundera på om man vill han en sådan hoj och priset är rätt.
Själv kör jag rätt mycket så jag hinner byta olja 2 ibland 3 ggr, och jag spar alla kvitton och har fullständiga dokument vid datum, miltal och vad som servats på hojen på ALLT som görs, dels tycker jag det är kul som kuriosa, samt att det gör hojen mer lättsåld om man har dokumetantioner på allt.

Jag skulle säga att det viktigaste är att hojen är servad enligt kilometer-intervallen. Att det är gjort varje år känns inte lika kritiskt, utom möjligtvis olje- och filterbyte som jag tycker att man ska göra varje år.

När du ställer frågor om hojen så kan det vara en fördel att ange märke, det står bara TT600 i din profil och i tråden men inte om det är en Yamaha eller en Triumph, jag utgår från att det är en Triumph men om du frågar andra saker om din hoj så undviker du missförstånd om det framgår märke :)
Tack för tipset! Fixat! :tummenupp

Ge fan i Funbikes gula as-fina TT600. Den vill ju jag ha...:mad:[/QUOTE]

:D !
Consider it sold! :yoparty

Hej!

Du får nog ta o kolla igen! Det borde väl stå var 600:e mil eller varje år?
Jag har inte behövt tänka på det eftersom det inte ens har gått ett år mellan mina servicar, ja menar, 600 på ett år är ju inga problem! Om den har gått 1250 mil så tror jag att den ska ha varit inne 3 ggr, vid 100, 600 och 1200 mil.

Ifall jag skulle köpa en ganska ny hoj så hade det varit viktigt för mig att det fanns stämplar i boken så att jag visste att servicen var gjord men jag hade antagligen gått mer på milen än på åren... Gjorde precis min 1800-milsservice och det kommer antagligen vara den sista lilla jag gör på verkstad. Nu tycker jag att min börjar bli så gammal/gått så långt så nu räcker det att de stora står med och så kommer jag spara kvitton på det som jag byter när jag gör de små.

Du får nog ta o kolla igen! Det borde väl stå var 600:e mil eller varje år?
Jag har inte behövt tänka på det eftersom det inte ens har gått ett år mellan mina servicar, ja menar, 600 på ett år är ju inga problem! Om den har gått 1250 mil så tror jag att den ska ha varit inne 3 ggr, vid 100, 600 och 1200 mil.

Ifall jag skulle köpa en ganska ny hoj så hade det varit viktigt för mig att det fanns stämplar i boken så att jag visste att servicen var gjord men jag hade antagligen gått mer på milen än på åren... Gjorde precis min 1800-milsservice och det kommer antagligen vara den sista lilla jag gör på verkstad. Nu tycker jag att min börjar bli så gammal/gått så långt så nu räcker det att de stora står med och så kommer jag spara kvitton på det som jag byter när jag gör de små.
Har precis fått väldigt intressant information i detta ärende. Snackade med en grymt kunnig mek på en auktoriserad Triumphverkstad och han talade om för mig att det är fel i serviceboken (den jag länkade till tidigare i denna tråd). Det är återförsäljarna som har skickat med fel bok när den såldes. Cykeln ska servas vid 6000km, 12000km osv. Tackolov så verkar det som att de har gjort den stora servicen vid 10000km då den tog 7 timmar och kostade 4500:-. Så det verkar OK i alla fall. Upptäckte dessutom att hojjen är uttagen 2004 så det har ju inte varit så många servicefria år som jag oroade mig för.

Har precis fått väldigt intressant information i detta ärende. Snackade med en grymt kunnig mek på en auktoriserad Triumphverkstad och han talade om för mig att det är fel i serviceboken (den jag länkade till tidigare i denna tråd). Det är återförsäljarna som har skickat med fel bok när den såldes. Cykeln ska servas vid 6000km, 12000km osv. Tackolov så verkar det som att de har gjort den stora servicen vid 10000km då den tog 7 timmar och kostade 4500:-. Så det verkar OK i alla fall. Upptäckte dessutom att hojjen är uttagen 2004 så det har ju inte varit så många servicefria år som jag oroade mig för.

Ok :tummenupp

4500 var riktigt billigt för den stor sevicen!

När du ställer frågor om hojen så kan det vara en fördel att ange märke, det står bara TT600 i din profil och i tråden men inte om det är en Yamaha eller en Triumph,
Du menar att om det är en Triumph så behöver man inte byta olja enligt de rekommenderade intervallen utan man fyller bara på.... ;)
(i samma takt som den gamla läcker ut...)

I övrigt håller jag helt med "Pacman" i frågan.

Du menar att om det är en Triumph så behöver man inte byta olja enligt de rekommenderade intervallen utan man fyller bara på.... ;)
(i samma takt som den gamla läcker ut...)

I övrigt håller jag helt med "Pacman" i frågan.

En Triumph läcker inte, den bara markerar sitt revir :mattias

(Johans MC tar över 6000 för den stora :gnissla )

Undrar lite samma sak. Har nyss köpt en SV650 -01, där ska den ha service var 6:e månad eller vid 100, 600, 1200, 1700, 2400 mil osv. Att lämna in den på service två gånger om året känns ganska vansinnigt....oljebyten är ju inte konstigare än att tanka.

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back