Årets kortaste premiärtur?

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Ut från Caroligaraget, svänger vänster vid kyrkan. Vänster upp på Djäknegatan. Harry MC-haffa sätter igång saftblabdaren och konstaterar att min regskylt inte är ok. Föreläggande att fixa, men inga böter i alla fall. Hem igen.

Summa summarum: 50m på "fri fot", total körsträcka: ca 200 meter :3freak

Nån mer som varit och premiärrastat hojen idag?

inte idag men väl igår i samma stad,hade dock lite mer tur med gestapo än dig,4 mil men blev varse om att sången ur mitt M4 system är nog fan i överkant o jag trodde inte det var möjligt att känna så,satan vilket ljud

vilken otur, men varför inte vara lite outlaw och vänta några min tills polisen åkt och sticka åt andra hållet? :)

Inte premiärtur men kom precis in efter årets tredje tur. Blev ca 7 mil på hojen idag. Strålande (nästan) sol och en 4-5 grader i luften. Snart är våren här på riktigt.

Ca 10 mil idag men det var inte premiärturen! dock första längre runda, gött!:tummenupp

Själv tänkte jag ta premiärturen idag... kollade ut och det var torrt på vägen utanför, kollade på vägverkets sida och såg att vägtempen låg på 2 grader... tänkte att nu fan drar jag ut och testar hojen för första gången. (Min första hoj jag fick levererad igår)

När jag fått på mig underställ och allvädersstället och står utanför dörren med hjälmen i handen så börjar det hagla!!

Djääääla Skiiiiiit FAaaaaan

premiärturen ligger ett par veckor bort för egen del, ska hämta hem min systers hornet (4 mil enkel väg) som ska in på besiktning i mars så slip on:et ska bytas ut mot originalblås och en allmän översyn (kedjespel, belägg etc) så att den ska gå igenom.

Kan man få fråga vad det var som inte var ok med regplåten ?

Enligt honom var den inte väl synlig på det avstånd som lagtexten förespråkar. Den förra ägaren har kapat en bit av skyltfästet av plast för att den inte ska sitta så långt ner, vilket gör att ett par centimeter av regskylten sitter under kutsen. Mitt regnummer RGU571 tyckte han likagärna kunde varit RGO571.

Han såg också att jag hade reflexen PÅ skylten (en sån liten rektangulär reflex med klister på baksidan, som sitter på nedre kanten av skylten), dock utan att dölja något. Men det var absolut förbjudet att ha någonting PÅ själva skylten.

Slutligen förfasade han sig om att skylten minsann var skadad! I och med att den placerats lite högre upp, så har förra ägaren borrat ett lite hål i den för att passa med nyckelhålet till kutsen. Hålet är väl ca 5x2 mm och är borrat i den vita ytan av skylten. Gud så hemskt. :yoparty

Om jag går ner i garaget igen ska jag ta en bild och slänga upp. Har blivit stoppad tidigare av polisen en ingen har någonsin påpekat något om skylten. Ej heller har gubbarna på svensk bilprovning anmärkt på det. En av dem konstaterade visserligen att den sitter lite högt upp men att den fortfarande var fullt läsbar och därmed godkänd.

Förmodligen var munkarna slut när han var inne och fikade och var därför extra sur. Eller så har kärringen hans inte släppt till på ett tag :D

Edit: Finns det förresten några regler på hur man sätter fast skylten, eller kan man t.ex. använda kardborrband eller nåt, så länge den är synlig enligt gällande regler? Nej, jag kan inte reglementet :D

Last edited:
Enligt honom var den inte väl synlig på det avstånd som lagtexten förespråkar. Den förra ägaren har kapat en bit av skyltfästet av plast för att den inte ska sitta så långt ner, vilket gör att ett par centimeter av regskylten sitter under kutsen. Mitt regnummer RGU571 tyckte han likagärna kunde varit RGO571.

Han såg också att jag hade reflexen PÅ skylten (en sån liten rektangulär reflex med klister på baksidan, som sitter på nedre kanten av skylten), dock utan att dölja något. Men det var absolut förbjudet att ha någonting PÅ själva skylten.

Slutligen förfasade han sig om att skylten minsann var skadad! I och med att den placerats lite högre upp, så har förra ägaren borrat ett lite hål i den för att passa med nyckelhålet till kutsen. Hålet är väl ca 5x2 mm och är borrat i den vita ytan av skylten. Gud så hemskt. :yoparty

Om jag går ner i garaget igen ska jag ta en bild och slänga upp. Har blivit stoppad tidigare av polisen en ingen har någonsin påpekat något om skylten. Ej heller har gubbarna på svensk bilprovning anmärkt på det. En av dem konstaterade visserligen att den sitter lite högt upp men att den fortfarande var fullt läsbar och därmed godkänd.

Förmodligen var munkarna slut när han var inne och fikade och var därför extra sur. Eller så har kärringen hans inte släppt till på ett tag :D

Edit: Finns det förresten några regler på hur man sätter fast skylten, eller kan man t.ex. använda kardborrband eller nåt, så länge den är synlig enligt gällande regler? Nej, jag kan inte reglementet :D

Min reflex sitter också på skylten. Samt att skylthållaren är nedkapad. Aldrig fått något påpekande om det.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul