Året runt försäkring!

NilleR1

Burn Baby Burn!!
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
STULEN!!!!! R1 -05
Hallå!

Jag har en fråga..
Jag har en Året Runt Försäkring, dvs att jag måste betala varje månad året runt, jag tecknade den pga att den var klart billigast för mig.
Jag pröjsar ändå 1500:- i månaden, (Halv försäkrad) och det lockar inte att sitta med den kostnaden på vintern.

Då undrar jag om ni har några tips på hur man kan byta eller bli av med denna försäkring under vintern..?

Ett sätt borde vara att du säljer hojen till en kompis på hösten och sedan köper tillbaka den på våren.

Själv har jag en åretrunt försäkring som gjorde att jag kunde ta en sväng på 4-5 mil med stormen den 20 februari i år. ( värt guld ) :tummenupp

NilleR1 skrev:
Hallå!

Jag har en fråga..
Jag har en Året Runt Försäkring, dvs att jag måste betala varje månad året runt, jag tecknade den pga att den var klart billigast för mig.
Jag pröjsar ändå 1500:- i månaden, (Halv försäkrad) och det lockar inte att sitta med den kostnaden på vintern.

Då undrar jag om ni har några tips på hur man kan byta eller bli av med denna försäkring under vintern..?

Ägarbyte är väl det ända som hjälper mot ditt problem ?

// TOK :fyllisar

heggeli skrev:
Ett sätt borde vara att du säljer hojen till en kompis på hösten och sedan köper tillbaka den på våren.

Själv har jag en åretrunt försäkring som gjorde att jag kunde ta en sväng på 4-5 mil med stormen den 20 februari i år. ( värt guld ) :tummenupp

Jo jag har tänkt på det, men det går tyvärr inte med tanke på att jag har lån till banken, då vill dom ha pengarna senast en dag efter att jag har sålt den!

Pengar jag inte har om jag säljer den till en kompis!!! :huvet

NilleR1 skrev:
Hallå!

Jag har en fråga..

jag sitter i samma sits dom du! efter som man tydligen inte kan säga upp försökringen så får man nog "kränga hojen" till en polare å köpa tbx den tills nästa sesong med hopp om ny bättre å billigare försäkring

NilleR1 skrev:
Jo jag har tänkt på det, men det går tyvärr inte med tanke på att jag har lån till banken, då vill dom ha pengarna senast en dag efter att jag har sålt den!

Pengar jag inte har om jag säljer den till en kompis!!! :huvet

kan man inte "skänka bort en hoj till en polare" banken vet väl inte hur mycke du säljer den för

Nu blev jag lite fundersam... Är det så med alla banker och lån, att man måste punga tillbaka lånet när man "säljer" den till hösten?? :va I sånna fall har jag ju oxå satt mig i en jävla skit sitts....

McRae skrev:
Haha.. du ska ju ändå betala tillbaka lånet till banken..

men va faan har lånet me hojjen att göra..tar du ett lån får du väl göra vad du vill me pengarana..du betalar ju månadsvis å säljer du den så fortsätter du betala månadsvis ifall du inte vill pynta in hela summan

Försäkringen kostar inte 1500:- / månad året runt. Premien är lägre under vintern, men det kan tänkas att försäkringsbolaget låter dig betala mindre än vad det kostar under sommaren och mer under vintern.

Du kan alltid ställa av hojen. Det har jag gjort vid behov. Då övergår helförsäkringen till en garageförsäkring. Kolla vad den kostar innan du ställer av.

crazy88 skrev:
men va faan har lånet me hojjen att göra..tar du ett lån får du väl göra vad du vill me pengarana..du betalar ju månadsvis å säljer du den så fortsätter du betala månadsvis ifall du inte vill pynta in hela summan

Nej där har du fel...

Det beror helt på vad det är för lån du tar!
jag har ingen bostadsrätt eller dyl. i värde, och då tar banken hojen som försäkring, dvs säljer jag hojen, då har jag inget av värde kvar och måste betala in summan som återstår av lånet!

heggeli skrev:
Hojen borgar nog för en del av pengarna...skulle jag tro.

SANT! men ifall ja skulle sälja min hoj så behöver jag iallafall inte pröjsa tbx pengarna på lånet, utan det fortsätter dras månadsvis som vanligt tills ja känner för att slänga in en större summa å lösa det hela

Göran skrev:
Försäkringen kostar inte 1500:- / månad året runt. Premien är lägre under vintern, men det kan tänkas att försäkringsbolaget låter dig betala mindre än vad det kostar under sommaren och mer under vintern.

Du kan alltid ställa av hojen. Det har jag gjort vid behov. Då övergår helförsäkringen till en garageförsäkring. Kolla vad den kostar innan du ställer av.

Det funkar tyvärr inte..
Jag ställde av hojen medans den stod på verkstaden,
sen drog försäkringsbolaget lika mycket iallafall, ringde då till dom, och dom sa att när jag har den här försäkringsformen så kan jag ej göra om den till en garage försäkring.. :huvet

Så är det inte överallt. Folksam har ingen säsongsvarierad premie tillexempel, inte heller If.

Ställer jag av min folksamhoj så får jag betala ändå!

//jaG

Göran skrev:

NilleR1 skrev:
Nej där har du fel...

Det beror helt på vad det är för lån du tar!
jag har ingen bostadsrätt eller dyl. i värde, och då tar banken hojen som försäkring, dvs säljer jag hojen, då har jag inget av värde kvar och måste betala in summan som återstår av lånet!

mycket möjligt att det e så hmmm :va å vad händer ifall du täcknar försäkring hos ett annat bolag sägs den nuvarande försäkringen upp då??

crazy88 skrev:
mycket möjligt att det e så hmmm :va å vad händer ifall du täcknar försäkring hos ett annat bolag sägs den nuvarande försäkringen upp då??

Jag vet faktiskt inte :va

Det är ju en idé annars..
Det kanske är någon annan här som vet??????

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti