Ångrar du hojbytet?

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Jag har alltid undrat om det finns nån som har ångrat sig efter hojbyte.. Skulle inte ni som har ångrat byten kunna berätta varför ni ångrar det och vad ni saknar mest hos "gamla" pärlan?

Kanske lite luddigt med upplägg till denna tråden, men ni förstår säkert poängen.

OBS! Min mening är inte att skapa en tråd där folk favoriserar sina märken!

OBS! Snälla, för allas trevnad hacka inte ner på respektive märken.

Är tråden orelevant så får någon behörig ta bort den och i så fall ber jag om ursäkt!

Än så länge har jag inte ångrat något köp.

Ångrar att jag sålde cb500-72an för 3papp idag men inte då.

Ska inte bli kär i hojen då blir det känslomässigt när man slänger ikull den eller säljer för nyköp,bara jobbigt,köp och kör sen byt när något bättre eller mer pengar kommer i din väg.
Min nuvarande är helt original förutom en repad högersida och är helt ersättningsbar med vilken annan orörda -08a som helst,bekvämt och helt utan känslor och jag är lika långsam på den ändå.

Henrik

Jag ångrar att jag inte kan ekonomiskt försvara för mig själv att skaffa en tredje hoj.

Får nog helt enkelt skaffa en tjej som tycker om att köra hoj, då är det ju enkelt att motivera en tredje hoj :D

Jag har aldrig ångrat ett hojbyte har oftast inte varit missnöjd med det jag haft heller för den delen, men man trånar efter något annat istället så habegäret blir för stort och ett byte blir verklighet:)

Det där var en ytterst känslig fråga.
Men relevant!

Hade jag vetat vad jag vet idag, hade jag inte sålt förra Guzzin och köpt min trogna BMW (som jag nyligen bytt in). BMWn gav för få fördelar samt några specifika nackdelar (främst alltför dålig passagerarkomfort).

Last edited:
Det där var en ytterst känslig fråga.
Men relevant!

Hade jag vetat vad jag vet idag, hade jag inte sålt förra Guzzin och köpt min trogna BMW (som jag nyligen bytt in mot ännu en Guzzi). Det bytet gav för lite fördelar samt några specifika nackdelar (främst för dålig passagerarkomfort).

Jo, jag vet att frågan är något känslig, men tänkte det kan va kul ändå. Alla får svara om DE vill och "vågar" :D.. Med tanke på att frågan är känslig så reserverade jag mig (tråden) till eventuella bort tagning av tråden som framgår i första inlägget.

Att byta hoj är som att byta tjej. När jag var yngre så bytte jag ofta, då var jag nöjd ett tag, men ångrade mig ganska snart.. då bytte man igen. Eller så gjorde man ett byte med en kompis som var less på sin:D Det var tider det!

Hoj eller tjej? Spelar ingen roll! principen var densamma:tummenupp

Jag har väl aldrig varit riktigt nöjd med mitt senaste byte. Gick från Ymaha trx850 till Ducati st2. Ducatin är bra för vad den är gjord till... Touring. Men när man kör bana så finns det begränsingar i markfrigång etc. den känns också tyngre, vilken den är också. Trodde inte att jag skulle köra så aktivt med motorcykel som jag gör. Hade jag vetat det hade jag nog sökt annat typ av hoj. Dock är ju försäkringen grymt billig på Ducatin. Det spelar en stor roll i min ägandekostnad...

Mina 5 öre...

Ångrar att jag sålde ZX9:an och köpte mig en Thunderace, det var de värsta som hänt mig, snyft.
Så jag fick raskt sälja å köpa en ninja igen :D

Jag ångrar att jag bytte min Viffer -98:a mot en Viffer -06:a.
Trodde jag skulle få en bättre och annorlunda hoj. Jag fick en sämre och annorlunda hoj.
Sämre körställning och sämre motorkaraktär, det enda positiva var utseendet.
Nu är jag nöjd och glad igen, nu har jag en 675 Daytona -09. :)

Min första tunga hojj var en Bakker som jag byggde själv. Den kostade mycket pengar att bygga och jag var riktigt trött på den ibland (under byggtiden).
När den var registreringbesiktigad och klar stog den där med alla häftiga prylar och det var jag som hade byggt den. Det var mitt verk.
Ägde den i nästan tio (10) år för att sälja den för en spottstyver och köpa en sunkig gsxr 1100-88.

Visst ångrade jag mitt byte !
Det kändes lite som en del av mig försvann och gsxr 1100´an såldes efter 1 månad.

Nu...är jag sugen på att byta ut min Yamaha R1-98 mot en Monster S4R. En Yamaha R1´a som jag ägt sen den var ny och visst är jag lite rädd för att ångra mig även den här gången. :näsblod

/ Peter

Last edited:
Jag ångrar egentligen inget "byte" utan mer mitt val i stunden är nybörjare och valde R1an före R6an. Ville egentligen ha en 600cc som första hoj men jag fick min R1a till kompis pris av en polare, som haft den 70% av dess livstid så jag har följt den hojens service osv vilket gjorde de enklare.

Ångrar att jag sålde min Cb500 k3 -77 för typ inga pengar alls, behövde deg för att köpa nya hojen, retta -01.
Har nu sålt rettan och köpt en zx10r -04.

Det jag saknar från rettan är att när bensinlampan började lysa så började också en tripmätare automatiskt räkna från när lampan tändes, skitsmar. På kawwan blinkar det bara "FUEL""FUEL""FUEL""FUEL""FUEL""FUEL""FUEL""FUEL""FUEL" nästan så man blir förbannad ibland... :P Och så dricker kawwan en del mer soppa också..

Last edited:
Jag ångrar inget hojbyte som jag gjort, men däremot kan jag få lite nostalgiska tillbakablickar då jag med tår i ögonvrån minns min underbara Speed Triple.

Jag känner att motard är den absolut mest passande hojtypen för mig, men Triplen var en helt fantastisk hoj den med.

Jag ångrar bytet av min första hoj...
Dels för att jag inte alls var nöjd med den nya hojen (typ av hoj, bara krångel (stod på verkstad i totalt 8 veckor på en och samma sommar.), och dels för att det var just bytet av den första hojen. (det bytet ångrar nog dom flesta lite lite grann?). Sen fick jag i princip "ge bort" den "nya" hojen, för att öht ha en chans att bli av med den, och förlorade en massa på bara en sommar efter att ha knapt kört något med hojen. (Så kan det gå när man inte köper hoj med hjärtat, utan går enbart efter försäkringspremien...)

Är inte den ångerfulla typen när det gäller köp av prylar men några mindre lyckade hojval har man ju hunnit med. Min flong nya Yamaha FZ6 -04 tröttnade jag på efter två månader och spontanköpet av en Busa -08 var inte heller så lyckat, det var helt enkelt inte min typ av hoj. Som plåster på såren gick jag +10k på affären...:D

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back