Ånger inför lågfarten...

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Jo nu är det så att jag ska köra upp för mellankortet på onsdag.
Tog A1 förra året och klarade alla moment bra ombord på skolans Honda MTX 125 (offroad). Men nu har jag på allvar börjat träna lågfart med min gixxer 750.

Den är sjukt lättkörd i alla verkliga situationer jag råkat ut för, det går utmärkt att stanna eller rulla sakta ut i korsningar etc. Men nu när jag satt upp den jävulska serpentinbanan efter trafikverkets mått är det stört omöjligt att vända runt inom toleranserna utan att antingen stötta med fot eller öka på drivet ur svängen och därmed öka hastigheten över krypfart.

Så min fråga är: hur hård kan förarprövaren tänkas vara med hastigheten i vändningarna vid krypkörningen? Är det nog för att kugga mig? Detta är det enda moment jag har problem med.:mad:
 
Lyft blicken. Tittar du ned på konerna är det svårare...och se till att hämta höjd hela tiden, planera inför nästa kurva.
Det och att fila på trepunktskörningen, blippa med gasen (varvar du till med maskinen urkopplat så stabiliserar det hojen), jobba med koppling och fotbroms.

Traggla på ba'.
 
Du kan ju alltid köra lågfarten med choken utdragen då får du lite bättre fart
 
Jag övade med på tok för lite fart, ingen blev underkänd för att dom körde för fort
 
Jag råkade faktiskt vingla till lite i min lågfart och så nuddade jag gasen, ökade dock kanske bara hastigheten med 1-2km/h men det hördes. Han brydde sig inte alls.
En snubbe körde in i en kon, han fick göra om den bara och lyckades.
 
Jo jag antar att de oftast har överseende med mindre grejer om man är stabil överlag. Ska öva stenhårt imorrn med och kanske lite tisdag kväll.

Sen har jag ju faktiskt klarat av det förr, och så jäkla stor skillnad är det inte. Är ju ingen kråmpråm eller guldvinge man kör. Får försöka sluta nojja!:gnissla
 
Jo jag antar att de oftast har överseende med mindre grejer om man är stabil överlag. Ska öva stenhårt imorrn med och kanske lite tisdag kväll.

Sen har jag ju faktiskt klarat av det förr, och så jäkla stor skillnad är det inte. Är ju ingen kråmpråm eller guldvinge man kör. Får försöka sluta nojja!:gnissla

På det bara, du kommer garantera grejjat:tummenupp
 
Bara att köra och stödja med lite gas om det går vingligt sen är det väl ännu lättare nu än för ett par år sedan så kör på bara :banana
 
Dom ser om du har koll eller inte.. farten är inte så jäkla viktig.. Jag övade den där banan till förbannelse och när jag körde upp så sa han till mig sa han att "det är okej att köra banan, du står nästan stilla"..
 
jag körde upp på min daytona och fick ta en större vändningscirkel
 
Ja lyft blicken, du kan krypa ner mot tanken för att sänka tyngdpunkten, in med armbågarna, och flytta ut röven lite så du kan luta in cykeln och ändå hålla tyngden centrerad. Och som nån annan sa, håll på å blippa lite på gasen hela tiden, och justera farten med kopplingen.

Lycka till!
 
Lyft blicken. Tittar du ned på konerna är det svårare...och se till att hämta höjd hela tiden, planera inför nästa kurva.
Det och att fila på trepunktskörningen, blippa med gasen (varvar du till med maskinen urkopplat så stabiliserar det hojen), jobba med koppling och fotbroms.

Traggla på ba'.

Använd endast koppling och gas, föreskrifterna för manöverprovet säger att det är reglering med koppling (och gas antar jag) som gäller.
Jag råkade bromsa (med fotbromsen) när jag gjorde provet och fick göra om det pga det :huvet
 
"Kom ihåg att du kör hoj också, och man är ju inte mer än mänsklig. Så att sätta ner en fot är inte hela världen"

Sa min körskolelärare.
 
"Kom ihåg att du kör hoj också, och man är ju inte mer än mänsklig. Så att sätta ner en fot är inte hela världen"

Sa min körskolelärare.

Helt sant! Jag kör i min takt, sen får vi se hur det går.
btw... jag är helt säker på att jag skrev ÅGREN inte ånger i rubriken:va
Någon mystisk kraft som vart i farten?? :tungan
 
Tipset som jag fick, som gjorde susen, va att det faktiskt är helt ok
att ligga på med gasen hela tiden (~2-2,5k varv) och så fort det känns
som att foten vill ner, släppa ut kopplingen till dragläge så stabiliseras
hojen tämligen omgående.. Att det låter lite extra med varven spelar
inte så stor roll..
 
Jag tror på att ligga lite överkant i fart, det viktigaste är att visa kontroll och visa lite känsla...

Det fungerade för mig varjefall:tummenupp
 
Använd endast koppling och gas, föreskrifterna för manöverprovet säger att det är reglering med koppling (och gas antar jag) som gäller.
Jag råkade bromsa (med fotbromsen) när jag gjorde provet och fick göra om det pga det :huvet
Hmm.... är du säker på det? Ok, dum fråga, du var ju där...:näsblod
Men var det BARA för att du använde bromsen, eller kan det vara så att du vid något tillfälle råkade få anmärkningsvärt hög fart och var tvungen att bromsa ordentligt, d.v.s. så att det såg/kändes vingligt ut?

Jag skulle GISSA (OBS!) att så länge det rör sig om en mindre fartjustering gör det inget om man tåar till bromsen någon enstaka gång. Och är nästan säker på att min lärare sa att det var ok, bara man inte låg och lyste rött hela tiden, och om det ser stabilt ut på det stora hela...

Men TS, kolla med körskoleläraren för säkerhets skull vad som gäller.

Du grejar't säkert! :tummenupp:yoparty:tummenupp:yoparty
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top