Ålder på äldre (gamla däck)

Toyman pensionären

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Hej.

Har precis köpt en hoj 1988... 1991 Bimota YB4IE. Hojen har bara körts 893 mil. Och en undran nu är ju är däcken ifrån den tiden, till och med är något utav däcken originaldäcket. Däcken är fabrikat Dunlop Sport Radial D202.

Dotmärkning på bakhjulet. DOT ETA5 9A9072
Dotmärkning på framhjulet DOT ETY0 9A9391A201

Mvh Tony... ser ju lite konstigt ut... får kolla igen.
Någon därute som kan detta.

Mvh Toyman. Tony

Brukar finnas ett nummer på varje däck som talar om när det är tillverkat (ofta i sin egna lilla ruta någonstans på sidan av däcket), då denna hoj är ifrån tidigt 90-tal borde numret bestå av 3 siffror och en trekant (idag är det 4 siffror och ingen trekant), så står det exempelvis 331 så bör det vara tillverkat vecka 33 år 1991 och borde just vara originaldäck, står det däremot 116 så är det ifrån vecka 11 år 1996 vilket borde betyda att det inte är ett originaldäck.
Hoppas detta kan hjälpa lite grann iallafall.

Om däcken är från 90-talet lär det vara läge och byta...

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Grattis till en sjukt ball hoj!:tummenupp
Ännu en i din samling som man bra gärna skulle testa hur den beter sig när den blir pressad på bana.

Det skulle kunna vara så att slutet på koderna du la upp tillhör datummärkningen och i så fall är det så här:
Fram: Vecka 7 1992
Bak: Vecka 20 1991

Upp med bilder så är det lättare att avgöra vad som är datumkod.

Däcken är gamla, litet googlande visar att de satt original på GSX-R 750 m fl 1991. Hur länge de tillverkades har jag inte hittat.

Hojen har gått 900 mil så originaldäck är det troligen inte, det är bara gamla däck som man aldrig vet om/när de spricker eller separerar från korden eller...

Om hojen ska köras så byt ut dem!

Sen kan man ju ha dem som museiföremål i garaget, bredvid hojen eller så.

Mvh,
Ingvar

Vad är det som är trevligt med ett 25 år gammalt däck?

Jag gissar att du inte är intresserad av gamla motorcyklar som mest samlas på, inte körs.

Om Toyman har en hoj med originaldäck blir den, för somliga, historiskt trevligare än den vore med nya, trafiksäkra däck. Lite som att se en gammal tävlingshoj på museum, orörd efter sista tävlingen med däck och allt. :tummenupp

Nu är det kanske inte någon märkvärdig tidskapsel med 25 år gamla Dunlop men om jag såg en hoj med BT56or skulle jag bli lite nostalgisk. :)
Men rädd om jag såg den på gatan...:D

Hej och tack alla. Ska ta och fota märkningen en dag...
Jag skulle gilla det skarpt om däcken är de som monterades på fabriken. Puckar..... jovisst. Men hojen ska inte ut i trafik. Klart ska jag köra en runda med den. Men vill jag köra hoj blir det nog något med hyfsat nya däck.... Mvh Toyman

IMG_8404.jpg IMG_8397 sh.JPG
IMG_8556.jpg IMG_8593.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey