Ålder Michelin slicks???

alma

#94 i någon klass...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Italienskt utan ram, BMW g450x, pw50, ttr 50, kx 65
Hur vet man när däcken är tillverkade :confused: Första två siffrorna ska va veckan och dom andra år. Men på mina däck stod det S1247A, snacka om gammla däck :va Kanske därför dom va så billiga :gnissla

alma skrev:
Hur vet man när däcken är tillverkade :confused: Första två siffrorna ska va veckan och dom andra år. Men på mina däck stod det S1247A, snacka om gammla däck :va Kanske därför dom va så billiga :gnissla
Dom siffrorna är gummiblandningen, åldern står nån annanstans

Nr:18 skrev:
Dom siffrorna är gummiblandningen, åldern står nån annanstans

Okej, så S1247A=Soft och S1835A=Medium elller? Men vart står datum märkningen? Vad står det på dina däck?

Är racingdäck såsom slicks/regndäck datumstämplade?? Dom är väl tänkta att användas då dom köpts å inte flera år efteråt?? Har man köpt däcken vet man hur gamla dom är så att säja.. Koderna som finns på dom däcken får man skaffa sig genom tillverkarna å dom ger en bara info om vilken gummiblandning dom är av??

Last edited:
alma skrev:
Okej, så S1247A=Soft och S1835A=Medium elller? Men vart står datum märkningen? Vad står det på dina däck?
nummer som börjar på 12= 120-bredd på däcket, nummer som börjar på 18=180-bredd. Ska ner i garaget senare och kolla vad det står på mina.

Axxexs skrev:
Är racingdäck såsom slicks/regndäck datumstämplade?? Dom är väl tänkta att användas då dom köpts å inte flera år efteråt?? Har man köpt däcken vet man hur gamla dom är så att säja.. Koderna som finns på dom däcken får man skaffa sig genom tillverkarna å dom ger en bara info om vilken gummiblandning dom är av??

Bara för att jag köpt mina däck i år behöver dom ju inte vara tillverkade i år eller i slutet av förra året. Kan ju lika gärna legat på lagret hos michelin nått år...

Däck

alma skrev:
Bara för att jag köpt mina däck i år behöver dom ju inte vara tillverkade i år eller i slutet av förra året. Kan ju lika gärna legat på lagret hos michelin nått år...

Har du kpt gamla däck lilla gubben!!!!! :banana :arsele

Däck

alma skrev:

Har du köpt gamla däck lilla gubben!!!!! :banana :arsele

Lyfter den här tråden lite...

Vad säger expertpanelen om Pirellislicks som tillverkats vecka 16 2005 och som förvarats i en halvmörk lokal i strax under rumstemp. Är det fullgoda däck eller har de hårdnat/försämrats märkbart fram till nästa sommar?

Bingo skrev:

Vad säger expertpanelen om Pirellislicks som tillverkats vecka 16 2005 och som förvarats i en halvmörk lokal i strax under rumstemp. Är det fullgoda däck eller har de hårdnat/försämrats märkbart fram till nästa sommar?

Nu är jag väl inte nån überexpert, men jag har kört på nya och 1 år gamla pirelli supercorca mönstrade och jag kan inte påstå att jag kännde eller märkte nån som helst skillnad på grepp eller slitage.

Bingo skrev:

Kör. Du kommer inte att märka nån skillnad på dom däcken och helt nya.

Vi hade just ett avsnitt i Kemin i skolan om just gummits åldring och det som orsakar förhårdnaden är att gummimolekylerna tenderar att dubbelbinda till sina grannar istället för att hålla sig i sin långa fina ogrenade kedja. Detta sker med en takt om ca 3% om året. För att minska denna takt bör däcket förvaras vid ca +10C och med så låg fuktighet som möjligt. DVS lägg inte däcken i staplar på garagegolvet utan lägg något under. Sen är det klart olämpligt att utsätta dem för minusgrader.

Värt att notera är också att en värmecykel kommer att orsaka mer förgreningar än ett års lagrande i garage så det är ingen anledning att hetsa upp sig över åldern sålänge de inte har legat 3år i ett växthus.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman