Åkte fast utan biljett, påföljd!

Beanise

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Vit plastraket
Även fast jag är 21 år gammal så är man som snål student dum och åker på reducerat månadskort här i SL-land. Allt för att det är billigare och det har alltid gått bra, fram tills idag ska sägas.

Min fråga är bara det kom kontrollanter idag på pendeln på vägen hem och undrade om ålder och att få se id-kort. Jag hävdade bestämt att jag inte hade något på mig, men gav tillslut upp och erkände mig besegrad.

Det jag undrar över är ju att jag blir bötfälld med 1.200 :-, vilket bara är att bita ihop och betala..
Men min fråga är vad som händer sedan? Får man prick i registret eller dylikt, någon som vet?

Skadeglädjen är den ena sanna glädjen, jag bjuder på denna. Om det var det som du fann så roligt? :yoparty

Eller var det att min fråga var såpass befängd? Jag tycker att det låter orimligt, men eftersom flickvännen började yra om detta så.

"Prick i registret" - Det har jag inte hört sen jag körde moppe. :D

Jag tycker att det låter orimligt, men eftersom flickvännen började yra om detta så.

Led henne tillbaks till spisen, öppna en öl och tänk på all pluring du trots allt sparat genom åren... :rolleyes:

Last edited:
Tolkar dessa två svar som ett, nej!

Och att jag bara är över paranoid och egentligen inte är någon riktig outlaw!?:rodnar

Tolkar dessa två svar som ett, nej!

Och att jag bara är över paranoid och egentligen inte är någon riktig outlaw!?:rodnar

Allvarligt talat så vet jag inte, men det är inget jag ens skulle försöka oroa mig över. Fortsätt du att åka på barnbiljett... :tungan

Skapligt oseriösa svar du fick.

99,99% säkerhet blir det inte mer än den boten du lyckats få.

Jag åkte gratis flera år i Stockholm med endast två incidenter. Den ena gången klev jag av tåget när jag såg dom.

Men den andra gången var rolig...
jag låtsades söka biljetten i fickorna för att söka tid. Min plan var att lägga benen på ryggen så snart tågdörrarna öppnades. (En fattig student springer snabbt för 600kr)
Han frågade mig vad jag betalat!
Jag svarade att jag inte var säker på vad jag fått tillbaka på min tjuga men gissade på 14kr(det var nåt sånt på den tiden...)
Han svarade att man får inte slänga biljetten!
(Då insåg jag att han pga min dialekt tog mig för en turist)
Så jag spelade med och svarade: Åhhh oj då! Med en tom blick!
Så sa han att nu får du allt lov att köpa en ny biljett för 14kr! :D

Och sen kallar stockholmarna oss lantisar för dumma! :D :yoparty

Skapligt oseriösa svar du fick.

99,99% säkerhet blir det inte mer än den boten du lyckats få.

Tack för ett seriöst svar! Det känns skönt att höra..
Va bara fundersam som sagt, eftersom de nyper kortet på plats för utredning. Eftersom man har chans att överklaga domen, men orkar inte hålla på att larva mig med det. Utan får se mig besegrad.

Har hört att om man är sen med betalningen dubblas skulden dagen efter förfallodatum. Därefter dubblas den totala skulden varje vecka under tre månaders tid.

Efter ca tre månader knackar fogden på, men om man har riktig osis är det nationella insatsstyrkan som "knackar". Det blir en legspreader och sen en sepositorie med lugnande medel upp i anus. Ögonbindel och handfängsel, sen iväg med amerikanska agenter på chartrat plan till bas på hemlig ord för tortyr, våldtäkt och allmän förnedring. Därefter har jag hört att man bara "försvinner".

Se till att betala dina biljetter i framtiden dude.

Jag fick uppfattningen att du är student och numera finns det ju studentrabatt hos SL.

Hur stor rabatten är vet jag inte men det kan hända att studenterna numera tillhör den grupp som har rätt att åka till reducerat pris.

Värt att kolla upp.

Du åker på en kontrollavgift (böter) enligt ett civilrättsligt avtal. På samma sätt som du får böter för felparkering. Du får alltså ingen prick i "registret" för det.

Last edited:
SL-lagen 1. kap. §3
Den som olovligen, medvetet eller omedvetet, uppehåller sig på ett SL-tåg i linjetrafik utan giltig biljett, dömes till böter eller, om brottet anses som grovt, fängelse i upp till 6 månader.
Det brott som avses i första stycket, SL-lagen 1. kap §3, är att anse som grovt om brottet skett vid upprepade tillfällen, eljest om förövaren tidigare varit anställd vid SL och således bort känna till reglementet.

Jaha, då har de höjt bötessatsen också. Jag behövde "bara" betala 800 kr när jag åkte på en reducerad remsa av misstag.

Varför höjer alla sina priser nuförtiden?

Äh, bara att betala. Ingenting kommer att hända... om du inte skiter i att betala så att säga. Tänk ist. på att du har tjänat 3 000 kr på att åka reducerat (minus 1 200 kr = 1 800 kr).

12 x 370 kr = 4 440 kr
12 x 620 kr = 7 440 kr

SL-lagen 1. kap. §3
Den som olovligen, medvetet eller omedvetet, uppehåller sig på ett SL-tåg i linjetrafik utan giltig biljett, dömes till böter eller, om brottet anses som grovt, fängelse i upp till 6 månader.
Det brott som avses i första stycket, SL-lagen 1. kap §3, är att anse som grovt om brottet skett vid upprepade tillfällen, eljest om förövaren tidigare varit anställd vid SL och således bort känna till reglementet.

Men herregud, det kan ju bara inte vara sant! Fängelse för att man tjuvåkt pendeltåg. Blir man inte prisonbitch efter det så kan man skatta sig lycklig... :gnissla

Okej va skönt att höra! Då kan man släppa det alltså, blev lite nojjig och över paranoid. Just med tanke på att jag hävdade att jag var under tjugo och sedan blev överbevisad, tänkte om det hade någon betydelse.

Men som sagt det är bara att betala och se glad ut och köpa för fullrpis framöver.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...