Åkte fast för fortkörning men ingen underskrift?

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
En bekant till mig åkte fast för fortkörning igår,140 på 70 väg.Polisen erbjöd henne att om hon erkännde och skrev på så skulle hon få 90 på 70 väg.Det gjorde hon men polisen glömde att få hennes underskrift.Så nu har hon en böteslapp och ingen underskrift.Finns det möjligheter för henne o klara sig eller är det kört?

ehh...verkar rätt skumt att dom erbjöd att sänka till 90 från 140!
Vad hade dom mätt med?

Har hon en böteslapp med ett visst belopp på som motvarar en fortkörning på 20 km/h så är det väl bara att betala och vara glad.

ehh...verkar rätt skumt att dom erbjöd att sänka till 90 från 140!
Vad hade dom mätt med?

Som sagt en tjej. Jag och min tjej var ute och åkte hon körde min bil vi blev stannade och jag blev inkallade i peketbussen han rablade upp alla böter jag skulle få och det skulle hamna på runt 5tusen kronor . Då ifråga satte jag honom om det inte är föraren som skall få böterna ? Jo men det är väl du som kört sa han då och jag hänvisade till att jag hade druckit runt 10st öl så det skulle ajg inte tro och min fru sitter på förarsidan och då sa han aha men då kan jag inte med och ge bötterna till henne eftersom det inte är hennes bil... hmmm :va

Dom saknade bevis och körde en fuling, dom hade bara sett att det gick fort men ingen mätning.

Sen är frågan, vågar man chansa och dra det till sin spets?
Om man vet med sig själv att man har haft körkortsvådlig hastighet och får den "rabatten" är det kanske smidigare att acceptera(om än regelvidrigt)

Men om det nu var 140 på en 70 väg är det ingen som tycker att 140km är lite för fort ?? att köra på en 70 väg....?
Utan alla fokuserar på att klara lappen eller minste möjliga böter men skiter i hastighetsbegränsningarna....
Detta är väl dålig reklam för alla hoj åkare här på SH om inte annat.
Jag kan även köra fort men respekterar 50 och 70 skylltar då dessa betydet att det
är nära eller mycket nära en ort eller annan be byggelse.(ungar spriner omkring)
Ni får kalla mig moral kärring om ni vill men 140 på 70 sträcka är fan magstarkt....

Gör inte motorcyckel ägarna bort sig själv då dom publicerar dessa siffrorna och alla andra inte ifrågasätter utan bara håller med inte undra
på att det klagas på försäkrings premien.
Hon var ingen hjälte på något sätt.................:huvet

Last edited:
på mitt böter skrev de fel tid,klarade mig i rätten på argumentet:
kan man inte klockan så kan man inte läsa på lasern.kolla med en trafikjurist men tror det är en ogiltig bot

Men om det nu var 140 på en 70 väg är det ingen som tycker att 140km är lite för fort ?? att köra på en 70 väg....?
Utan alla fokuserar på att klara lappen eller minste möjliga böter men skiter i hastighetsbegränsningarna....
Jag kan även köra fort men respekterar 50 och 70 skylltar då dessa betydet att det
är nära eller mycket nära en ort eller annan be byggelse.(ungar spriner omkring)
Ni för kalla mig moral kärring om ni vill men 140 på 70 sträcka är fan magstarkt....

MEN tagga ner, finns hur många 70 sträckor som helst som är 200+ vänliga med bra sikt och schyssta avåkningszoner utanför bebyggelse, om du nu bara har en 30 moppe eller trehjuling så finns det en verklighet utanför staketet. Be att få aktuell vägsträcka och kolla med googlemaps eller liknande innan du bröstar upp dig som en moralens väktare.

Hastigheten sätts efter vägbredd och trafikintensitet och ett par andra parametrar, t.ex så är många vägar på landet 70 pga smal bredd men med bra sikt så att man ser hela vägen och mottrafikanter.

Kl var typ 04:30 och hon var på väg till jobbet.Streckan är essingeleden(E4).Det var vid nån vägarbete som detta hände.Tror inte att de hade bevis men eftersom de var 2 poliser så räcker det.Efter egen erfaranhet så vet jag att det räcker med att vara 2 poliser för att man ska kunna åka ditt.Så frågan som jag behöver hjälpm med är eftersom det missade ta hennes underskrift Finns det nån kryphål i lagen?

Samma sak hände mig två månader efter jag tagit bilkörkortet, när jag var 18. Körde blandat mellan 90-120 på en 50-väg, polisen kommer ikapp mig på en annan väg där jag inte kör så fort och stannar mig. Först säger de att kortet kommer ryka, men sen efter att de talat med varandra ett tag kommer de tillbaka och meddelar att de ska vara snälla o skriva 70 istället.

Själv blev jag ju så lättad att jag skrev på direkt och tänkte vilken lycklig jävel jag var, men som många berättade i efterhand så hade de förmodligen inget bevis alls och drog en "fuling" mot mig istället.

Kl var typ 04:30 och hon var på väg till jobbet.Streckan är essingeleden(E4).Det var vid nån vägarbete som detta hände.Tror inte att de hade bevis men eftersom de var 2 poliser så räcker det.Efter egen erfaranhet så vet jag att det räcker med att vara 2 poliser för att man ska kunna åka ditt.Så frågan som jag behöver hjälpm med är eftersom det missade ta hennes underskrift Finns det nån kryphål i lagen?

Hon ska skita i att betala. Kommer en påminnelse tar hon bara kontakt med polismyndigheten och säger att hon har nekat. Därav den uteblivna signaturen. Blir det då rättegång kan hon aldrig bli bötfälld för mer än 90 km/h. Hon har allt att vinna.

Konstigt att de som skall se till att lagen följs inte följer den själva. Antingen har hon kört i 140 och skall ha böter på det eller också har farten inte mätt på ett korrekt sätt och då skall det inte bli några böter alls. Jag tycker hon skall anmälla poliserna för tjänstefel.

Ni får kalla mig moral kärring om ni vill men 140 på 70 sträcka är fan magstarkt....

Gör inte motorcyckel ägarna bort sig själv då dom publicerar dessa siffrorna och alla andra inte ifrågasätter utan bara håller med inte undra
på att det klagas på försäkrings premien.
Hon var ingen hjälte på något sätt.................:huvet

Du, häromkring finns det en del 50 vägar man kan hålla samma hastighet korta perioder utan fara för annan. Du har inte funderat på att hållas på ett, för dej, lämpligare forum?

Anledningen till att dom sänkte från 140 till 90 på 70väg var som sagt för att dom inte har mätt det, men såg kanske att det gick väldigt fort. Så det dom gör då är att sänka det till en lägre hastighet som fortfarande är högre en begränsad hastighet, i hopp om att detta ska accepteras av chauffören. Då får det iaf en pengar som de egentligen inte har något som helst bevis av att det hänt. Mer än ett erkännande

Jag tror att det är lugnt. Vänta en vecka å se om hon får hem papper. Får hon inte det e de lugnt. Samma situation har hänt mig

Dom saknade bevis och körde en fuling, dom hade bara sett att det gick fort men ingen mätning.

Sen är frågan, vågar man chansa och dra det till sin spets?
Om man vet med sig själv att man har haft körkortsvådlig hastighet och får den "rabatten" är det kanske smidigare att acceptera(om än regelvidrigt)

Jag håller helt med dig... Några tusenlappar är inte så farligt..
Och jag skulle "gladeligen" betala det istället för att chansa, och vips sitta man där utan kort i ett halvår för att det t ex visade sig att de visst mätt min fart men bara inte orkat med pappersarbetet eller liknande..

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla