Åkt fast för mc begränsad

spyx

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
uppsala
Hoj
ktm 690 08
Är det någon här som egentligen har åkt dit eller fast för att ha begränsat körkort men ryckt strypningen och blivit stoppad ? vad händer i så fall och hur stor risk är det
 
Att fråga hur stor risken är..
...är som att fråga hur långt ett snöre är.. :arsele

Stör mig på det där uttrycket. Ett snöre är alltid dubbelt så långt som från ena änden till mitten. :fakta

Ang. TS frågeställning. Liten risk. Konsekvenser olovlig körning och ev. strul med försäkringsbolag. Klotar du ligger du brunt till.
 
Risken är väl inte sådär värst stor. Det är nog ganska sällan som polisen bryr sig om att kolla sådant. I princip måste dom antingen plocka isär hojen och kolla om strypningarna sitter där alternativt få hojen i bromsbänk. Och det sker nog inte sådär värst ofta.

Klotar du så blir det tråkigt. Försäkringsbolagen är ju intresserade av att lägga ut så lite pengar som möjligt så om hojen är reggad som strypt men i praktiken inte är det så stämmer ju inte hojen med registreringen. Och vips så slutar stora delar av försäkringsskyddet att gälla. Trafiken gäller ju fortfarande men har du lite otur så kräver försäkringsbolaget ut dom pengarna av dig i efterhand. Ja. Dom kan göra så. Med lite otur så rapporterar dom det till polisen och länsstyrelsen (Fast numera är det väl trafikverket som tagit över det).
Då har du en klotad hoj, får böter och indraget körkort och som grädde på moset blir du återbetalningsskyldig för det försäkringsbolaget måste lägga ut för trafikförsäkringsdelen.

Vad som händer om du blir stoppad och polisen kollar strypningen är lite varierande. Helt klart är att du åker dit för olovlig körning. Har du körkort för bil är det normalt så att första gången får du böter. Har du bara A begränsad så är risken för indraget körkort ganska stor.

Men sen är det ju givetvis så att huruvida du får behålla körkortet eller inte är en bedömning som görs varje gång. Dvs huruvida du får behålla körkortet beror lite på vilket län du är skriven i, vem som råkar handlägga just ditt ärende och om denne har en dålig dag just den dagen. Så det är lite av ett lotteri.

Så jag tycker att du ska räkna med att dom tar kortet för det kan hända att det är följden om du blir kollad.
 
Med tanke på hur många trådar det finns om ämnet och hur många som skriver i de trådarna som faktiskt har råkat ut för det så kan med lätthet dra slutsatsen att nej det är inte vanligt.

Så det är en risk som du måste fråga dig själv om du är villig att ta, som allt annat i livet.
 
Risken är att du kör IjäL dig dIrÄcKT!!!11 :gnissla

Ja det är två 18 åringar i Minneslunden som dog på det viset som jag kommer på spontant. Dog första sommaren på avstrypta hojar. Men det finns säkert fler. Råkade bara känna dessa.
 
du åker dit och får dela cell med ett gäng gubbar vars bästa tidsfördriv är att se dig tappa tvålen i duschen..

Varför inte bara åka ostrypt och och vettig försäkring ?
 
Jag förstår inte varför folk ens tar A begränsad om dom endå kommer köra en hoj inte inte går under den kategorin varför inte bara köra utan kort för det är precis samma sak. De blir olovlig körning i båda fallen.
 
Ja det är två 18 åringar i Minneslunden som dog på det viset som jag kommer på spontant. Dog första sommaren på avstrypta hojar. Men det finns säkert fler. Råkade bara känna dessa.

Vet själv om en ihjälkörning direkt förknippade med just avplockad strypning. Känns som att vi borde diskutera detta fenomen på samma nivå som vi diskuterar att köra utan körkort, dvs låsa tråden direKCKT
 
Jag förstår inte varför folk ens tar A begränsad om dom endå kommer köra en hoj inte inte går under den kategorin varför inte bara köra utan kort för det är precis samma sak. De blir olovlig körning i båda fallen.

Precis, varför lägga tid, pengar och energi på ett kort som inte ens är giltigt då... :va
 
Jag förstår inte varför folk ens tar A begränsad om dom endå kommer köra en hoj inte inte går under den kategorin varför inte bara köra utan kort för det är precis samma sak. De blir olovlig körning i båda fallen.

det beror väl på om du har a begränsad så har du ändå ett körkort att visa upp än om du inte har det, och sen så måste de ju då kunna bevisa att hojjen är ostrypt
 
det beror väl på om du har a begränsad så har du ändå ett körkort att visa upp än om du inte har det, och sen så måste de ju då kunna bevisa att hojjen är ostrypt

Att visa upp ett a-begränsad och framföra tung motorcykel är lika mycket värt som att visa upp patientplåten.

Vill dom "bevisa" för dig att hojen är ostrypt så är det inte så svårt.

För att svara på din fråga i första inlägget:
Risken är inte stor.
Åker du fast är det olovlig körning och du kan ta fram trampcykeln igen.
Färdigdiskuterat.

Case closed.
 
Att visa upp ett a-begränsad och framföra tung motorcykel är lika mycket värt som att visa upp patientplåten.

Vill dom "bevisa" för dig att hojen är ostrypt så är det inte så svårt.

Kör man med A1 kort och det står xxx 600 på hojen så fattar vilken polis utan mc-intresse som helst att det inte stämmer.
Med ett A-begränsad kort så måste de slita fram bromsbänken de inte äger.

Så jo, det är svårt för dom.

Sen frågan om att FB utreder saken vid olycka (skade), finns det någon som råkat ut för det?
Det kostar att undersöka också.
 
Kör man med A1 kort och det står xxx 600 på hojen så fattar vilken polis utan mc-intresse som helst att det inte stämmer.
Med ett A-begränsad kort så måste de slita fram bromsbänken de inte äger.

Så jo, det är svårt för dom.

Sen frågan om att FB utreder saken vid olycka (skade), finns det någon som råkat ut för det?
Det kostar att undersöka också.

Vilket tror DU är dyrast? Att undersöka hojen med hjälp av en mc meck som kan konstatera det på 10 minuter. Eller att FB ska ersätta en klotad hoj, försäkringspremier som inte är betalda som dem ska och eventuella andra skador vid en krock?
Jag tippar på att det är billigare att det räcker med att dem får träff på en på 50 för att direkt tjäna på att kolla om det rör sig om ett försäkringsbedrägeri.
 
Last edited:
Vilket tror DU är dyras?t Att undersöka hojen för en mc meck tar det 10 minuter att konstatera eller att ersätta en klotad hoj, försäkringspremier som inte är betalda som dem ska och eventuella andra skador vid en krock?

Har du hört talas om någon som råkat ut för det?
 
Ja det är två 18 åringar i Minneslunden som dog på det viset som jag kommer på spontant. Dog första sommaren på avstrypta hojar. Men det finns säkert fler. Råkade bara känna dessa.

Tror du dom hade dött lite mindre om hojen bara gick i 180 istället för 250?
 
Försäkringsbolag släpper inte iväg en spänn om de absolut inte måste. Räkna med att de kollar efter strypningar och annat. Kanske är det mindre risk om bara hojen skadas, men drabbas tredje part och/eller personskador kommer de gå långt för att hålla ner sina utgifter.
 
För att se på körkortet att det är för begränsat så måste dom vända på det och läsa datumet när det togs... och se vilken "bild" det är skrivet på.... tjejen tog för begränsat och det går över till tung nu i sommar :) och hon har kört 25Kw hela tiden... förutom dom få gånger hon lånat min hoj.... Men tar man för begränsat tycker jag personligen att man borde hålla sig dom 2 åren och "lära" sig köra hoj... Bara för att du tagit kortet kan du inte köra hoj.... bara åka hoj...
 
Vart stoppad när jag hade begränsat kort av en MC-polis. Hade hojen ställd på farsan vilket jag tror gjorde att jag klarade mig. Sa att jag inte visste att den inte var stryp som den skulle och då la åklagarn ned det med motiveringen att uppsåtet inte kunde styrkas tror jag... kom inte riktigt ihåg motiveringen.

Kontentan verkar vara att det räcker att hävda dumhet om det inte är din hoj. Det kan tilläggas att jag Kkrockade med en bil med den hojen också, bilföraren tog iof på sig det så försäkringsbolaget kolla väll aldrig körkortsförhållandena. Så de lagade hojen.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top