Åkgräsklippare onödigt bullriga?

Chuck Norris

Chucati
Gick med
4 May 2007
Hoj
Hypermotard S, XR650R
Kan nån som är mer tekniskt bevandrad än jag förklara varför åkgräsklippare måste väsnas så in i helvete! En hoj med 150+ hästar är ju förfan tystare (med orginaldämpare). :va:va

Hade väl varit ok om det var ljuvt ducatimuller som strömmade in i lägenheten men det är ju bara äckligt högt skitknattrande skräpljud.

Det ska ju alltid klippas vid 8-9 tiden på mornarna och nu på sommaren när man har öppna fönster är det ett satans väsen från dom där.

Åkgräsklippare med tvåtakt? var bor du nånstans? Eller rättare sagt NÄR bor du? 1932?

Jag spekulerade bara. Jag har nollkoll på åkgräsklippare vare sig nu eller "då"?. Hade bara fått för mig att alla gräsklippare kör tvåtakt oavsett om det åk eller putt......

låter en åkgräsklippare verkligen så mycket mer än en vanlig? båda låter visserligen alldeles för mycket.

Det finns två anrika motortillverkare i Milwaukee: Briggs&Stratton och Harley Davidson... Det är helt naturligt att allt som kommer från den byn urartat vad gäller buller.

/J

Det finns två anrika motortillverkare i Milwaukee: Briggs&Stratton och Harley Davidson... Det är helt naturligt att allt som kommer från den byn urartat vad gäller buller.

/J

Jag såg att Husqvarna kör med Briggs & Stratton i alla sina åkgräsklippare utom den dyraste som har motor från.....

..tada..
Kawasaki :banana

Det är kärlek, känsla, genuin charm och lyx! :yoparty :yoparty

Jag är inte bitter för att jag bytt Duccen mot en Versys, hojarnas motsvarighet till Octavia. Jag ler varje gång Kawa-parallelltvinnens motorsång når mina öron. Duccemuller mysigare? Inte då...:näsblod

Har aldrig gillat gräsmattor. Mossa är bekvämare; grönare, skönare att gå på och underhållsfritt.

Håller med om att gräsklippare, eller allt som man ska jobba med i trädgård, bullar tokmycket. Mest störande är nog lövblåsare. Varför finns de? Räfsa funkar ju lika bra, helt ljudlöst.

Last edited:
tycker även vanliga gräsklippare låter på tok för mkt, samt går ojämt som fan :gnissla

För att ha så mycket effekt ur en så liten motor som möjligt som ska hålla länge så kanske det krävs att man inte stryper avgaserna för mycket? Och sen kan det ha att göra med att det inte finns några krav på DB-gränser etc när det gäller gräsklippning.
Men jag håller med, de låter för jävla mycket :mad:

Jag spekulerade bara. Jag har nollkoll på åkgräsklippare vare sig nu eller "då"?. Hade bara fått för mig att alla gräsklippare kör tvåtakt oavsett om det åk eller putt......
De allra flesta motordrivna gräsklippare är fyrtaktare.

Och ja, de väsnas onödigt mycket.

En motor till en vanlig handdragen klippare har en encylindrig motor på ca 150-200cc som man plockar ut 3-5hk ur. Hade något sånt suttit på en mc så hade den låtit som en fis i rymden med de bullerregler som finns.

Åkgräsklippare av storlek och modell som man använder i en normal villaträdgård kan iofs ha en tvåcylindrig motor på uppåt 750cc och 30hk. Men oftare handlar det om upp till 20hk och 350-500cc encylindrigt. Inga effektmonster direkt.

Jag går väl på samma linje som Jörgen ungefär: Det är amerikanska motorer. :rolleyes:

Fyfan, är de så jävla stora alltså!? Senast jag rev en B&S så såg den inte stor ut alls,vare sig på kolvdiameter eller slaglängd. Då finns det ingen logik alls i att de låter så överjävligt mycket.

Lite lustigt är det att en vissa klagar så fort folk plockar ut sina hojar. Visst har det att göra med hur folk kör men ljudet är halva orsaken. Själva kan de nöjda dra igång sin gamla trotjänare klippo med slitna blad helst så tidigt som möjligt på morgonen. Då blir man lack!:mad:

Så många sattyg kommun eller hyresvärd hittar på:mad:Det är alltid tidigt på morgonen också.:huvet WHY!!???

Stor j**** lastbils-pålmaskin :mad::mad:varför duger inte borra för att sätta upp staket.

Lövpuffare kl 7.00 prick eller motorsåg för träden behöver huggas de också kl 7.00.

Ogräsmannen gillar också att vara tidig ...... :gnissla:huvet:huvet:gnissla

annars är det lungt här

Saken är den att motorerna dels har larviga små maskdoseliknande "ljuddämpare" som eg. inte är ljuddämpare utan tekniskt benämns som gnistsläckare.

Sen är de luftkylda, vilket närmast förstärker ljudet i motrn då vibrationerna går ut i kylflänsarna som sedan närmast fungerar som högtalarelement.

En vätskekyld motor blir alltid tystare. Dels på grund av vätskemanteln i sig och dels på grund av avsaknaden av kylflänsar.

Själv har jag retat mig så till den milda grad på min egna B&S försedda Klippo att jag kommer förse den med en ljuddämpare värdig namnet.

Jag såg att Husqvarna kör med Briggs & Stratton i alla sina åkgräsklippare utom den dyraste som har motor från.....

..tada..
Kawasaki :banana

Det är kärlek, känsla, genuin charm och lyx! :yoparty :yoparty

Jag är inte bitter för att jag bytt Duccen mot en Versys, hojarnas motsvarighet till Octavia. Jag ler varje gång Kawa-parallelltvinnens motorsång når mina öron. Duccemuller mysigare? Inte då...:näsblod

Ja man borde customisera sin Brigg&Stratton. Fransar, packväskor man kan ha rötjut i, döskallar och raka rör så det låter som fan.

Married%20Man%27s%20Chopper.jpg

Saken är den att motorerna dels har larviga små maskdoseliknande "ljuddämpare" som eg. inte är ljuddämpare utan tekniskt benämns som gnistsläckare.

Sen är de luftkylda, vilket närmast förstärker ljudet i motrn då vibrationerna går ut i kylflänsarna som sedan närmast fungerar som högtalarelement.

En vätskekyld motor blir alltid tystare. Dels på grund av vätskemanteln i sig och dels på grund av avsaknaden av kylflänsar.

Precis, det här är en av orsakerna till den vattenfyllda motorns underlägsenhet. Den har helt enkelt inte samma potential att exitera det omgivande lufthavet.

Om du ska skaffa en ljuddämpare: kolla om det inte fortfarande går att få tag på en sån där enkel brunstenskatalysator. Vore coolt med kat på klipparen och plåtrent i utblåset. :yoparty

Så många sattyg kommun eller hyresvärd hittar på:mad:Det är alltid tidigt på morgonen också.:huvet WHY!!???

Stor j**** lastbils-pålmaskin :mad::mad:varför duger inte borra för att sätta upp staket.

Lövpuffare kl 7.00 prick eller motorsåg för träden behöver huggas de också kl 7.00.

Ogräsmannen gillar också att vara tidig ...... :gnissla:huvet:huvet:gnissla

annars är det lungt här

Äh, kom med i matchen och börja jobba innan sju istället. :tummenupp

*/ ?>
Back