Åka snöskoter i fjällen..(för skoterfolket på forumet)

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Har börjat planera en skotertur med polarna på ett par dagar 4-5?.
Vi har tänkt åka lååångt upp, så vi får ordentligt med berg osv. Så därför har vi valt Arjeplog (nu har vi bekanta där, så stuga bör gå att fixa).
Dagens i-landsproblem ligger i vilken skoter jag bör välja...Jag har aldrig åkt skoter i annat än stockholms skärgård.

Har en Yamaha V-Max4 års 92, OK size men tung som attan och riktigt kraftig motor (4 -cyl på 140hk)
Eller en Polaris Edge 550 Sporttouring. Mycket smidigare men mycket klenare, samt att den har back......Det är riktigt tråkigt att inte kunna hänga med dom andra ifall tempot stiger.

Vad säger ni som har åkt i fjällen..ska man ha en smidig eller en kraftig skoter? Jag har som sagt ingen aning själv om hur lederna är där uppe..

tycon1 skrev:
Vi har tänkt åka lååångt upp, så vi får ordentligt med berg osv. Så därför har vi valt Arjeplog (nu har vi bekanta där, så stuga bör gå att fixa).
Dagens i-landsproblem ligger i vilken skoter jag bör välja...Jag har aldrig åkt skoter i annat än stockholms skärgård.

Har en Yamaha V-Max4 års 92, OK size men tung som attan och riktigt kraftig motor (4 -cyl på 140hk)
Eller en Polaris Edge 550 Sporttouring. Mycket smidigare men mycket klenare, samt att den har back......Det är riktigt tråkigt att inte kunna hänga med dom andra ifall tempot stiger.

Vad säger ni som har åkt i fjällen..ska man ha en smidig eller en kraftig skoter? Jag har som sagt ingen aning själv om hur lederna är där uppe..

en ide skulle ju kunna vara att ha en bergsklättrare.
eller ska ni bara hålla er till led? för att köra fast där uppe är inte kul.
var uppe i arjeplog/laisvall förra vintern med min lynx enduro och det gick bra.
fast dom som körde ski-doo summit, arctic cat M7 t.ex. hade det mycket lättare. så mitt förslag är att köra en längre typ av skoter :)

tycon1 skrev:

Du ska ha en Skidoo Summit 600.

Har kört en V-Max 600 -95a och det har funkat.. men jag lovar dig man har fått bära skoter. Böt förra året till en Lynx enduro 600 -01 och vilken skillnad! Jag skulle kört sporttouringen istället för en led-racer..
Fast det beror ju också på vilken typ av körning det blir...

ahh är de led så kan du hänga på ganska bra med en polarisen oså(inte på sjöarna dock)..jag hängde på ganska bra med min prowler 440 en gång i tiden,..dom andra körde typ srx o likn..jag var den som klara mig bäst i djupsnön iaf..
ska ni bara piska stora öppna leder utan mjuksnö så ta maxxen...men har du prova den i 3 m djupsnö nångång?
:rolleyes:

Ta v-maxen om du ska åka led och bara kan välja på dom två :)

Fast det bästa skulle varit om du körde en Rusch. Finns inget värre eller bättre! :tomten

För det mesta så kör man på skoterleder i fjällen, så då tycker jag absolut att du ska ta V-Max 4:an

Denna skorter inger RESPEKT ändå det inte är den värsta skoter som finns just nu, men respekt inger den

Köra flera dagar = bästa fjädringen, ta polarisen såklart!

Det kanske låter lite kärringaktigt, men ibland kan det vara jävligt skönt att ha backväxel :tomten

Esquire skrev:
Det kanske låter lite kärringaktigt, men ibland kan det vara jävligt skönt att ha backväxel :tomten

back är nästan ett måste. det är väldigt behagligt. och skulle man köra fast blir det lättare att ta sig lös :tomten

Det är väldigt få gånger man lyckas ta sig lös från en fastkörning med backen.

Det är ett svårt val mellan skotrarna tycker jag ,jag skulle helst inte ta nån av dom , vmax 4 är ju en riktig blysläde som vill ha en hel del sås, edge 550 är ju en moped i jämförelse,dock så har den betydligt bättre fjädring och tar sig bättre i snön , Yamaha har ju aldrig gått i snön, men ska du bara köra på led så kan det ju vara värt att fundera på den.

En till praktisk grej med yamahan är att du inte behöver spänna fast den på släpet , släng baraupp lite snö så sitter den som berget.

tycon1 skrev:

Ah. Fattade inte att det var bara dessa två du hade att välja mellan..

Ta polarisen. Yaman är sen stenåldern, törstig och tung.. Den är roligast på sjöisen men det blir inte så mycket sådan åkning med tanke på din beskrivning var ni ska åka.

Jag tycker en smidig skoter med power, men det gick ju inte den här gången, men jag tror nog du kan ha riktigt skojj med v-maxen även om den väger mer och är lite jobbigare att köra aktivt kanske. Men hittar ni någon driva att hoppa och leka i så tror jag nog att v-maxen kommer vara mycket roligare, sedan är det ju också kul att "tävla" om vem som tar sig högst på en brant backe med lössnö, och då är ju kraft och fart bra att ha, men kom ihåg att sväng av i tid och åk neråt igen, jobbigt att stå i en brant och lyfta skoter... om du kan stå kvar ;)

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back