Åka PTB i SGB

blownharley

Medlem
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
Buell 1125 R, Harley Wide Glide, Harley XL1200C, D&G Dragbike
Hej,

Jag har åkt med min PTB på några tävlingar i MSDR-cuppen fast då i SGB. Jag har hört att det funnits synpunkter på att mina fotpinnar varit placerade för långt bak!

I gemensamma tekniska regler 4.3.6 står det att:
4.3.6 KontrollreglageAlla reglage, så som fotpinnar, växel- och bromspedal ska sitta minst 380 mm framför bakaxeln, gäller inte fordon i Grupp A eller om annat specificeras i respektive klassregler

I tekniska reglerna för ProTwin Bike står det följande:
4.9.20 Fotreglage
Fotpinnar, växlingsreglage och broms ska vara placerade framför bakaxeln.

Och i reglerna för SuperGas Bike står det inget vad gäller kontrollreglage, dvs. dom gemensamma tekniska reglerna gäller!

Hur löser jag detta om jag ska åka i SGB, och nej jag vill inte bygga om hojen eftersom det i princip är omöjligt för mig att köra om fotpinnarna placerade längre fram!

Last edited:
Det finns ju bara ett alternativ kvar förrutom att inte köra alls, ansök dispans.

Någon medtävlare lär iaf inte ha något att invända mot den typen av teknisk dispans i en index-klass där reglageplaceringen inte har något annat syfte än att måna om säkerheten.

Detta är ett problem som hade varit lättlöst ifall Svemo hade velat, genom att ta väck den riktigt dåliga regeln. Har senast i veckan varit i kontakt med dragracing utskottet via mail o fått till svar att dom inte tänker ändra på den, har då frågat varför den finns, men inte fått svar. Hade ju varit bra ifall fler trycker på hos dom för att ev få till en ändring.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman