Åka mc med barn...

yamaha tt

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
yamaha
Till alla dom som funderar på hur och varför man ska åka med barn bakpå. Hittade en sida som kan vara intessant för föräldrar som känner sig osäkra när dom skjutsar sina barn, jag har nu testat denna "sele" och sommaren kommer att kännas säkrare. Jag tar gärna emot tips och ideèr, och kanske nån annan har en bra länk att dela med sig av/ Kör försiktigt där ute http://www.mc-safety.se/

Jag har kört med en liknande sele i 4-5 somrar nu , men en avsevärt billigare variant. Kika in hos Touringbutiken , http://www.touring.se , o sök på sele. 298:- o fungerar helt kanon !!

En del fiffiga prylar fanns det där ja! Men att spänna fast en barn som en ryggsäck (Sele Plus) tycker jag verkar vara totalt livsfarligt om man skulle gå omkull. En vuxen krossar ju ett barn som ingenting vid en olycka, då är det mycket bättre att båda glider var för sig.
Är barnet så litet att det inte kan hålla i sig själv så ska man inte ta med det på motorcykeln, det är helt enkelt inte värt det. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det hände något om man skjutsade ett barn och vi råkade ut för en olycka. Vuxna är iaf medvetna om riskerna när dom sätter sig på!

Inte för att vara tråkig, men samma fråga & sele har redan diskuterats & sågats / hyllats i en tidigare tråd.

Som vanligt kanske skall tilläggas :rolleyes:

Risken att gå omkull finns givetvis alltid , men skjutsar man barn , så kör man förhoppningsvis så pass säkert att det inte går omkull av egna orsaker. Vad medtrafikanter ställer till med kan man såklart aldrig veta....
För egen del har jag aldrig skjutsat barn som varit så små , så de inte kan hålla i sig själva... Selen är nog mest till som extra säkerhet om barnet skulle somna , vilket har hänt mig. Man styr inte när en 5-6 åring somnar , så är det bara.. :) . I det läget fyller selen mycket väl sin funktion... Barnet har inte en chans att glida av o man kan lugnt stanna o pausa.....

Vad som skulle hända vid en omkullkörning vill jag inte ens tänka på , för precis som du säger är det säkert inte bästa lösningen att ha ett barn fastspänt mot ryggen i den situationen. Förhoppningsvis har föraren omdöme att i möjligaste mån förhindra det...... Eller får lagar stiftas som säger åkförbud på mc fram tills du är myndig... Först då får du bestämma över dig själv.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti