Åka dit för fortkörning med en e-reggad hoj utan hastighetsmätare?

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Bara en tanke som precis slog mig... Eftersom det inte krävs hastighetsmätare på en e-reggad hoj så är det ju svårt att veta hur fort man kör till och från träning/tävling. Säg t.ex att man på väg hem från en träning skulle bli klockad för 58km/h på en 50-väg, vilket i mina ögon är något fullständigt normal och relativt eftersom man inte kan veta exakt hur fort man kör. En sak är ju om man kör nästan fullt spett på högsta växeln, vilket skulle vara svårt att bortförklara och påstå att man trodde man körde 50. Men att köra några kilometer över då man inte har något intrument tillhands... Det är ju värre. Någon med erfarnhet av detta? Kör inte enduro och skulle inte stanna till och börja med... :hihi

Tror du åker dit på det då det är din skyldighet att köra efter angiven hastighet eller under.

Sen är det väl som vanligt att det är skiljer på gemene man hur han tycker på plats.

Självklart åker du dit... Bara för att du inte har h-mätare får du ju inte överträda hastigheten. Alltid förarens skyldighet att hålla rätt hastighet....
Behövs ingen erfarenhet bara sunt förnuft.

Självklart åker du dit... Bara för att du inte har h-mätare får du ju inte överträda hastigheten. Alltid förarens skyldighet att hålla rätt hastighet....
Behövs ingen erfarenhet bara sunt förnuft.

Mitt sunda förnuft säger att jag kör 50, men lasern säger 54. Då är ens sunda förnuft inte mycket värt.

Inte alltid man kan lita på mätaren helt heller ju, min visar t.ex 10km/h fortare än ja kör, dvs ska ja köra i 50 så får ja hålla 60 på mätarn! sen kan de ju hända att den visar fel åt andra hållet, en polare låg nästan precis i 50 +-1 kanske på mätarn men 56 på lasern (dock va detta med bil) :rolleyes:

Numer krävs det väl dessutom hastighetsmätare även på e-reggat?Kanske inte gäller gamla hojjar som är regbesiktigade tidigare iofs.

Inte alltid man kan lita på mätaren helt heller ju, min visar t.ex 10km/h fortare än ja kör, dvs ska ja köra i 50 så får ja hålla 60 på mätarn! sen kan de ju hända att den visar fel åt andra hållet, en polare låg nästan precis i 50 +-1 kanske på mätarn men 56 på lasern (dock va detta med bil) :rolleyes:

Jag törs påstå att en mätare alltid visar för mycket, ibland bara någon procent men ibland över 10 procent. I de fall mätaren inte visar för mycket beror det på omdrevning, ändrade däckdimensioner (på så sätt att det påverkar rullomkretsen) och liknande. Ändring av däckdimension på ett fordon får dessutom inte göras på så sätt att det påverkar hastighetmätarens visning, detta finns att läsa på vägverkets hemsida http://www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Numer krävs det väl dessutom hastighetsmätare även på e-reggat?Kanske inte gäller gamla hojjar som är regbesiktigade tidigare iofs.

Ja, hastighetsmätare krävs numera. Finns att läsa på svemos hemsida.

Last edited:
Klart du gör. Om det t.e.x är snö på en vägskyllt så kan du ju inte skylla på att den inte syntes.

Men om man kör 55 och cyckeln är reggad utan mätare så skulle ju jag släppa dig iaf.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph