Åk för f-n inte utan handskar...och andra skydd...

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Resultatet av en mindre marksyning i låg till mycket låg (15- 25 kmh) fart förskräcker...:fakta
Gick omkull pga en akut brist på omdöme...:huvet

Trött: JA
Urvätskad: JA
Uttråkad: JA

När filmen började gå igen så...är inte jag och hojen på samma ställe längre...vilket iofs brukar vara en rätt bra grej i de här sammanhangen...framförallt är den längst fram och jag bakom.

Både jag och hojen klarade oss rätt bra på det hela taget och jag har inte funderat så värst mycket på det efteråt...inte förräns i samband med årets Mälaren runt.

Jag blev förvånad över hur många som körde utan handskar....jösses. :dummer

Nedan finns en bild på min vänsterhandske, närmare bestämt knogarna och knogskyddet.
Undrar just hur min vänsternäve hade gillat att ta den smällen direkt...utan handsken?

SkrapadeKnogar.jpg

I den mån det finns någon sensmoral i det här så är det väl att bra skydd är guld värda. :fakta
 
Det är lite så jag känner för att åka och köpa mig ett par handskar med hårda skydd pronto..
 
Halvarsson e bra grejjer :)

Har personligen aldrig kört utan handskar.. oavsett väder. Det är inte bara tanken på att ramla som avskräcker utan också tanken på vad ett stenskott i 100-150 hade gjort med knogen :gnissla
 
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.
 
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.

Ja, man har ju mycket hud, så om man lämnar lite här och där är ju ingen större fara skedd!
 
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.

Huden skall tåla att kana på asfalt i 80km/h? Det var nog det dummaste jag har hört.

Håller helt med TS. Såg flera på Autobahn på Guldwingar i jeans och utan handskar i somras. Hur fan tänker man där liksom? Allting blir jävligt mycket jobbigare utan fingrar....
 
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.
Din lille skojjare :rofl






Eller var du seriös?:näsblod
 
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.
Vi kan göra ett test! Vi lägger oss bredvid varandra du och jag, och sen får någon välta din Bandit på dig och min racer på mig, självklart har vi bara cykelkläder på oss. Sen får vi se vem som är mest hel! :tummenupp
 
Vi kan göra ett test! Vi lägger oss bredvid varandra du och jag, och sen får någon välta din Bandit på dig och min racer på mig, självklart har vi bara cykelkläder på oss. Sen får vi se vem som är mest hel! :tummenupp
Eller varför inte välta när man är ute och kör och fastna med ett ben under hojen och glida i 80km/h fastkilad under hojen i ett par häftiga hawaii shorts? Men det är lugnt kroppen klarar det:hihi

"så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra"
Självklart är alla andra fulla/påtända/mobilfingrande människor också ute och "finkör". Djuren i skogen håller sig undan när man "finkör", alla vägar är helt perfekta med otroligt grepp i när man är ute och "finkör".


HEHEHEHEHEHHEHEHEHE
 
Halvarsson e bra grejjer :)

Har personligen aldrig kört utan handskar.. oavsett väder. Det är inte bara tanken på att ramla som avskräcker utan också tanken på vad ett stenskott i 100-150 hade gjort med knogen :gnissla

Någon med mer medicinsk utbildning än vad jag har sa att konvalescensen efter en mer ordentlig handskada är både lång och inte särskilt kul. Om man nu ens blir helt återställd.
 
Som gammal tävlingscyklist är jag van vid att syna asfalt med blottade ben och armar. Hjälmen har nog räddat mig en gång, men annars är det min hud som har hindrat asfalten från att äta stora mängder kött. Jag hävdar att kroppen klarar att kana på gatan i hastigheter upp emot 70-80 km/h utan skydd, så jag tycker inte man behöver överdriva när man ska ut och finköra. Hjälmen är dock viktig.

Några har redan undrat och jag sällar mig till den skaran som undrar om det är trolleri på gång. :va
Du såg inte bilderna från Uppdrag Granskning i onsdags? Motorcyklisten som överlevde såg rätt intressant ut trots att han hade haft skinnkläder på sig...
 
Last edited:
Någon med mer medicinsk utbildning än vad jag har sa att konvalescensen efter en mer ordentlig handskada är både lång och inte särskilt kul. Om man nu ens blir helt återställd.

Jag är läkarstudent

och det jag kan säga om händer är att det är en av de kroppsdelarna som har absolut längst rehabiliteringstid vid skada, och det finns inga garantier för full rehabilitering. huden är mycket tun och det finns många senor man kan skada. på handens insida (handflatan) finns det 2 senor till varje finger och på utsidan 1 till varje finger. resultatet av att klippa av eller skada sina senor är att dina fingrar blir som spagetti, vi har totalt sett 27 ben i varje hand om man bortser ifrån några sigmoidala(små som gruskorn) ben i tummen. mycket kan gå fel med andra ord...

ta det lungt där ute o slarva inte med skydden :fakta
 
Lite ot, krockade med en bil för några månader sen och flög en bit och landade på ryggen.
Hade en Boblbee Megapolis-rygga på mig och klarade mig undan med några brutna revben.

Skrev ett mail och tackade för produkten (som jag tror räddade både nacke och rygg) och dom erbjöd sig att skicka ett nytt skal kostnadsfritt. :tummenupp

Förr ägde jag inte ens ett ryggskydd nu kör jag inte en meter utan.

Med andra ord, ryggskydd är också viktigt. :)
 
SkrapadeKnogar.jpg

Ser ut som du har varit i slagsmål, säkert att du inte har gett nån korkad bilist en rejäl snyting:näsblod
 
Lämpligare handskar för tillsopning...

View attachment 390955

Ser ut som du har varit i slagsmål, säkert att du inte har gett nån korkad bilist en rejäl snyting:näsblod

Brukar ha såna här på mig när jag sopar till nån...
k1010_kenka_mma_handskar_svarta.jpg
Fast jag har liksom inte behövt sopa till någon utanför träning på väldigt länge...det har löst sig ändå.:Bugar
 
Några har redan undrat och jag sällar mig till den skaran som undrar om det är trolleri på gång. :va
Du såg inte bilderna från Uppdrag Granskning i onsdags? Motorcyklisten som överlevde såg rätt intressant ut trots att han hade haft skinnkläder på sig...

Ofta är det ju skräckexempel som visas upp, och visst fan kan det hända att man skadas allvarligt även i låga farter. Känner en personligen som bröt ryggen när han halka i badkaret(hur många badar med ryggskydd?) , Vet oxå en som skrapa upp sej rätt ganska rejält i ca 30km/h.
Trots detta har jag kört omkull en hel del då man har intresse för stunt i farter omkring 20-60 utan skydd desamma för många andra i min omgivning, eller ja, utan skydd brukar vara ryggskydd/hjälm/hanskar.
Just i skrapskador är det 99,9% småskrubbsår som man åker vidare med utan problem.

Sen hur skadad man blir finns det ju enhel del som påverkar, fysik/smidighet/ålder/asfaltstyp har en avgörande faktor, likaså otur. Sen finns ju faktiskt valmöjligheten att ligga o skava på samma ställe eller vrida sej när man väl trattar omkull..
 
har sett massor i sommar som åker i shorts o flippflopp o brynja +:va:va

vill väl säkert att nån från Hemtjänsten ska komma o mata dom o torka i ändan efter vurpan :D
o ropa färdig :hihi hoppas väl på nån ung nyexaminerad :tungan:tungan

med skadade fingrar blir livet sej inte likt
 
Ofta är det ju skräckexempel som visas upp, och visst fan kan det hända att man skadas allvarligt även i låga farter. Känner en personligen som bröt ryggen när han halka i badkaret(hur många badar med ryggskydd?) , Vet oxå en som skrapa upp sej rätt ganska rejält i ca 30km/h.
Trots detta har jag kört omkull en hel del då man har intresse för stunt i farter omkring 20-60 utan skydd desamma för många andra i min omgivning, eller ja, utan skydd brukar vara ryggskydd/hjälm/hanskar.
Just i skrapskador är det 99,9% småskrubbsår som man åker vidare med utan problem.

Sen hur skadad man blir finns det ju enhel del som påverkar, fysik/smidighet/ålder/asfaltstyp har en avgörande faktor, likaså otur. Sen finns ju faktiskt valmöjligheten att ligga o skava på samma ställe eller vrida sej när man väl trattar omkull.

Skulle det kunna vara så illa att det helt enkelt bara hänger på tur eller otur? :confused:
Nu tror jag iofs inte att killen i uppdrag granskning direkt hör hemma bland skräckisarna.
Jag vet t.ex hur yngsta dottern :gråta såg ut på knäna efter att ha gått omkull på trampcykel för nåt år sen eller två...det var inte snyggt! Och det var i även med trampcykelmått mätt i låg fart.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top