Är thaimat nyttigt?

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Eftersom jag på senare tid har blivit mer o mer förtjust i thai käk så undrar jag, är det nyttigt eller är det lika illa som att gå till pizzahaket?
Så alla träningsnarkomaner, kom igen ge mig massa bra svar :)

Dom rätter som inte innehåller cocosmjölk faller inom ramen för en "normal" måltid.
Men om du verkligen är rädd för att gå upp så tänk på att jasminrisets kolhydratsuppbyggnad inte är optimal, seså ät och var glad det är betydligt bättre än pizza.

Men allvar.. thai-mat?! Massa olja+fläskkött+ris+nudlar+mer olja+soja+friterat osv..

nyttigt? :rolleyes:

Äkclitt är det osso. :)

Nej, BRASSA vidare..

Zee skrev:
Men allvar.. thai-mat?! Massa olja+fläskkött+ris+nudlar+mer olja+soja+friterat osv..

nyttigt? :rolleyes:

Äkclitt är det osso. :)

Nej, BRASSA vidare..

Det du försöker beskriva låter i mina öron som mat av kinesiskt ursprung.
Mat av thailändskt ursprung innehåller inte så mycket fett om den är korrekt tillagad,men man måste väl bo i huvudstaden för att få korrekt tillagad mat av utländsk härkomst :rolleyes: .

snabbåka skrev:
Det du försöker beskriva låter i mina öron som mat av kinesiskt ursprung.
Mat av thailändskt ursprung innehåller inte så mycket fett om den är korrekt tillagad,men man måste väl bo i huvudstaden för att få korrekt tillagad mat av utländsk härkomst :rolleyes: .

Finns också i Göteborg numera :)

Ät måttligt av båda så blir det bra. Kokosfett o palmolja som används i dessa maträtter är lika laddade med mättat fett som animaliskt fett. Men allt är ju skadligt på något vis.. så njut o var glad medan du kan ;)

Basen i thaimat är fisksås , limeblad, chili , ostronsås , vitlök..soya
det blir man inte tjock av... problemet är att eftersom det är så gott så smackar man i sig dubbelt så mycket och i och med det får i sig mer kalorier än man förbrukar.
Skippa cocosmjölken om du e rädd för vikten, men problem med det också.. det är för gott för att låta bli :)

Akta dig för kycklingsåsen (sweet chili). Innehåller massor med socker. :skrämd

Cyberdog skrev:
Eftersom jag på senare tid har blivit mer o mer förtjust i thai käk så undrar jag, är det nyttigt eller är det lika illa som att gå till pizzahaket?
Så alla träningsnarkomaner, kom igen ge mig massa bra svar :)

Eftersom det är gott är svaret - "antagligen inte". Om det skulle finnas mat som var både god och nyttig skulle världen vara ett bättre ställe. Observera med "god" menar jag inte "ätbar och iaf inte illasmakande" som t.ex. kikärter. Utan jag menar sådär lyckorusframkallande gott som t.ex. ptja .. pizza. Eller oxfile o gorgonzolasås .. eller varför inte en schysst ostburgare från Sibylla.

Shit .. nu blev jag hungrig .. och 4 timmar kvar till lunch .. damn ..

snabbåka skrev:
men man måste väl bo i huvudstaden för att få korrekt tillagad mat av utländsk härkomst :rolleyes: .

Bästa Thai-haket i(!) Sthlm är wok-haket i Nacka forum. Åt där 9 dagarv av 10 under hela 2004 och 2-3 dagar i veckan under förra året.. Jag är nog lite hjärnskadad.

Är ni i närheten när det är dags för lunch så måste ni pröva Kycklingwok med Thai-basilika eller kycklingwok med caschewnötter.. Ruggigt gott.. Beroendeframkallande.

Ett sätt att göra din thai mera light är att lyfta över kött&co till rislådan så att de stora mängderna olja ligger kvar i en köttlådan.
Givetvis häller du inte bort all sås men du undviket lätt 1dl sås=olja på det viset.

korvgubbe skrev:
Bästa Thai-haket i(!) Sthlm är wok-haket i Nacka forum.

Har ätit där men det var ett bra tag sen men om dom hade serverat mat i klass med restaurangen Phi phi island (birger jarlsgatan) så hade jag kommit ihåg det.
(därmed inte sagt att det är dåligt)
Ni som uppskattar thaimat av rang prova detta ställe inte så dyrt heller.

snabbåka skrev:
Ni som uppskattar thaimat av rang prova detta ställe inte så dyrt heller.

Anledningen till att jag rekomenderar stället i Nacka är just att det är i fastFood-format och alltså är max nån minuts väntetid.. Dessutom kostar det 65spän med dryck!
:tummenupp

Det är ingen restaurang utan en Food Court..

Testa som sagt Kycklingwok med thaibasilika eller med carshewnötter.. Har än så länge inte hört någon som blivit missnöjd med något av dessa val..

(Det som är lite taskigt är att det varje lunch är lång kö till Thai-stället medan det inte är en djävel som handlar på Pasta-haket som delar kök med Thailändarna... Italienaren(?) står mest å är förbannad och försöker locka till sig kunderna från thaien utan framgång.. :hihi

Har t.o.m "sympati"-handlat pasta där en gång för jag tyckte så synd om honom....

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!