Är supermotard rätt för mig?

Desperado

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
-
Jag vet, man skall ta sina egna beslut, och det kommer jag göra också, men lite input från insatta skadar ju aldrig :)

Är som så att jag skall köpa hoj och ta MC-kort, och försöker lista ut vilken MC som är den rätta. Har velat fram och tillbaka, Z750 låg bra till ett tag, sen Hornet 900, sen Z1000, och nu är jag inne på om inte supermotard vore najs. Det är i så fall en KTM 950 SM jag är sugen på, så kanske ingen "riktig" motard, men verkar vara en lyckad kompromiss.

Grejen är den att jag är inte intresserad av att slanga (kunde inte ens stegra med cykel när jag var liten...) och tokbusa, utan vill ha en rolig landsvägshoj (kör också ca 4 mil motorväg varje dag) som har bra drag och är hyfsat bekväm. Är jag helt fel ute om jag skaffar en 950 då? Bankörning kan det säkert bli en del dock.

Kanske är en nakenhoj ala Z750 bättre om man är en torrboll som jag? :D

Tack på förhand och sorry om det finns liknande trådar, sökfunktionen verkar inte vara med i matchen...

950:in fungerar till allt du beskriver i inlägget. Ska man åka på en riktig långtur kan det vara skönt med den mjukare tillbehörssadeln, men annars är den väldigt allsidig och kul att köra.

Coolt, tackar :tummenupp

Frågan är då om den är bättre på den sortens körning jag är ute efter än t.ex. en Z750 (eller liknande), eller om man lika gärna kan köpa en sån, som går att få lite billigare.

Recensionen av 950:n på MCN var ju smått extatisk, men då kanske de låter slangningsegenskaper etc väga tungt också.

Testade själv en z750 en liten tur i somras och tyckte inte det hände speciellt mkt, ta hellre en z1000 i så fall. Dock så är det rad4:or och saknar enligt mig mkt vrid på låg/mellan register vilket man vill ha på en sådan typ av hoj. Ducati HM:n jag hade var mkt roligare och den påminner ju en del av ktm 950/990 fast den är mindre o smidigare. Så mitt tips, ska du ha en "nakenhoj" så ta hellre en twin med mkt cc än en mindre rad4:a för man har ingen större "nytta" av att effekten kommer på högt varv på en sådan typ av hoj där man sitter upprätt :tummenupp

950:in är otroligt prisvärd.
Just nu kostar den nästan gratis på blocket oxå.

Sen går den ju som Offroad hos bilsportmc = billig att försäkra.
Riktigt skojig hoj är det iallafall :yoparty
Saknar den till å från:näsblod

/Freddan

Övningskörde med kawwa z750
haft en suzuki gsxr 600
honda superblackbird 1100xx
och nu ktm 950

Och hojarna ligger i samma ranking.
z750 tråkigat och slöast.
ktm 950 roligast på alla sätt.

Har en "gel" sadel på min och handtagsvärme, hur gott som helst!

Jag vet, man skall ta sina egna beslut, och det kommer jag göra också, men lite input från insatta skadar ju aldrig :)

Motard är rätt för alla! ;)

Jag har bara ägt min 690 sedan i augusti, men jag ångrar inte en sekund att ja köpte den! Det här med långturer kanske går bort då på grund av fakirsadeln, men jag klarar mig. :)
Det hann bli ganska många mil bara på "småkörningar" och kortare turer innan jag ställde bort den inför vintern.

*/ ?>
Back