Är sporthoj-förare en minotitet?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag var ute och körde lite igår kväll, och slogs av en lite skrämmande tanke. På hela turen som kanske var 4-5 mil såg jag väl 6-7 hojar, och bara en var sporthoj (gixxer 1100). Resten var glidare av olika slag. Så är det egentligen ganska ofta, de flesta hojar man ser är mer åt custom-hållet. :(

Är det så att vi är en minoritet i hoj-sverige? Hur stor andel av mc-förarna uppskattar ni kör någon form av sporthoj?

Jag satt faktiskt och tänkte på samma sak igår, tillbringade 06:05 till 17:30 ute på vägarna och reflekterade dels över att det var så få hojar ute och även att det enbart var någon enstaka plastraket.

Här i Uppsala skulle jag snarare säga att man ser 40% sporthojar, 40% Glidare och resten enduro.

Då kan vi lika gärna ta upp hälsandet!!!! De som åker gynstol hälsar tamejf*n aldrig!!!!
ingen förlust men ändå något som retar mig......

spenk skrev:
Då kan vi lika gärna ta upp hälsandet!!!! De som åker gynstol hälsar tamejf*n aldrig!!!!

Jo då, återfallsknuttar på lite äldre harley japanson hälsar. Dom har väl inte kommit på att dom är bättre än oss andra hojåkare och att de inte ska hälsa.
:huvet

Tittar man på försäljningen av nya hojar så är vi en minoritet.
Tar sedan även hänsyn till att vi "omsätter" hojarna lite fortare än glidarna så blir vi ännu färre...
Det är ju en och annan hoj som skrotas varje år :(

men vi få överlevande får se till att visa oss destå mer på vägarna istället så allmänheten har något att vila ögonen på :banana

spenk skrev:

Precis... Alla jag har vinkat på har glatt vinkat tillbaks, förutom ett par stycken, nämligen custom, dom bara ilglor på en istället, att inte en hälsa tillbaks, det är ju dåligt...

M:et skrev:
Tittar man på försäljningen av nya hojar så är vi en minoritet.
Tar sedan även hänsyn till att vi "omsätter" hojarna lite fortare än glidarna så blir vi ännu färre...
Det är ju en och annan hoj som skrotas varje år :(

men vi få överlevande får se till att visa oss destå mer på vägarna istället så allmänheten har något att vila ögonen på :banana

Jupp, så nu ska jag ut och visa mig ett par timmar. :hoppa

Jag har av nån konstig anledning mött fler sporthojar än glidare de gånger jag har åkt i år, i onsdags mötte jag runt 10 sporthojar och ingen glidare. Såhär på våren verkar det so matt glidarkillarna inte har kommit in i vågavägrahälsa-svängen dessutom.

Idag körde jag motorvägen från Varberg till Götet. Det var ung. 80% customåkare, och resten touringåkare ... Såg en! sporthoj :)

Menmen, dom hälsade (även ngra som såg ut att vara riktigt "hårda" knuttar) och jag hälsade. Vi är iaf från grund o botten av samma skrot o korn, alla gillar att åka hoj.

Jag kommer fortsätta att hälsa oavsett om personen jag möter gör det eller inte. Man blir alltid glad av en vink :)

sharpedge skrev:
... Jag kommer fortsätta att hälsa oavsett om personen jag möter gör det eller inte. Man blir alltid glad av en vink :)
Japp. Jag också. Sen är det upp till dem jag möter att vara skitarschlen eller hojåkare! Edit: Vad dom än åker på.

Robban_C skrev:
Japp. Jag också. Sen är det upp till dem jag möter att vara skitarschlen eller hojåkare! Edit: Vad dom än åker på.
Sen kan det hända att man inte hinner vinka, för man tänkt på annat... Må det vara så isf ;)

Jo, så kan det ju givetvis vara men jag avsåg nu de som prompt vägrar hälsa på sporthojar.
Jag hälsar, hälsar inte dom så är det deras problem.

Förmodligen så är det väl fler custom som är året runt-försäkrade, eftersom dom i stort sett är gratis att försäkra, så att det så här års är fler av dom som syns ute i trafiken?? :confused:

Jag har sett mest custom jag med, antagligen för att folk med sporthojar har högre försäkringar och inte tycker det är värt att ställa på förren i mitten av april-början av maj då gruset försvinner från vägarna.
Jag hälsar på alla hojåkare, vinkningar till custom och honnör till offroad/sporthojsåkare...Och har inte träffat på nån i år som inte vinkat tillbaka.

tycon1 skrev:
Är väll inte så konstigt om dom såg att du är tjej! :kocko

Hur fan ser man det? Har inte tjejer och killar både hjälm och läder? De har ju knappsat bh:n på utsidan. :fatta!

PacMan skrev:
Jag var ute och körde lite igår kväll, och slogs av en lite skrämmande tanke. På hela turen som kanske var 4-5 mil såg jag väl 6-7 hojar, och bara en var sporthoj (gixxer 1100). Resten var glidare av olika slag. Så är det egentligen ganska ofta, de flesta hojar man ser är mer åt custom-hållet. :(

Är det så att vi är en minoritet i hoj-sverige? Hur stor andel av mc-förarna uppskattar ni kör någon form av sporthoj?

Enl trygg hansa och att jag utgår från att dom flesta sporthojar ligger i klass 7:
"Citat"
Enligt uppgift från Trygg-Hansa är 75 % av kraschade hojar klass 7-hojar trots att de "bara" representerar 15% av beståndet. Men det finns även andra anledningar. "Slut citat"

Men hur aktuella dessa siffror är vet jag inte.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...