Är orolig att jag förstört något.

Conny85

Medlem
Gick med
31 Mar 2019
Ort
Haninge
Hoj
Z1000sx 2014
Jag har hämtat min nya begagnade motorcykel idag en aprilia rsv 2007. Men när jag åkte hem stannade jag vid en stoppskylt och la i första växeln. Jag körde iväg när det var fritt och kom upp i omkring 50 kmh och när jag växla upp till 2an men istället hamnade jag i neutral så att cykeln bara rullade utan någon växel så jag höll in kopplingen och tryckte upp till 2an och när jag gjorde det så hördes ett smäll ljud som om guggar tvingades in eftersom cykeln rullade utan någon växel. Gjorde jag fel? Vad kan ha hänt? Ska jag ha bromsat ner till lägre hastighet? Kan jag ha skadat växellådan? Väldigt rädd för att jag har gjort något skadligt för motorn nu.
 
Last edited:
Knappast första växelmissen cykeln råkat ut för sedan -07.Så länge växlarna inte hoppar ur är det bara att köra vidare utan att oroa sig...
 
Jag har hämtat min nya begagnade motorcykel idag en aprilia rsv 2007. Men när jag åkte hem stannade jag vid en stoppskylt och la i första växeln. Jag körde iväg när det var fritt och kom upp i omkring 50 kmh och när jag växla upp till 2an men istället hamnade jag i neutral så att cykeln bara rullade utan någon växel så jag höll in kopplingen och tryckte upp till 2an och när jag gjorde det så hördes ett smäll ljud som om guggar tvingades in eftersom cykeln rullade utan någon växel. Gjorde jag fel? Vad kan ha hänt? Ska jag ha bromsat ner till lägre hastighet? Kan jag ha skadat växellådan? Väldigt rädd för att jag har gjort något skadligt för motorn nu.
Vill du ha mindre klonk så varva motorn till det varv du tror den kommer ha när du lagt i växeln... Alltså, får du tex. i friläge mellan 2an och 3an och ligger i 60 så varvar du några tusen och sen lägger du i trean. Om du vill ha i 2an varvar du så klart lite mer.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Vill du ha mindre klonk så varva motorn till det varv du tror den kommer ha när du lagt i växeln... Alltså, får du tex. i friläge mellan 2an och 3an och ligger i 60 så varvar du några tusen och sen lägger du i trean. Om du vill ha i 2an varvar du så klart lite mer.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Okej är det därför det small så jävligt för att jag rulla i 50 utan växel och sedan försöker lägga i 2an när lådan snurrar fortare än motorn och därför får det där bang ljudet?
 
Lite perspektiv, mina uppväxlingar göra oftast utan koppling tillsammans med momentant gasavslag. 7500 mil på motorn och den funkar fortfarande. Däremot nedväxlingar görs nästan alltid med koppling.
 
Okej är det därför det small så jävligt för att jag rulla i 50 utan växel och sedan försöker lägga i 2an när lådan snurrar fortare än motorn och därför får det där bang ljudet?
Exakt. Det kommer alltid driva lite trots att kopplingen är indragen. :)

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Lite perspektiv, mina uppväxlingar göra oftast utan koppling tillsammans med momentant gasavslag. 7500 mil på motorn och den funkar fortfarande. Däremot nedväxlingar görs nästan alltid med koppling.
Samma här. Men jag växlar även ofta ner utan koppling, men bara vid låga varv och med liiite gas.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Okej så det där bang ljudet låter värre än vad de är? Hojen har bara gått 760 mil trots en 07 så därför blev jag lite orolig för att jag är en sån idiot som inte kan växla!
 
Okej så det där bang ljudet låter värre än vad de är? Hojen har bara gått 760 mil trots en 07 så därför blev jag lite orolig för att jag är en sån idiot som inte kan växla!

Växla som en karl med lite bestämdhet så lådan förstår att du menar allvar. Snygg modell du har köpt, hade själv en 2005 Factory. :hej
 
Okej så det där bang ljudet låter värre än vad de är? Hojen har bara gått 760 mil trots en 07 så därför blev jag lite orolig för att jag är en sån idiot som inte kan växla!

Det är normalt det du beskriver, inga konstigheter. Som redan nämnts så undviker du problemet genom att matcha gasen. För lite perspektiv så kan jag säga att det klonkar DUKTIGT när jag lägger i ettan från neutralen vid stillastående, känns som att lådan ska hoppa ur typ. Blir alltid förvånad när jag kör japanare där det oftast bara är ett lätt litet klick.
 
En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.:)
5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.
 
En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.:)
5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.

Det där känns igen. Hänt några gånger i mitt MC-liv vajern pangat av. Går förvånansvärt bra köra utan koppling men känns väldigt konstigt inte använda handtaget :)
 
En gång gick kopplingsvajern av. Då körde jag i en mil utan koppling och växlade upp och ner. Jobbigast var vid rödljus, för då fick man rulla iväg den med fötterna lite innan man kunde lägga i ettan.:)
5000 mil senare växlar hon fortfarande utan att hicka det minsta.
Med lite känsla går det bra.
Körde från Arlanda långtidsparkering till Nyköping en eftermiddag utan att koppla då slavcylindern skurit på min gamla saab 900.

Släppte först av lite folk och ställde bilen hos farsan.
Provade trampa ner kopplingen en gång, den gick skittungt och så var den permanent frikopplad :rodnar
 
Okej så växellådan klarar sån behandling? Rullade i minst 50 kmh på ettan när jag skulle lägga i tvåan när N kom i istället. Kan inte släppa den där smällen som blev när jag la i tvåan rullandes från neutral brrrrrr nasty.
 
Kändes växlarna ok efteråt?
Kan ju inte säga vad och om något har gett sej i växellådan, det får tiden utvisa.

Men som redan sagts så blir det lite olag i växlingen när axlarna har väldigt olika hastighet och den där råa växlingen har jag själv råkat ut för vid liknande händelse utan att något gick sönder :tummenupp
 
Jag har haft en Rsv1000 - 04 och har råkat ut för samma, men jag upplevde inte klonket som så farligt. Men det klonkade, absolut. Ibland när man startar den och lägger i ettan så känns det också. Den har två cylindrar, allt känns mer på den hojen :hihi
Jag är ingen expert, bara haft en aprilia twin totalt 5 år.

Köpte en Street triple förra veckan, det klonkade INTE när jag la i ettan, kändes liksom "fel" när man är van vid det hehe.
 
Last edited:
Det är lugnt, alla har gjort en sån växelmiss du gjorde, det händer mig ibland och du kommer råka göra det igen :-) kan smälla duktigt ibland bara man ska iväg från stopp också mellan neutral och ettan. Din hoj kommer inte gå sönder!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top