Är nicasilproffsen nåt bra?..

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
som topic säger, är nicasilproffsen bra på sina saker? Jag ska kanske lämna in min cylinder dit och då vill jag gärna vet om dom är pålitliga! Är dom det? har någon här använt sig av dom? Och om det inte blir dom så Rolands Mc i Partille är dom nåt bra? Jag har nämligen en förliten kolv nu efter byte! så den måste upp typ 0,5mm... Och yamaha-center i möndal (gbg) sa att klyvning av motorn skulle kosta närmare 15k... stämmer det att det är så dyrt? Han sa 900kr/t och cet var 2 dagarsjobb!

Ps... Förlåt för jobbig text:)
 
Last edited:
Nicasilproffsen är kanonbra. Låter som att Yamahacenter försöker lura dig på mer än ett sätt...klyva motorn..? Klarar du själva kolvbytet hemma så behöver en cylinderreparation inte kosta dig mer än 3000kr i runda slängar.

Lycka till.
 
Dom är kalas!

Yamaha center vill nog inte göra det här jobbet, dom tjänar väl mer på att byta olja o filter på glidare än att meka på riktigt och så här års är det ingen brist på jobb.
 
Klyva motorn på en DT????

Kan man inte helrenovera en sådan på en dag kan man inte skruva.

För liten kolv? Du har väl nicasilcylinder och då är nicasilet väl slitet dvs dags för omnicasilning. Med nytt nicasil är det bara att skruva dit en originalkolv och köra vidare. Ett jobb som går på en timme
 
Tack för alla svar! Det med klyvning var ifall det var mina ramlager som var paj men som tur var var det inte det!
På nicasilexerten sa dom att priset blir 4080kr... låter det rimligt? 1880kr för nytt nicasil + 700kr för honing ooch 1500 för kolvkitt
Låter det bra?

Och nu när jag hade av min cylinder och sedan återmonterade den så har min avgasport slutat att funka... Kan ni lista ut vad som är felet åt mig? Den är rättkopplad och allt så jag vet inte...

Ps... Yamaha-center sa att dom gör inga stora mek grejor som klyva osv på motorcyklar under säsong, vad är det för stil? Det är ju då dom pajar!
 
Tack för alla svar! Det med klyvning var ifall det var mina ramlager som var paj men som tur var var det inte det!
På nicasilexerten sa dom att priset blir 4080kr... låter det rimligt? 1880kr för nytt nicasil + 700kr för honing ooch 1500 för kolvkitt
Låter det bra?

Och nu när jag hade av min cylinder och sedan återmonterade den så har min avgasport slutat att funka... Kan ni lista ut vad som är felet åt mig? Den är rättkopplad och allt så jag vet inte...

Ps... Yamaha-center sa att dom gör inga stora mek grejor som klyva osv på motorcyklar under säsong, vad är det för stil? Det är ju då dom pajar!

Har för mig att nikasilproffsen tog 2200 för min LC4-cylinder, men visst, kanske kostar nån hundring mer för 2t-cylinder.

Du kanske sparar ett par hundringar om du köper kolvkit på ebay :)

Varför har du återmonterat cylindern om den är kass? :va
 
Har för mig att nikasilproffsen tog 2200 för min LC4-cylinder, men visst, kanske kostar nån hundring mer för 2t-cylinder.

Du kanske sparar ett par hundringar om du köper kolvkit på ebay :)

Varför har du återmonterat cylindern om den är kass? :va
Jag trodde att den var rätt (Eas94 kommer med ett bättre svar) Och har kollat ebay och sånt men hittar inget vettigt...
 
Jag är bror till Macko96 och får nog gå in och reda ut lite här :tummenupp

Motorn nöp pga ingen motorolja. 2 mc-verkstäder tipsade då (och undersökte cylindern) om att rengöra cylindern med syra och sedan montera en kolv i samma storlek - 56,50 mm. Original är 56,00mm.

Nu när vi monterat en ny kolv hör vi ett "piston slap" och vi kan vicka kolven fram och tillbaka om vi tar av topplocket, alltså är cylindern nu alldeles för stor. Vad jag mätt verkar den vara 56,9 mm, alltså 0,4 mm för stort. Enligt Haynes får glappet maximalt vara 0,05 mm. Detta får mig att tvivla på mätningarna, men hursom är glappet där.

Nicasilproffsen är kanonbra. Låter som att Yamahacenter försöker lura dig på mer än ett sätt...klyva motorn..? Klarar du själva kolvbytet hemma så behöver en cylinderreparation inte kosta dig mer än 3000kr i runda slängar.




Lycka till.

Då får vi lita på att nicasilproffsen kan göra arbetet. Klyva motorn skrev min bror om pga att vi först trodde att det var ramlagrena som var sönder. Men Yamaha-centers prisuppgifter och tidsåtgång låter ju helt orimliga. Kolvbyten gör vi hemma förstås!

Klyva motorn på en DT????

Kan man inte helrenovera en sådan på en dag kan man inte skruva.

För liten kolv? Du har väl nicasilcylinder och då är nicasilet väl slitet dvs dags för omnicasilning. Med nytt nicasil är det bara att skruva dit en originalkolv och köra vidare. Ett jobb som går på en timme

Nicasilproffsen tar 4080 kr* för att lägga nytt nicasil och borra till 57,00 mm (som är nästa storlek. De sa att det kanske går att få ner cylindern till 56,50 mm vilket skulle bespara oss de 1500 kr en ny kolv kostar hos dem). Arbetet tar 4 veckor och jag har läst på forum att de skickar iväg cylindern till England. Finns det fler ställen som pysslar med nicasil? Det låter väldigt omständigt i förhållande till den timmen du nämner och kanske dyrt hos nikasilproffsen.

* Absurda summor med tanke på att hojen är värd 10 000kr fungerande.

Har för mig att nikasilproffsen tog 2200 för min LC4-cylinder, men visst, kanske kostar nån hundring mer för 2t-cylinder.

Du kanske sparar ett par hundringar om du köper kolvkit på ebay :)

Varför har du återmonterat cylindern om den är kass? :va

Monteringen han skrev om är den som vi gjorde precis när vi satt in en ny kolv. Nu är cylindern av igen för att kunna skickas iväg till verkstad :)
 
Last edited:
Det finns ett par fabriker i europa som lägger på nikasil i gamla cylindrar, pga lågserieproduktion så är det mycket manuellt arbete bakom och då blir det ett par timmar som sticker iväg, det gamla ska tas bort, underlaget ska vara perfekt, avsynas, kontrolleras, mätas. Nikasilproffsen har dessutom en hög kvalitetsribba på fabriken som gör att fabriken inte skickar tillbaka cylindrar av nästan godtagbar kvalite.
NP gjorde ett par kartcylindrar åt mig förut, jag var nöjd med resultatet och hur motorn uppförde sig efteråt :yoparty
 
är också generellt nöjd med nikasilproffsen.

Det som kanske är mindre bra är att de skickar tillbaka cylindern mot postförskott, så antingen får man betala och se glad ut eller så får man inte tillbaks sin cylinder. bästa hade ju varit om de ringt om saker av nån anledning blir dyrare än va de först sagt men de verkar inte arbeta så ;) så man kan känna sig lite överkörd.

Resultatet blev iaf kanon :tummenupp
 
Nu har vi fått PM om två andra firmor som kan utföra arbetet, tackar! Det känns som att sporthoj behöver en sticky om nikasil eftersom det ofta dyker upp trådar som denna.

Börjar låta som ny cylinder från EBAY är en rimlig lösning...

2min på EBAY och ett Athena cylinderkit med allt som behövs kostar 430€. Låter betydligt rimligare. Eller en omnicasilad cylinder med kolvkit för 249€

Det lät billigt. Vad sökte du på för att hitta cylindrar egentligen? Försökte med alla möjliga kombinationer av modellnamnet och cylinder/zylinder/athena men får inga vettiga resultat ändå :dummer

Det lutar åt att vi lämnar in cylindern till www.racingkonsult.com, arbetet går på 2125 kr. Till det kommer kolv, så det blir dyrare än ebay. Vi får se hur vi gör.
 
Jag hade gjort precis tvärt om. En cylinder som måste borras till sista överdimensionen är inget att satsa på. Skär den igen om 100mil så står du där med en totalt värdelös cylinder då där inte längre finns några kolvar.
 
Fast kolvar finns det Boris! Jag tror att största var 58mm
annars så fanns det 64,96mm ;)
http://geiwiz.com/index2.php?linkid...atz_m=&jahr_se=2001&site_se=Yamaha&ausgabe=OK

edit: 56,50mm var inte största öd. Det fanns upp till 58mm org fast det var högprestands kolvar sa yamaha... Och behövdes specialbeställa från Usa!

Om jag har förstått det rätt så är 57mm största öd som är standard och lätt att få tag på. Skall man gå större än så i originalcylindern är det inte bara nytt Nicasil som krävs utan ytterligare bearbetning=svindyrt. Mitt råd är att byta till en frisk cylinder istället för att borra vidare i din befintliga.
 
Leta rätt på en beg cylle + kolv eller en hel motor och jämför priser på vad nytt kostar.

"piratcyllar" med stålfoder, finns det :va det är ju trots allt en hobbysurhoj och inte en tävlingsmaskin :hihi
 
Prova och ring Roland eller Roger på R.N. i Partille och fråga.
All service jag inte gör själv på min hoj lämnar jag in till dem och jag tycker de är toppen!:tummenupp
Yamaha Center kan dra åt..
 
Har tänkt att kolla med Roland Och Boris jr... Det lutar nog åt en begagnad cylle ändå! Tack för tipset!:)
 
Då var en ny (beg från tyskland) cylinder beställd :D :banana Bara att vänta på att den ska komma! Skulle ta 5 dagar i tyskland med dhl så får man väll lägga på 5 dagar till kanske!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top