Är min hoj strypt?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har en GSX-R 750 -90.
Om man kollar upp den på www.vv.se så står det att den har 59kw.
Fick mitt regbevis idag där det står under övriga uppgifter att den ursprungliga effekten är 85kw (116hk) men att effekten är begränsad i avgssystem och luftrenare samt ändrad kamaxel och förgasarbestyckning?
Jag har inte kört så många hojar så ja har inte så mycket att jämnföra med, men jag tycker den går så in i h-vete!!! Det smäller på så jag blir darrig i knäna och får glädjetårar i ögonen. :banana
Jag har kört en Honda "Seven fity" som har 80hk vilket motsvarar ungefär 59kw och min går bra mycket bättre än den.
Jag själv misstänker att den inte är strypt. Och han jag köpte den av sa att den inte var det.
Kan man se utifrån utan att skruva isär den om den är strypt?

Din hoj var strypt till 100-milaservicen på sin höjd. Kan omöjligt finnas hojar med strypningarna kvar, och du skulle märka det.

Jag forskade lite i det där angående min 88:a som jag köpte i Juli.
Den är typad som 100 hästar(74kW), det skall annars varit 112 hästar ostrypt.
Där satt tydligen strypningen från början i grenrören just vid anslutningen mot avgasportarna på motorn. Dvs brickor insvetsade som begränsar flödet. Hur man kan komma på iden att strypa en motor på det viset kan man ju undra.
På min MC var originalsystemet (en 25 kilos dubbelsystem med en dämpare per sida), utbytt mot ett 4-1-system med huligan-ljudnivå.
Tänk er, varje ägare (i mitt fall skall 16 st ha passerat revy) funderar på vilka trimningsåtgärder man kan tänkas göra, och det skall mkt till om en strypning skall bestå genom åren och för övrigt om MC:n skall överleva alla ägarna.

Min GSX-R-sida här : http://suzuki.medial.com/gsxr/main.html

Nåväl om din 90:a inte har original-avgassystemet kvar så torde det inte finnas någon strypning. I en del senare årgångar (jag vet inte om 90:an hör till dom) satt strypningarna i insugen, det satt halvmåneformade plåtar som begränsar insugningsvolymen.

Last edited:
OLJEKYLD GSXR skrev:
Din hoj var strypt till 100-milaservicen på sin höjd. Kan omöjligt finnas hojar med strypningarna kvar, och du skulle märka det.

Fast dom byter väl knappast kamaxel vid 100-milaservicen, eller :va

Det andra däremot är säkert åtgärdat :tummenupp

Jag har en del prylar kvar till en gsxr 750 -88. Just det där härligt lättade originalavgassystemet ni pratar om :näsblod , X antal nya tätningar till utblåset . nya bromsbelägg fram , enkelcuts , flång nya kraschkåpor.....underkåpa och sidokåpor. Tyvärr ingen toppkåpa eller bakändan....

Hör av dig om ngt kan vara av intresse.....

Enkelt svar: nä, förmodligen inte. Det är mkt osannolikt att det rullar några 15 år gamla gixxers med effektsystsem som har strypningarna intakta. Att det står en sak i regbeviset är något annat. På min 1100 -94 så stod det 74kw men där var alla kusar hemma i stallet, garanterat. Hojen var fö en Tysklandsimport och där fanns det 100hk begränsning, precis som i Sverige en tid.

Eftersom jag är lite veteran-nörd så slog jag till på ett komplett originalsystem från en 89:a från Tyskland. 105 EUR inkl frakt är klart prisvärt för den intresserade fordonshistorikern. Jag har tänkt ha det i beredskap om man i framtiden skall skruva till den mera original för att ha som klubbklassiker.
Och dessutom vill man ju som sådan nörd uppleva samma sak som de som köpte en sådan ny på 80-talet. För att komma till ämnet, jag kan bekräfta att det sitter strypringar längst upp i grenrören. Jag skall fixa bilder.
Det skall väl tjäna att dra ner diametern och därmed flödet på hur mkt avgas motorn kan lämna i från sig. Även om man lyckas slipa (eller borra ?) bort ringarna så är rören rätt smala. Tror ni de uppnådde de ostrypta 112 hästarna med det systemet om man får ur ringarna ? Inte otroligt att man kan tänkas vinna 3 hästar per cylinder och där har man vips de 12 borttappade. :banana
Nu har jag redan ett par 4-1-system att botanisera bland som andas väldigt bra så det där är bara en arkeologisk utvikning för att få uppleva vilken motorkaraktär man får med ett originalsystem.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...