Är Lorenzo slut?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja... den tidigare unge, men inte längre lika unge Jorge Lorenzo har ju inte haft några strålande resultat på bra länge. Är han slut?
 
Tror inte karln är slut men på Marquez Honda kommer han inte att skörda några nya lagrar! Det kommer för övrigt ingen annan av Hondaförarna att lyckas med heller. Förnedra en flerfaldig världsmästare? Tror inte det, ligger liksom inte i Hondas tekniska DNA...

Frågan är vad Honda vill? Utveckla en maskin parallellt med Marquez järnhäst, mer körbar för mer ”normala” underbarn till förare? I så fall kan rekryteringen av JLo möjligen få sin förklaring, att leda en parallell utveckling vid sidan av ett geni som mer förefaller klota flera gånger per varv än önska sig en lättkörd kurvskalpell.

Men JLo behöver nog en hoj mer av typen Suzuki eller Yamaha för att lyckas. Och de senare har mer än nog av talangfulla unga förare och redan en gammal GOAT att hålla igång :) Så det blir intressant att se var vår primadonna hamnar säsongen 2021...
 
Last edited:
Viktigt att inte glömma: så här körde han för två år sedan och hans senaste placeringar på Ducatin innan han skadades och inte körde mer var: 1, 1, 7, 6, 2, 1.
 

Bifogat

  • 20767962_10154917542198231_6890948697176047351_n.jpg
    20767962_10154917542198231_6890948697176047351_n.jpg
    29.1 KB · Visningar: 158
Last edited:
Hoppas verkligen att han får bukt på prylarna, det var väl ändå inte någon som trodde att han skulle kunna köra Ducatin heller?

Man kanske kan få hoppas på näst bästa Hondaförare bara han blir hel iaf? För visst var han på rätt väg innan han pajade ryggen?
 
Det kan ju vara så att han helt enkelt inte funkar ihop med Hondan. Eller så var det något som knäcktes i den där kraschen som är svårt att få ordning på, och det är inte nödvändigtvis fysiskt.
Om han får en annan hoj att köra så kommer det visa sig. Lite synd att han ligger och harvar i bakänden av fältet, för han hör hemma i fronten.
 
För underhållningens skull till 2020 vore det ju bra ifall fler förare var lika snabba; alltså de sämre förarna på bättre hojar och tvärt om; alltså Marquez till KTM (jag vet att han kör Honda 2020), Lorenzo tillbaks till Yamaha (jag vet...) och Hondan ”mer lättkörd”. Det är mer tråkigt än imponerande att se Marquez, tycker jag.
 
Han borde väl ha en 2-3år kvar innan klassas som gammelgnutt. Synd bara att han verkar ha anpassningstid på minst 1 år innan han får till det vid byte av märke.
Tolkar jag dig rätt Ulvhamne, att du menar att alla skador på sista tiden triggat igång något slags hjärnspöke?
 
Han borde väl ha en 2-3år kvar innan klassas som gammelgnutt. Synd bara att han verkar ha anpassningstid på minst 1 år innan han får till det vid byte av märke.
Tolkar jag dig rätt Ulvhamne, att du menar att alla skador på sista tiden triggat igång något slags hjärnspöke?

Det är ju inte omöjligt. Det skulle inte vara den första racekarriären där en rejäl smäll till slut gjort föraren försiktig.
 
Han har ju haft redigt otur med honda också, kedjor som hoppar av, motorer som skär (och ger han en redig lufttur) etc, kanske svårt att pressa max på en hoj som självdetonerar med jämna mellanrum.
Tror inte honda gjort något avsiktligt för att sabotera men han verkar ju inte fått hondas bästa mekaniker direkt ;)

Angående hondas rekrytering så anser ju många det var för att honda såg han som ett hot mot marc när han satt på duccen och började vinna (ibland överlägset), och då passade på att rektytera honom när han hade lite groll med ducce management.

Så lorres största uppgift hos honda är inte att vinna race för honda, utan att INTE vinna race för Ducati.
Vipps så behöver honda bara oroa sig över Dovi, vilket är betydligt mer förutsägbart ;)

Sen kom ju Quartararo dock, så de fick något nytt att oroa sig över :P

Tror J-LO fortfarande är riktigt konkurenskraftig på rätt hoj, på rätt hoj och rätt bana när han får allt att stämma så är han nog världens snabbaste förare fortfarande. Men frågan är om han har motivationen kvar, att bli konstant utbuad i 10 års tid sätter sig nog i huvet på vem som helst tillslut.
 
I vissa fall så kan den "gode" Lorre skylla sig själv då han knappast uppträtt speciellt sportsmanna-mässigt alla gånger....
https://www.youtube.com/watch?v=HTj8E6vzBYY

What goes around, comes around
:fakta

Men är ju precis det det inte gör :confused:

Att nån vid ett enstaka tillfälle ger tummen ner till en person som aktivt ansträngt sig för att mobba och få personen att må dåligt under många år är kanske inte det konstigaste i denna historien.
 
Han har ju haft redigt otur med honda också, kedjor som hoppar av, motorer som skär (och ger han en redig lufttur) etc, kanske svårt att pressa max på en hoj som självdetonerar med jämna mellanrum.
Tror inte honda gjort något avsiktligt för att sabotera men han verkar ju inte fått hondas bästa mekaniker direkt ;)

Angående hondas rekrytering så anser ju många det var för att honda såg han som ett hot mot marc när han satt på duccen och började vinna (ibland överlägset), och då passade på att rektytera honom när han hade lite groll med ducce management.

Så lorres största uppgift hos honda är inte att vinna race för honda, utan att INTE vinna race för Ducati.
Vipps så behöver honda bara oroa sig över Dovi, vilket är betydligt mer förutsägbart ;)

Sen kom ju Quartararo dock, så de fick något nytt att oroa sig över :P

Tror J-LO fortfarande är riktigt konkurenskraftig på rätt hoj, på rätt hoj och rätt bana när han får allt att stämma så är han nog världens snabbaste förare fortfarande. Men frågan är om han har motivationen kvar, att bli konstant utbuad i 10 års tid sätter sig nog i huvet på vem som helst tillslut.

Inte fan satte han sig på Hondan för att inte vinna mot MM...
Det var det krokigaste resonemang jag hört den här veckan.
Men den är ju inte slut än så det kanske kommer nått värre...
 
Inte fan satte han sig på Hondan för att inte vinna mot MM...
Det var det krokigaste resonemang jag hört den här veckan.
Men den är ju inte slut än så det kanske kommer nått värre...

Är inte mitt resonemang utan har upprepats åtskillga gånger på btsports under säsongen av framförallt Neil Hodgson men även Keith Huewen, och de har även fått medhåll för resonemanget av Michael Laverty och Colin Edwards.

Men ingen av de snubbarna förstår väl något om hur en racingdepå fungerar ;)

Försök inte flytta fokus dock för då blir det ju knasigt, detta sägs vara ett av HONDAS resonemang för att punga ut en fet summa för Lorre. Lorres resonemang för att hoppa på en honda är något helt annat, men det var ju ganska tydligt att han skulle vara andraförare i teamet.
 
Tror inte honda gjort något avsiktligt för att sabotera men han verkar ju inte fått hondas bästa mekaniker direkt ;)

Vad baserar du detta uttalande på...? Hela Lorenzo's crew - från chefsmekaniker och datatekniker ner till däckkillen - är några av de mest erfarna i hela depån och inget mekaniskt debackel kan skyllas på någon av dem.
 
Vad baserar du detta uttalande på...? Hela Lorenzo's crew - från chefsmekaniker och datatekniker ner till däckkillen - är några av de mest erfarna i hela depån och inget mekaniskt debackel kan skyllas på någon av dem.

Vad har han haft på hondan, är det 4 eller 5 DNF pga tekniskt strul? Hur många har marquez haft under samma period? Därav min amatörgissning.

Är medveten om att du har bättre koll än de flesta här, så köper helt klart om det bara är ren otur.
Oavsett så borde det ju kunna påverka mentaliteten hos föraren när man inte kan lita 100% på materialet under en.

Får i.a.f hoppas han trivs bättre med 2020års hoj om han sitter kvar.

Kan ju inte vara bra för honda heller att ha allt satsat på marc, om han skulle skada sig är bästa hondan plötsligt och slåss om typ 10e-6e plats, och då inte en repsol :)
 
Han har ju haft redigt otur med honda också, kedjor som hoppar av, motorer som skär (och ger han en redig lufttur) etc, kanske svårt att pressa max på en hoj som självdetonerar med jämna mellanrum.
Tror inte honda gjort något avsiktligt för att sabotera men han verkar ju inte fått hondas bästa mekaniker direkt ;)

Angående hondas rekrytering så anser ju många det var för att honda såg han som ett hot mot marc när han satt på duccen och började vinna (ibland överlägset), och då passade på att rektytera honom när han hade lite groll med ducce management.

Så lorres största uppgift hos honda är inte att vinna race för honda, utan att INTE vinna race för Ducati.
Vipps så behöver honda bara oroa sig över Dovi, vilket är betydligt mer förutsägbart ;)

Sen kom ju Quartararo dock, så de fick något nytt att oroa sig över :P

Tror J-LO fortfarande är riktigt konkurenskraftig på rätt hoj, på rätt hoj och rätt bana när han får allt att stämma så är han nog världens snabbaste förare fortfarande. Men frågan är om han har motivationen kvar, att bli konstant utbuad i 10 års tid sätter sig nog i huvet på vem som helst tillslut.

Du & btsports har väldigt bra fantasi där...varför skulle Honda vara orolig för Lorre på Duccen....Lorre hade ju fått kicken från Ducati långt innan Honda var intresserade av honom:va

Sedan kan man undra varför Honda inte visade intresse för Lorre när han var bäst på Yamahan, då var han väl största hotet:va

Kanske Honda ska skriva kontrakt med Quartararo när Crutchlows & Nakagamis kontrakt går
ut:rofl:rofl:rofl


Är det därför Crutchlow & Nakagami underpresterar pga de har också fått dåliga mekaniker:va
 
Last edited:
Du & btsports har väldigt bra fantasi där...varför skulle Honda vara orolig för Lorre på Duccen....Lorre hade ju fått kicken från Ducati långt innan Honda var intresserade av honom:va

Sedan kan man undra varför Honda inte visade intresse för Lorre när han var bäst på Yamahan, då var han väl största hotet:va

Kanske Honda ska skriva kontrakt med Quartararo när Crutchlows & Nakagamis kontrakt går
ut:rofl:rofl:rofl


Är det därför Crutchlow & Nakagami underpresterar pga de har också fått dåliga mekaniker:va

Självklart är det fantasi och spekulationer, har aldrig påstått något annat, har också upprepade gånger sagt att det inte är min spekulation. Men va tråkigt GP vore utan spekulationer!
Men jag köper det i.a.f delvis, sitter du i lednigen på honda och har att välja på ett allvarligt hot om titeln med lorre på en ducce, eller att signa honom och se hur det går, skulle det gå riktigt bra så har vi 2 hondor som slåss om pallplatser, skulle det gå dåligt har de iaf avvärjt hotet från ducati. Sen har de säkert en hel del övriga resonemang och anledningar också.

Honda har naturlgtvis pratat med lorre även när han var med yamaha, samma som att yamaha pratat med marquez (vilket ju Lin Jarvis själv sa förra racet).

Spekulationerna om lorre till repsol började ju under sommarpausen, dvs långt innan han lämnade ducce.

Crutchlows crasher skapar han själv, han har ju alltid legat i sandfållan mer än stått på hjulen så ser inget konstigt där, han presterade OK hos tech3 yamma men skapade ju ingenting på ducati. Men kan bara minnas nån enstaka gång han fått avbryta p.g.a tekniska problem.

Nakagami presterar väl ungefär som förväntat eller t.o.m bättre, han är ju en talangfull förare men en av anledningarna att han sitter på hojen istället för ännu en spanjor eller italienare är ju också att Honda's ledning vill ha en japansk förare i MotoGP.

Honda har självklart fört diskussioner med Quartararo redan, vilket antagligen KTM, moviestar (eller vad de nu döpt fabriksteamet senast, monster?), aprillia,ducati också har. Vore ju konstigt att inte ens prata med en så talangfull förare, sen hur intresserad han är av att sitta på nåt annat än en yamma är ju en annan sak.

Edit OT: Vore ju skoj att se Fabio på en suzuki, borde vara en farlig kombination
 
Last edited:
Eller om man inte är Lorre fanboy kan man amatörgissa att han behandlar materialet lika som Marc...

Du menar att lorres körstil får kedjor att hoppa av och motorer att skära ihop?, Finns det någon förare i MotoGP som inte ger maxvarv på rakorna menar du? Så de andra hondaförarna åker runt på halvgas på rakorna?, förstår inte din poäng, utveckla gärna.

Om något skulle jag ju se lorenzo som mjukare mot hojen än marc.

Förstår inte heller varför du citerar mig och skriver "Lorre fanboy", citerade du fel person?
 
Last edited:
sitter du i lednigen på honda och har att välja på ett allvarligt hot om titeln med lorre på en ducce, eller att signa honom och se hur det går, skulle det gå riktigt bra så har vi 2 hondor som slåss om pallplatser, skulle det gå dåligt har de iaf avvärjt hotet från ducati. Sen har de säkert en hel del övriga resonemang och anledningar också.

Hmmm, i big business är det inte så ovanligt att köpa upp konkurrenter för att slippa, ja just det, konkurrens...…….
 
Jag tror inte att det är nåt fel på varken Lorres cykel lr mekanik teamet...Största anledningen till Lorres resultat i år, tror jag däremot pga skador efter alla crashar på sista tiden vilket har säkert triggat igång något slags hjärnspöke som nån nämnde här tidigare :hihi

Vissa förare har väl väldigt dåligt självförtroende när de går ner i backen & skadorna gör nog inte hellre lättare...

T.o.m MM har påstått att årets Honda är svårkört i och med att de ökade effekten på den. Men så länge han hänger med Duccen på rakan skiter han i det!

Sedan har jag också hört talas om att på Hondan bakbromsen måste användas mycket mer jämfört med konkurrenterna (snackar vi om nån trail braking då) vilket är inte Lorre van med!

Alla känner väl till att MM är en duktig cross förare & där är väl rätt så vanligt med trail braking!
Undrar om det är därför MM har lite fördel på Hondan....?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top