Är lite sugen på en BMW K1200R

Babe

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
R1, DRZ 400S, XT660Z Tenere
Leter eftert en ny hoj till nästa sommar och har tittat lite (läs mycket) på K1200R, har provkört K1200S då den inte finns någon R att prova. Hörde att någon sprängt motorn på provhojen :confused:

Är det någon som vet något om denna hoj? Jag vill veta allt :banana

// Babe

Babe skrev:
Leter eftert en ny hoj till nästa sommar och har tittat lite (läs mycket) på K1200R, har provkört K1200S då den inte finns någon R att prova. Hörde att någon sprängt motorn på provhojen :confused:

Är det någon som vet något om denna hoj? Jag vill veta allt :banana

// Babe

K1200S är en hiskeligt trevlig motorcykel! Köp den så får du lite vindskydd och snyggare framlykta jämfört med K1200R.

Det är ju iof skönt med vindskydd, men naket är ballast :yoparty tycker jag.

Babe skrev:
Leter eftert en ny hoj till nästa sommar och har tittat lite (läs mycket) på K1200R...

// Babe
Var på Tuvängens gokartbana och körde i slutet på augusti och höll på att skämmas ihjäl när jag insåg att jag blev totalt och hopplöst förälskad i en BMW som rullade in i depån... det var just en K1200R, silver och svart... den är så j-a läcker att tom jag kunde tänka mig att äga den. Att den dessutom såg ut att vara rolig att köra gör ju inte saken sämre (killen som körde den på gokartbanan såg inte ut att ha tråkigt om man säger så... jag låg efter några varv för att kika lite. På hojen!!! ). Naket är ballt när det ser ut som den hojen. En BMW.. kan ni fatta?!? :3freak

Hoppas du hittar den info du behöver. :tummenupp

Civiliserat uppträdande under 7000 rpm. Grymt ljud för att vara original däröver, skapligt drag åxå :D

Juste bromsar fram, jävligt blåsig i 240km/h och klonkig växellåda. Ett helvete att använda blinkers, man tutar gärna istf blinkar vänster :rolleyes:

Mjuk motor som nästan inte vibrerar alls med relativt rak effektkurva. Jag satt bra på den på en gång utan att behöva leta sittställning.

Dyr... :död

Babe skrev:
Det är ju iof skönt med vindskydd, men naket är ballast :yoparty tycker jag.

Jag har kört både S och R. Båda har pulver så det räcker till och blir över. R är den råaste (kanske kan Honda X11 konkurrera men den säljs inte längre vad jag vet) nakna hojen som finns.

Skall du inte cruisa i Europa är R helt okej. Frågan är om du behöver ha en sådan häftig motor (164 hästar). Vad kör du idag? Är det din första hoj så funkar den eftersom den är så snäll, men ta det försiktigt med gasrullen i så fall. Och rent logiskt kanske du skall ha något snällare. Men man tänker inte alltid logiskt vad gäller mc...

Inte att förglömma - billig försäkring:

Helförsäkring BMW/If
Zon 1-2: 6060kr
Zon 3-7: 4335kr
Villkoret för att få försäkra K1200S och R är att man är född -75 eller tidigare.

Jåke skrev:
Civiliserat uppträdande under 7000 rpm. Grymt ljud för att vara original däröver, skapligt drag åxå :D

Juste bromsar fram, jävligt blåsig i 240km/h och klonkig växellåda. Ett helvete att använda blinkers, man tutar gärna istf blinkar vänster :rolleyes:

Mjuk motor som nästan inte vibrerar alls med relativt rak effektkurva. Jag satt bra på den på en gång utan att behöva leta sittställning.

Dyr... :död
Jag skriver under på allt det där. Känns lite stor dock och man sitter lite upprätt. Efter jag testat S:en och sen satte mig på min hoj igen så tyckte jag min var väldigt liten och kompakt :D

Funker Vogt skrev:
Jag har kört både S och R. Båda har pulver så det räcker till och blir över. R är den råaste (kanske kan Honda X11 konkurrera men den säljs inte längre vad jag vet) nakna hojen som finns.

Skall du inte cruisa i Europa är R helt okej. Frågan är om du behöver ha en sådan häftig motor (164 hästar). Vad kör du idag? Är det din första hoj så funkar den eftersom den är så snäll, men ta det försiktigt med gasrullen i så fall. Och rent logiskt kanske du skall ha något snällare. Men man tänker inte alltid logiskt vad gäller mc...

Jo, Jag behöver :lol något snabbare hoj en den jag har idag, har ju även tittat på Speed Triple och SV1000 men denna är ju ballare trots att det är en BMW.

Jag satt väldigt bra på denna och tyckte att den var jätte skön att köra å visst gick det fort att komma upp i hastighet det var ju b.l.a det som gjorde mig frälst, det ända dock jag har är att den kändes lite tung,

Last edited:
Eldstorm skrev:
Inte att förglömma - billig försäkring:

Helförsäkring BMW/If
Zon 1-2: 6060kr
Zon 3-7: 4335kr
Villkoret för att få försäkra K1200S och R är att man är född -75 eller tidigare.

Jupp visst det är kanon bra försäkring på BMW . Ibland är jag glad att jag är född före -75

Babe skrev:
Jo, Jag behöver :lol något snabbare hoj en den jag har idag, har ju även tittat på Speed Triple och SV1000 men denna är ju ballare trots att det är en BMW.

Jag satt väldigt bra på denna och tyckte att den var jätte skön att köra å visst gick det fort att komma upp i hastighet det var ju b.l.a det som gjorde mig frälst, det ända dock jag har är att den kändes lite tung,

Ja, det skiljer väl 20 kg cirkus, men vadå. Det är ju bara att träna lårmusklerna. :tummenupp

Själv lutar det åt K1200s eller nya Blackbird om den kommer. Jag vill inte att mer hår blåser av. :4skrika

Babe skrev:

Jag satt väldigt bra på denna och tycket att den var jätte skön att köra å visst gick det fort att komma upp i hastighet det var ju b.l.a det som gjorde mig frälst, det ända dock jag har är att den kändes lite tung,

Lite data på de du nämner:
[Modell - torrvikt - hk - ca. pris - hk/kg - kr/hk - kr/kg]
SV1000 - 187 kg - 120 bhp - 90.000 kr - 0.64 hk/kg - 750 kr/hk - 481 kr/kg
Speed Triple - 189 kg - 128 bhp - 110.000 kr - 0.68 hk/kg - 859 kr/hk - 582 kr/kg
BMW K1200R - 211 kg - 163 bhp - 142.000 kr - 0.77 hk/kg - 871 kr/hk - 673 kr/kg

Man kan alltså dra följande slutsatser:
- SV1000 kostar minst men ger minst pulver per kg hoj.
- BMWn kostar mest men ger mest pulver per kg hoj och är bara 12 kr dyrare per hästkraft än Speed Triple.
- SV1000 är dyrast att försäkra.
- BMWn billigast att försäkra.
- BMWn är tyngst. SV1000 är lättast. Dock skiljer det bara 24 kg men 23 hk.

Kikar man sedan på andrahandsvärdet på de olika så har jag en känsla av att man procentuellt får ut mer på BMWn om 5-6 år än av de andra. Ägandekostnaderna är klart till BMWs fördel om man slipper lån.

Vad gäller lättsvängdheten så kan det bero på vilket däck som satt på. Jag har testat 1200S med Metzler M1 och 1200R med Pilot Power. R:en kändes då lite tungstyrd medans S-en var lättare att hantera. Något senare fick jag möjlighet att testa S-en men då med Pilot Power och den betedde sig så som R-en hade gjort. Tror att Pilot Power har en något flackare profil än M1 men jag låter det vara osagt.

Skulle jag välja idag skulle det bli en K1200R... om jag bara hade råd.

Jag vill oxå ha en K1200R liksom du provade jag en S, hmmm undra om vi gjorde det tillsammans.
Men jag e så sugen på en R. Skulle du å ja inte på hoj sem nästa år????? :banana

Speedster rutan fungerar förvånansvärt bra, ger bra skydd och man upplever ingen jobbig turbulensen. Man ligger väldigt stabilt och avslappnat på vägen.

Vikten verkar bekymra en del, kan säga att den känns mycket lättare än vad den är. Den fungerar alldeles utmärkt på krokiga småvägar och faller lätt och snabbt ner i kurvorna utan protest. Den dynamiska fjädringen och duolever upphängningen är ett kapitel för sig som gör underverk, måste upplevas.

Originalljudet är lite mesigt, men nu har jag beställt ett Laser Hotcam ( Powercup Replica) för att råda bot på det problemet. Ska bli intressant att se hur många kilon som ryker, originalpipan ser inte ut som någon lättviktare direkt.

Något orolig på låga varv, men detta tycks försvinna allt eftersom, eller så har jag vant mig.

Och effekten, vid 6000 rpm börjar den accelerera brutalt, och runt 8000 är det hysteriskt och framhjulet lyfter på 3'an trots att man ligger på tanken. Här måste man vara snabb och växla annars är man uppe på det röda på nolltid. :)

In action på rörken..

normal_DSCF4791.JPG

konta skrev:
Jag vill oxå ha en K1200R liksom du provade jag en S, hmmm undra om vi gjorde det tillsammans.
Men jag e så sugen på en R. Skulle du å ja inte på hoj sem nästa år????? :banana

Jo, var det inte du som låg bakom å inte hängde med när jag drog på :rofl .

Jo men visst ska vi det, :yoparty

robeen skrev:
Och effekten, vid 6000 rpm börjar den accelerera brutalt, och runt 8000 är det hysteriskt och framhjulet lyfter på 3'an trots att man ligger på tanken. Här måste man vara snabb och växla annars är man uppe på det röda på nolltid. :)
Jisses... den låter ju som ett riktigt monster. Har jag aldrig hört att en standardhoj går så vansinnigt att man inte kan hålla framhjulet i backen på trean trots att man ligger på tanken. Måste provköra en sån nån gång o känna på den prestandan...

WASP skrev:
Jisses... den låter ju som ett riktigt monster. Har jag aldrig hört att en standardhoj går så vansinnigt att man inte kan hålla framhjulet i backen på trean trots att man ligger på tanken. Måste provköra en sån nån gång o känna på den prestandan...

Kan tillägga att vi pratar cm, alltså inte några ofrivilliga wheelies vi pratar om ;) Och det är just runt 8000rpm den hugger tag i asfalten ordentligt.. Visst, den accelererar bra på lägre varv med, men just vid 5-6000 och 8000 kommer en extra skjuts. Vore ju onekligen intressant att testa med ett helsystem, dessa ska tydligen ge dryga 10 hästar till :jisses

Men GSX-R 1000 K5 måste väl vara värre ?? 170 hästar och massa kilo lättare. Börjar snegla mer och mer på den.. fin :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT