Babe skrev:
Jo, Jag behöver

något snabbare hoj en den jag har idag, har ju även tittat på Speed Triple och SV1000 men denna är ju ballare trots att det är en BMW.
Jag satt väldigt bra på denna och tycket att den var jätte skön att köra å visst gick det fort att komma upp i hastighet det var ju b.l.a det som gjorde mig frälst, det ända dock jag har är att den kändes lite tung,
Lite data på de du nämner:
[Modell - torrvikt - hk - ca. pris - hk/kg - kr/hk - kr/kg]
SV1000 - 187 kg - 120 bhp - 90.000 kr - 0.64 hk/kg - 750 kr/hk - 481 kr/kg
Speed Triple - 189 kg - 128 bhp - 110.000 kr - 0.68 hk/kg - 859 kr/hk - 582 kr/kg
BMW K1200R - 211 kg - 163 bhp - 142.000 kr - 0.77 hk/kg - 871 kr/hk - 673 kr/kg
Man kan alltså dra följande slutsatser:
- SV1000 kostar minst men ger minst pulver per kg hoj.
- BMWn kostar mest men ger mest pulver per kg hoj och är bara 12 kr dyrare per hästkraft än Speed Triple.
- SV1000 är dyrast att försäkra.
- BMWn billigast att försäkra.
- BMWn är tyngst. SV1000 är lättast. Dock skiljer det bara 24 kg men 23 hk.
Kikar man sedan på andrahandsvärdet på de olika så har jag en känsla av att man procentuellt får ut mer på BMWn om 5-6 år än av de andra. Ägandekostnaderna är klart till BMWs fördel om man slipper lån.
Vad gäller lättsvängdheten så kan det bero på vilket däck som satt på. Jag har testat 1200S med Metzler M1 och 1200R med Pilot Power. R:en kändes då lite tungstyrd medans S-en var lättare att hantera. Något senare fick jag möjlighet att testa S-en men då med Pilot Power och den betedde sig så som R-en hade gjort. Tror att Pilot Power har en något flackare profil än M1 men jag låter det vara osagt.
Skulle jag välja idag skulle det bli en K1200R... om jag bara hade råd.