Är jag rökt, eller har jag en chans?

• Thread starter Thread starter Smagatusk
  • Start date Start date

Smagatusk

Guest
Tja!

Blev nyss stoppad av polisen för fortkörning. Här kommer händelsen utan omsvep eller lögner som är till min fördel:

Jag, i min Transit, låg i högerfilen i lite drygt 110. Blir omkörd i cirka 130 av vad som senare skulle visa sig vara en civilbil. Jag hakade på och följde strömmen. Efter cirka 5 kilometer gick bylingen in till höger och jag körde om. Jag ser då att det var uniformsklädd polis som körde varvid jag gick in framför, saktade in och körde av motorvägen cirka 500 meter senare. Polisen följde mig ända hem, bad mig sätta mig i baksätet på deras bil och sa att jag kört för fort.

Nu är det så här... Jag bad dem visa mig filmen eller mätningen, men de vägrade de mig. Allt de hade att visa var en bildskärm med min bil parkerad (livebild alltså), och texten "distance: 979 meter 132.9 km/h"

Det var allt. Jag vägrade skriva på för att jag inte sett om det var mig de mätt. De blev då lite dryga och frågade mig vem de annars skulle ha mätt? Tja, nån av de 20 andra bilarna som körde lika snabbt?

De frågade även varför jag körde så fort. Jag svarade att jag var inte medveten om att jag körde för fort. Jag låg ju bakom er. Svarat blev då att "vi får köra hur fort vi vill av olika anledningar".

En rättegång är att invänta. Uppenbarligen.

Kan jag vinna?

/Mange

Det skrivs av...

Tvärneka, men erkänn att du inte hade stenkoll på mätaren. Mena att du körde "lugnt och utan stress" och följde rytmen som du skrev. Att du låg bakom dem kan du utelämna för de kan bevisa att DE körde för fort, och åkte du lika fort kan det med viss vilja bli ett bevis.

Känn inte igen deras bil förrän de stoppade dig, erkänn inte att du kört för fort.

Enligt dig körde du lugnt och fint hem till dörren och där kom två rätt otrevliga och lite hotfulla poliser och försökte tvinga av dig ett erkännande för ett brott du inte begått!

Hoppas det löser sig! De verkar trots allt ha burit sig vettigare åt än den där brottsprovokatören jag råkade ut för. Det meningsfulla i deras agerande är jag mer tveksam till.

Intressant.

Får dom verkligen? Samt kan dom rent tekniskt verkligen mäta bakomvarande trafik på det sättet?
Möjligen om dom har en mätning just vid omkörningen och strax efter?

AV beskrivningen låter det ju nästan som att dom saknar bevis men gjort en fuling för att skrämma fram ett erkännande?

Har ingen aning om utfallet men det var ju i alla fall rätt gjort att inte erkänna.

Intressant.

Får dom verkligen? Samt kan dom rent tekniskt verkligen mäta bakomvarande trafik på det sättet?
Möjligen om dom har en mätning just vid omkörningen och strax efter?

AV beskrivningen låter det ju nästan som att dom saknar bevis men gjort en fuling för att skrämma fram ett erkännande?

Har ingen aning om utfallet men det var ju i alla fall rätt gjort att inte erkänna.

Det är just det jag undrar också, om de försökt att få mig att erkänna utan bevis. Det är ju inte första gången det händer i så fall...

Nån som vet hur lång distans mätningen måste pågå för att vara giltig?

HAr de inte mätt dig, med efterföljande, under en längre sträcka (typ en kilometer eller nåt sånt) så har de inget att komma med.

HAr de inte mätt dig, med efterföljande, under en längre sträcka (typ en kilometer eller nåt sånt) så har de inget att komma med.

Ja, nån eller nåt har de mätt i 979 meter för att komma fram till 132,9 km/h. Men om det var mig de mätte så ska det väl inte vara så jävla svårt att hosta upp filmen och visa mig den? Då hade de ju fått sitt erkännande.

Tror som nån säger att de måste mäta dig mer än 1000 meter för att kunna fälla, och att ha dig bakom sig räknas inte!

mig dömde dem utan mätning, bara en lögn om att dem följt efter mig (körde precis som du om och insåg mitt misstag och tvärrnita, dock va omkörningen ganska dum)

Men rätten sket fullkomligt i att om deras historia stämde skulle dem ha följt efter mig i 160 genom ett samhälle utan att försöka stoppa mig..

Dock tog de så lång tid (2 år) så jag fick behålla kortet men snällt betala 4000

Vad var det för hastighetsbegränsning där det hände? (spelar ingen roll men avgör ju om lappen ryker eller inte)..

Sen så vet man ju inte riktigt när de mätt dig 132,9kmh kan ju vara den högsta hastigheten de mätte dig i under en ca kilometerlång sträcka.

Vad var det för hastighetsbegränsning där det hände? (spelar ingen roll men avgör ju om lappen ryker eller inte)..

Sen så vet man ju inte riktigt när de mätt dig 132,9kmh kan ju vara den högsta hastigheten de mätte dig i under en ca kilometerlång sträcka.

Det var motorväg, så lappen är det ingen fara med. 2.800:- i böter för dem som är nyfikna...

Jag vet inte vad de mätte, eftersom jag aldrig fick några svar. Men visst är det väl så att när de mäter över en sträcka är det snitthastigheten som skall räknas? Jag bromsade ner till 70 direkt när jag hade svängt av motorvägen och bilen toppar typ 140 så jag tycker själv att det låter alldeles för högt om det är ett snitt.

Nån som vet hur lång distans mätningen måste pågå för att vara giltig?

Minst 300 meter. Sen sker ett säkerhetsavdrag på några km/h på medelhastigheten.

Eftersom man mäter hur lång tid det tar för ett fordon att färdas en viss sträcka kan mätning göras på framförande, bakomvarande, mötande etc. Det enda som är viktigt är att polismannen mäter sträckan och tiden.

Sen vill jag tillägga att du gjorde helt rätt som förrnekade brott. Rättvisa ska skipas i domstol och inte vid vägkanten, om man nu inte känner att det är öppet mål och en tingsrättsförhandlingen bara är slöseri med tid. Då kan man ju bespara sig besväret och skriva under.......

Last edited:
Jag tycker ju som så att man ska stå för det man gjort.... är man inte villig att bli av med lappen kör inte för fort, sen tycker man att man blir orättvist behandlad ska man givetvis inte nöja sig med situationen. Poliser som jag träffat på är i regel ganska neutrala och bemöter mig på den nivå som jag bemöter dem vilket jag anser vara helt korrekt, tjafsar jag så tjafsar dem liksom och det blir ingen glad av!

Minst 300 meter. Sen sker ett säkerhetsavdrag på några km/h på medelhastigheten.

Eftersom man mäter hur lång tid det tar för ett fordon att färdas en viss sträcka kan mätning göras på framförande, bakomvarande, mötande etc. Det enda som är viktigt är att polismannen mäter sträckan och tiden.

Sen vill jag tillägga att du gjorde helt rätt som förrnekade brott. Rättvisa ska skipas i domstol och inte vid vägkanten, om man nu inte känner att det är öppet mål och en tingsrättsförhandlingen bara är slöseri med tid. Då kan man ju bespara sig besväret och skriva under.......

Enligt FAP för hastighetsmätning med polispilot så ska det vara minst 500 meter. Säkerhetsavdraget är 3 km/h och det görs automatiskt av polispiloten.
Dom kan visserligen mäta på bilar som ligger bakom men mätningen måste i sådant fall påbörjas i samband med att polisbilen kör om den bil man avser mäta på och den skall avslutas när det andra fordonet åter kör om polisbilen. Dvs dom får inte starta eller stoppa mätningen när den bil man skall mäta ligger bakom.

Neka in i evigheten, jag skulle ge dig goda chanser att klara dig undan!
Vad det gäller att "stå för vad man gjort" så gå med i Folksams försök och bevisa att du kör som en ängel!
Det som gäller är vad som kan bevisas i rätten, allt annat är hypoteser.

Fredrik:tummenupp

Enligt FAP för hastighetsmätning med polispilot så ska det vara minst 500 meter. Säkerhetsavdraget är 3 km/h och det görs automatiskt av polispiloten.
.

Du läser i fel FAP. Den föreskrift som gäller vid just genomsnittsmätning med instrument är FAP 331-7, RPSFS 2012:4.

Däri står bl a:

4 kap. Yttre förhållanden
1 § Den vägsträcka på vilken hastighetskontrollen utförs (kontrollsträckan)
ska vara minst 300 meter lång.

:fakta

Och i 5 kapitlet framgår vilka metoder som kan användas vid mätning, d v s: Kontroll när polisfordonet följer efter det kontrollerade fordonet, Kontroll när polisfordonet blir omkört, Kontroll när polisfordonet kör om eller Kontroll från stillastående polisfordon.

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...