Är en SP-1 en självmordsmaskin för en Rookie?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K
 
Kamikaze? ...ja! skulle nog säga det, men....KÖP min :)
VTR SP1 a.k.a "RED MONSTER"

Kortare semester? hur kort?.... :7peta



HönaPower skrev:
Hejs!

Tog lappen i juni förra året, räknar mig därmed som en Rookie.

Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..

Mottager gärna tips & tankar!

/K
 
SP-1, R1, ZX10R, Turbibusa eller vad som helst är alla bra nybörjarhojar. Även som nybörjare vill man gärna betala för det man vill ha och inte det som andra säger att man "bör" satsa på. Klarar man inte en värsting så klarar man inte en 125 heller. Den bästa nybörjarhojen är den man vill ha. Det sitter i huvudet.

Go for it :tummenupp
 
Jag körde CBR 600 första året men bytte sedan till en VTR 1000 Firestorm.

Jag upplever VTR:en som mer lättkörd, motorn börjar dra redan vid ungefär 3000 varv. Över 8000 är ingen mening att varva. 600:an var mer som en bomd som exploderade vid 10 000 varv. Det kan vara inbillning men jag tror körningen blir mer "harmonisk", jämnare med en 1000 cc V-twin, som har ett bredare register, än en 600 cc radfyra.
 
HönaPower skrev:
Hejs!
Kör en Hornet 600:a, som ju kanske inte är en bra nybörjarhoj med sina 100 hästar...
Siktar nu på att köpa mig drömhojen No 1, en VTR SP-1

Är det helt vansinnigt? min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?

Vill också slippa detta vansinniga varvande som radfyran medför..
/K

1. Vad är det för fel på en Honrnet som nybörjarhoj?
2. Jag dräglade också på en SP1a. Dock var den för dyr då...
3. Alla hojar funkar, det är en fråga om prioritering. Tandborste och VISA kort!
4. V-Twinen har ett mullrande och brummande som du väl förtjänar!

Löp och köp!

PS. Var inte den bra bivven?
 
Om den var bra?.....hehe....jag är bara rädd om kortet :rofl

nej, men jag behöver få loss lite pengar till RR säsong 05 :banana

Så jag kanske får byta till en annan hoj, lite mindre o billigare :huvet


Kristian Salö skrev:
1. Vad är det för fel på en Honrnet som nybörjarhoj?
2. Jag dräglade också på en SP1a. Dock var den för dyr då...
3. Alla hojar funkar, det är en fråga om prioritering. Tandborste och VISA kort!
4. V-Twinen har ett mullrande och brummande som du väl förtjänar!

Löp och köp!

PS. Var inte den bra bivven?
 
Det är fint vrid i en sp1, så det gör den lättkörd - dessutom med ett bra chassi. Att man sedan kan köra fort spelar ingen roll. Åka åt fanders kan man lika gärna göra på en trimmad moppe... allt sitter i hanteringen av gasrullen. Så det är bara att handla och sedan köra med förstånd :tummenupp
 
Köpte själv en Vtr som första hoj, men det var en vanlig 1000F, men måste verkligen hålla med om att det är en klart vettig hoj som första hoj. Inte lika ettrig som t.ex R1 och skönare gång så nästa hoj kommer bli en twin igen. Finns ju inget härligare sound heller!
 
kÖP...............Enligt mig finns det inga nybörjarhojjar. SP-1 är underbar att köra, men semester med den KAN bli lte jobbigt, observera KAN.

Men som sagt KÖP
 
El Torpedo skrev:
Jag körde CBR 600 första året men bytte sedan till en VTR 1000 Firestorm.

Jag upplever VTR:en som mer lättkörd, motorn börjar dra redan vid ungefär 3000 varv. Över 8000 är ingen mening att varva. 600:an var mer som en bomd som exploderade vid 10 000 varv. Det kan vara inbillning men jag tror körningen blir mer "harmonisk", jämnare med en 1000 cc V-twin, som har ett bredare register, än en 600 cc radfyra.

med en v twin så tro man bara de bli mer harmonsikt men i själva verket när man gasar lite på rullen tycker man den låter slö o gasar lite till..sen innan man vet ordet av så e man uppe i 200 blås :3freak
dom(twinar) e förädiska men så grymt :banana :banana
 
ozeo skrev:
med en v twin så tro man bara de bli mer harmonsikt men i själva verket när man gasar lite på rullen tycker man den låter slö o gasar lite till..sen innan man vet ordet av så e man uppe i 200 blås
Förvisso, men motorbromsen är rätt kraftig så man behöver bara släppa gasen ett ögonblick så är man nere på 100 km/h igen. :)
 
HönaPower skrev:
min tanke är att den ska kunna användas till vardags, samt kanske på kortare semestrar...funkar den till detta?/K
Det finns de som kört på längre mc-semestrar (>500mil) på SP1 utan problem.
Kanske inte världens mest touringanpassade hoj dock.:rolleyes:
Körställningen kan vara lite påfrestande om man är riktigt lång och kör långa sträckor utan att kliva av hojen.
 
#Olsson# skrev:
SP-1, R1, ZX10R, Turbibusa eller vad som helst är alla bra nybörjarhojar. Även som nybörjare vill man gärna betala för det man vill ha och inte det som andra säger att man "bör" satsa på. Klarar man inte en värsting så klarar man inte en 125 heller. Den bästa nybörjarhojen är den man vill ha. Det sitter i huvudet.

Go for it :tummenupp


Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???
 
R1 Uffe skrev:
kÖP...............Enligt mig finns det inga nybörjarhojjar. SP-1 är underbar att köra, men semester med den KAN bli lte jobbigt, observera KAN.

Men som sagt KÖP


Skämtar du?? Tycker du en Busa eller en 1100R är en bra hoj för någon som precis tagit lappen? Finns det inte tillräckligt med pellejönsar i trafiken för att vi ska behöva se nybakade hojåkare vingla omkring med 145 hk mellan knäna...???
 
fazerfun skrev:
Kvalificerat skitsnack!!! :huvet :huvet Vem fan är den här "man" du pratar om? Du själv?

En R1 är fullständigt livsfarlig i händerna på en rookie och att påstå något annat är jävligt omdömeslöst av dig. Inte för att de är svårtkörda utan just för att de INTE är det. För en rookie som inte känner sina egna eller hojens gränser (förrän det är försent) är risken överhängande att de klotar redan första säsongen. Har de tur är det bara de själva som drabbas. Annars kan det ju vara dig eller din polare de frontar med när de missbedömer den där långa svepande kurvan....din attityd är kortsiktig och kostsam...tror du att det är erfarna förare som driver upp premierna på R-hojar???

:corn
 
fazerfun skrev:
Skämtar du?? Tycker du en Busa eller en 1100R är en bra hoj för någon som precis tagit lappen? Finns det inte tillräckligt med pellejönsar i trafiken för att vi ska behöva se nybakade hojåkare vingla omkring med 145 hk mellan knäna...???
Tror du det är nå mindre farligt om en nybörjare kör en Sukka GSX-R 600 eller en 1000cc, svar NEJ, det är likvärdig prestanda i dessa maskiner (till en viss del) Därför säger jag att det inte finns nån nybörjar hoj av nyare årsmodeller, visst man kan köpa en klassisk GSX750EF -84 om man vill som nybörjar hoj, men det är inte många som gör det i dessa tider.......
 
R1 Uffe skrev:
Tror du det är nå mindre farligt om en nybörjare kör en Sukka GSX-R 600 eller en 1000cc, svar NEJ, det är likvärdig prestanda i dessa maskiner (till en viss del) Därför säger jag att det inte finns nån nybörjar hoj av nyare årsmodeller, visst man kan köpa en klassisk GSX750EF -84 om man vill som nybörjar hoj, men det är inte många som gör det i dessa tider.......


Tror att det är som du säger, även om 1000 kubikarn är 20-30km/h snabbare i toppfart så slår man nog ihjäl sig om man klotar i 250 på en 600a.


Föresten du har sh tröjan åt fel håll :7peta :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top