Är en Audi värd 5 tusen kronor?

Zergh

Mmpfs... Bytte avatar igen =)
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
På jakt efter en ny Ducce, Cr250n är kvar.
Tjo sporthojare :)

Nu äre så att en vän till mej har sin Audi 100 till salu, det är en 88a med 2,3 liters motorn, och jag letar efter en schysst bil att använda nu tills höst, då hojen antagligen lär stå i garaget, och min forna volvo 240 förvandlade ett rådjur till färs.
Audin har dock lite småfel, såsom handbroms, slitna däck och kass katalysator, och så är ac-kompressorn även kapojtski, men motorn går rätt schysst, vad är det jag ska kolla efter för fel igentligen?
Han kräver 5lökar för den vilket jag tycker är ett ganska bra pris för tüsk fjortistaxi, ska jag slå till eller köpa något annat härke?
Vad för någon annan bil ska jag kolla efter då igentligen?
Pristaket ligger väll la på runt 10lök.

En audi femma är i princip skottsäker. Motorn tickar förmodligen, det är dom hydraliska ventillyftarna som lever om, kan ev hjälpa med lite tjockare olja.
Lyssna efter oljud i vxl-lådan. Pinjong lagret kan tjuta på långmilare.
Ang. handbromsen så är det standard på alla äldre audis. Förmodligen oken som behöver renoveras, ett par hundringar på mekonomen eller nya ok för
2000-2500 kr. Om probemet är att bromsen hänger sig så är det förmodligen vajrarna.
Om det är en 88 så behöver inte katten fungera, bara sitta där för syns skull. Ta loss katten å banka ur innehållet.

Slutsats: Du åker bra samt har en kanon motor(om den är frisk). Ljudet i femman är underbart med ett sportsystem!! dock är den lite törstig....

:tummenupp

Törst är inget större problem, lacken är dock jädrans matt, men ingen rost såvitt jag vet, men det låter som att dom flesta felen är relativt lättfixade ändå då :), frågan är bara hur man får upp lystern i lacken igen, och om det är värt med ett par schysstare fälgar när man ändå raggar däck till den, typ ett par Audi quattro fälgar eller något, sportavgassystem kanske jag skulle tänka på om jag bestämmer mej för att behålla bilen ett par år.

Jag körde min 2,3 i 5 år, 29000 mil vid köpet och 37000 mil vid försäljningen i höstas. Inga större problem, ac-pumpen la av och jag har bytt en omgång bromsok bak. Ett öppnare avgassystem bygger du lätt ihop själv med lite dämpare och rördelar, jag provade några olika varianter. Bromsoken bak får du räkna med att byta, dock kan man borra in smörjnipplar i dem så att man slipper byta ok samtidigt som oljan varje år. Motorn är en av de bästa du kan hitta. Köp en polermaskin på Rusta och lite bra lättare rubbing, lackrengöring och vax så får du lyster i bilen på en dag. Om du bor i 08-området så har jag en uppsättning fina 15" kryssekrade originalfälgar till salu för en småpeng.

Leta efter en 2,0 i dom årsmodellerna. Det är den lilla femman och dom har trummor bak! Annars finns det inga speciella fel, förutom att instrumentbelysningen kan vara lite hursomhelst..

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag körde min 2,3 i 5 år, 29000 mil vid köpet och 37000 mil vid försäljningen i höstas. Inga större problem, ac-pumpen la av och jag har bytt en omgång bromsok bak. Ett öppnare avgassystem bygger du lätt ihop själv med lite dämpare och rördelar, jag provade några olika varianter. Bromsoken bak får du räkna med att byta, dock kan man borra in smörjnipplar i dem så att man slipper byta ok samtidigt som oljan varje år. Motorn är en av de bästa du kan hitta. Köp en polermaskin på Rusta och lite bra lättare rubbing, lackrengöring och vax så får du lyster i bilen på en dag. Om du bor i 08-området så har jag en uppsättning fina 15" kryssekrade originalfälgar till salu för en småpeng.

Nämen vad perfekt :) bor söder om stockholm, jag ska hämta upp Audin nu i veckan, jag slänger iväg ett pm när jag väll har nycklarna i handen ;).

Zergh skrev:
Nämen vad perfekt :) bor söder om stockholm, jag ska hämta upp Audin nu i veckan, jag slänger iväg ett pm när jag väll har nycklarna i handen ;).

Gör så, jag bor också söder om stan:)

Men inte drar de 1,5 liter milen, att komma under 1 liter är svårt om man inte kör landsväg men 1,5? Hur kör ni?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon