Är en 250 4takt seg?

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Tjenare...
Jo nu är man inne på klassbyte.
Just nu så har jag en Ktm sx 125 -03 (naturligtvis 2takt).
Men jag är inne på att byta till en 250 4takt.

Men nu till frågan och det jag vill ha svar på:
Är en 250 4t seg av sig, dvs. är den (lika rapp) rapp och går upp på bakhjulet som en 2taktare? För min nuvarandra cross går ju upp på bakhjulet hur lätt som helst, man behöver bara ge lite gas så är saken biff :hihi.
Hur är ktm:en jämfört med en crf 250 4t -02 och framåt(i rapphet, ex: bakhjulsåkning)?

Och är det bara nått jag har fått för mig eller är alla 4taktare sega som inte har en slagvolym på över 400cc :crash?

Är mycket tacksam för svar // Ett motardfucko
 
Last edited:
Ktm'arn skrev:
Tjenare...
Jo nu är man inne på klassbyte.
Just nu så har jag en Ktm sx 125 -03 (naturligtvis 2takt).
Men jag är inne på att byta till en 250 4takt.

Men nu till frågan och det jag vill ha svar på:
Är en 250 4t seg av sig, dvs. är den (lika rapp) rapp och går upp på bakhjulet som en 2taktare? För min nuvarandra cross går ju upp på bakhjulet hur lätt som helst, man behöver bara ge lite gas så är saken biff :hihi.
Hur är ktm:en jämfört med en crf 250 4t -02 och framåt(i rapphet, ex: bakhjulsåkning)?

Och är det bara nått jag har fått för mig eller är alla 4taktare sega som inte har en slagvolym på över 400cc :crash?

Är mycket tacksam för svar // Ett motarfucko

Var och provkörde suzukis modellprogram för 2006... iofs helcrossar... Körde 125 tvåtakt, 250 fyrtakt och 450 fyrtakt... Och 250n fyrtakt var då inte alls seg.. piggare än 125an, men inte alls lika mkt pulver som i 450n.. Så svaret på din fråga är nog, NEJ... 250 fyrtakt är INTE sega... Men effekten finns ju på helt andra varvtal än på en tvåtaktare, 250 tvåtakten är har iofs mer kraft än fyrtaktarn.. Men jämför man 125 tvåtakt och 250 fyrtakt så är det mer pulver i 250n. :yoparty
 
Rena 250 4t crossar kör i samma klass som 125 2t, så effekten är gämförbar.
Dock så har 250 4t ett mkt finare register än din 125 2t, så länge du håller dej till crf,kxf,rmz,sx-f mm så lär du inte bli besviken,mer än på att det blir dyrare att laga när det går sönder. Men KTM 250 EXC tex är en riktig grishoj, riktigt trött.
 
Wagge skrev:
Var och provkörde suzukis modellprogram för 2006...

Jag var också där och blev grymt imponerad av 250 4t, vilken hoj!!
450 krävde betydligt mer av föraren, på 250 fick jag en riktig crossupplevelse, bra drag men framförallt en hoj som går att hantera.
 
Ktm'arn skrev:
Tjenare...
Jo nu är man inne på klassbyte.
Just nu så har jag en Ktm sx 125 -03 (naturligtvis 2takt).
Men jag är inne på att byta till en 250 4takt.

Men nu till frågan och det jag vill ha svar på:
Är en 250 4t seg av sig, dvs. är den (lika rapp) rapp och går upp på bakhjulet som en 2taktare? För min nuvarandra cross går ju upp på bakhjulet hur lätt som helst, man behöver bara ge lite gas så är saken biff :hihi.
Hur är ktm:en jämfört med en crf 250 4t -02 och framåt(i rapphet, ex: bakhjulsåkning)?

Och är det bara nått jag har fått för mig eller är alla 4taktare sega som inte har en slagvolym på över 400cc :crash?

Är mycket tacksam för svar // Ett motardfucko
Kör du motard me hojjen? Köp 450.

Åker du cross på en seriösare nivå? Då kan du fundera på en 250...

Åker du cross för att köra på bakhjulet? Väx upp! :tummenupp :7peta :banana

Nä men seriöst, du bör ju fundera vad du ska ha hojjen till, känns ganska irrelevant om den går på bakhjulet på gas om du ska köra seriös cross, skaru inte göra det så känns det som att det är lite väl mycke skruva i en 250, bättre köpa en 250 tvåtakt då
 
beror på vad du ska använda den, persoligen tycker jag den är seg om du ska ha den för något utanför crossbanan, tex, is,motard mm

men på crossbanan är den perfekt !
 
Om jag skulle köpa 4t så skulle jag köpa 400 och skulle jag köpa 2t så skulle jag köpa 250 eller snegla på ktm380 :näsblod
 
Schvidja skrev:
Jag var också där och blev grymt imponerad av 250 4t, vilken hoj!!
450 krävde betydligt mer av föraren, på 250 fick jag en riktig crossupplevelse, bra drag men framförallt en hoj som går att hantera.

Jag gilllade faktiskt 450n mer, den kändes lite stadigare i groparna och sen var körställningen bättre, sen fanns det ju KRAFT så det räcker och blir över... 250 hade så lågt styre, men det är ju snabbt åtgärdat, men den kändes lite lättare att manövrera. Hade dock lite mjuk dämpning.
 
Håller med

Lg skrev:
Rena 250 4t crossar kör i samma klass som 125 2t, så effekten är gämförbar.
Dock så har 250 4t ett mkt finare register än din 125 2t, så länge du håller dej till crf,kxf,rmz,sx-f mm så lär du inte bli besviken,mer än på att det blir dyrare att laga när det går sönder. Men KTM 250 EXC tex är en riktig grishoj, riktigt trött.


Det håller jag med om, i std utförande (testat en 02a) så var den jävligt trög.
Undrar om 350 kittet löser saken?
 
Om du ska köra väg ska du ha över 400cc fyrtakt... 250farna är snabba på crossbana men på vägen vill man nog ha en annan effekt och slippa tokvarva o växla som en galen!
 
Lg skrev:
Men KTM 250 EXC tex är en riktig grishoj, riktigt trött.

En snubbe i mina krokar körde en kTM SX-F 250 -06 denna säsong och han sa att det var stor skillnad på den och de äldre KTM exc 250 både i hanterbarhet och effektmässigt. Han gillade den skarpt verkade det som.
 
sx / exc

Elgasen skrev:
En snubbe i mina krokar körde en kTM SX-F 250 -06 denna säsong och han sa att det var stor skillnad på den och de äldre KTM exc 250 både i hanterbarhet och effektmässigt. Han gillade den skarpt verkade det som.


Har för mig SXen har bättre klös än exc i överlag alla modeller/kubik ?
Eller är det något jag drömmt :)
 
nait skrev:
Har för mig SXen har bättre klös än exc i överlag alla modeller/kubik ?
Eller är det något jag drömmt :)

Nej du har inte drömt det är sant.

Dock så har exc ett bättre mellan register. (duuuuuh det är en enduro)
 
Det som skiljer sx mot exc i stora drag är fjädringskomponenter, utväxling, elsystem samt olika svänghjul (därav annan motorkaraktär). Det är stor skillnad mellan motorerna i SX250-05 samt SX-F250-06.
 
nacdx skrev:
Det håller jag med om, i std utförande (testat en 02a) så var den jävligt trög.
Undrar om 350 kittet löser saken?

Bara 350 kittet i sej loser inte hela problemet, dom ar vansinnigt felbestyckade redan fran borjan (aven det avsrpningskit som foljer med hojen nar den ar ny fungerar inte sarskilt bra.)
Men byte av nal, membran i axpumpen,kam,350-kit, for all del, da har du en hyfsad hoj, men hur mycket man an borstar en gris?

Elgasen skrev:
En snubbe i mina krokar körde en kTM SX-F 250 -06 denna säsong och han sa att det var stor skillnad på den och de äldre KTM exc 250 både i hanterbarhet och effektmässigt. Han gillade den skarpt verkade det som.


Nya sx-f 250 har helt ny motor md dubbla kammar, samma princip som alla japaner har, den nya 250 motorn gar grymmt fint, och formodligen sa kommer den samma att hamna i EXCn om nat ar,kanske nasta? dock med vad som sags ovan, annan utvxl,elsyst,trimmningsgrad,osv. (jag gissar pa att den kommer att vaxa och bli bade 400,450,525,540cc med tiden)
 
dyrt?

Lg skrev:
Bara 350 kittet i sej loser inte hela problemet...

okej, vad kostar detta?
*350 kit
*kamaxel
*nål
*membran i axpumpen

* avsrpningskit??

är det enklare/biligare då att köpa en 400?
eller ska en 400 va mycket osmidigare än en 250?
 
Oki...tack för svaren!
Jag hade endast tänkt att använda crossen till banåkning, till vägen har man ju nått lite råare :hihi :3freak.

Och det här med bakhjulsåkningen....tjejen har nu börjat få intresse av att titta på medans man åker numera, inte för att jag kommer åka speciellt mycket mera i år. Men nästa säsong måste man ju kunna posa lite på dom få rakstreckorna som finns :yoparty :banana :D .
Och växa upp lär jag aldrig göra...i alla fall inte så länge jag färdas på 2 hjul(snarare 1 :hihi) :rolleyes: *fuckovarning*.

Men det lutar åt en 250 4t crf -06... men jag har fortfarande inte fått dom riktiga svaren som jag eftersöker om en tvåhundrafemtiofyrtaktare reser sig som ett as eller inte :3freak :gnissla...
 
Last edited:
Olof Eriksson skrev:
Åker du cross för att köra på bakhjulet? Väx upp! :tummenupp :7peta :banana

Kör man inte på bana så kan det ju va kul att ha en hojj som går upp på bakhjulet och har lite klös i sig,det är ju skitkul att träna bakhjulskörning med cross. :yoparty
 
Brännström skrev:
Kör man inte på bana så kan det ju va kul att ha en hojj som går upp på bakhjulet och har lite klös i sig,det är ju skitkul att träna bakhjulskörning med cross. :yoparty
250 fyrtakt reser sig inte av enbart gaspådrag men med lite hjälp så ska det nog gå. Sen beror det nog på också vilket märke man kör, min KTM 250F EXC -02 som jag hade var kanske onormalt slö men det är ju den känd för att vara. Jag skulle satsa på en 450 eller större för man blir förvånad över hur fort man vänjer sig vid effekten.
 
nacdx skrev:
Det håller jag med om, i std utförande (testat en 02a) så var den jävligt trög.
Undrar om 350 kittet löser saken?

Jag har 350 kit på min exc 250 - 02:a :) och sen 450/525 vevaxel och kittad förgasare, med allt detta så piskar ja mina kompisars 250 2t så gott som i ax och i topphastighet :lol
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top