Är detta ett skämt eller finns det en 250cc skooter på 100hk ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag satt och läste "Stora motorcykel katalogen 2004", som ges ut av AutoMotor&Sport och på sidan 187 hittar jag denna skooter.
Det måste ju vara en skämtgrej eller ?
En skooter som varvar 16500 rpm, 249 cc, 6ventiler & 100 hk = tror inte det va..

Jag vet att Bike brukar ha en påhittad hoj i varje hojkatalog. Men jag visste inte om att AutoMotor&Sport hade det i sin.

Bifogat

• Lambletta.jpg
    Lambletta.jpg
    105.6 KB · Visningar: 367
finns en 125 på 80hk men den kostar,den där är ett skämt syns på priset.....

såg den ifjol en kompressormatad 125,gick på 80tkr om jag inte minns fel tror det var en peugot

Holger skrev:
finns en 125 på 80hk men den kostar,den där är ett skämt syns på priset.....
Man ska inte tro på sånt som står i Bike. Fanns någon tråd om den före kraschen har jag för mig.

Holger skrev:
såg den ifjol en kompressormatad 125,gick på 80tkr om jag inte minns fel tror det var en peugot

Det var väl en konceptskooter från Peugeot. Jetforce har jag för mig den hette. Tror inte den kom ut på marknaden med kompressorn.

92-800x600.jpg

tvivlar starkt på att en 250 cc 4-takt skulle komma i nätheten av 100 hk, om ens 50 hästkrafter, med en 2-taktare har dom 110 i moto gp 250 klassen.. visst? mer 2-takt åt folket ! :)

stavfl

Last edited:
Wiseguy skrev:
Jag satt och läste "Stora motorcykel katalogen 2004", som ges ut av AutoMotor&Sport och på sidan 187 hittar jag denna skooter.
Det måste ju vara en skämtgrej eller ?
En skooter som varvar 16500 rpm, 249 cc, 6ventiler & 100 hk = tror inte det va..

Jag vet att Bike brukar ha en påhittad hoj i varje hojkatalog. Men jag visste inte om att AutoMotor&Sport hade det i sin.

Vilken hoj var påhittad i årets Bike då? :va

Klart den är jätteseriös - sex ventiler och lika många överliggande kamaxlar - klockrent (sånt ska jag ha med!) och mängder med dekaler som gör andra avundsjuka :tummenupp

"Motorn är totalrenad och släpper endast ut ren luft?"

"Hela skotern vimlar av dekaler med obegripliga förkortningar, något som väckt stor avund i Japan"

Och sen hela ventilhistorien på det?? Wiseguy, var du lite trött när du läste om den och funderade på om det var ett skämt?

Chrille skrev:
Wiseguy, var du lite trött när du läste om den och funderade på om det var ett skämt?

Inte bara trött, förrvirrad också :)

Jag fattade nog det ganska snabbt.
Lika snabbt som förra årets skämt från BIKE. Den där URAL-hojen med roterande ventiler osv..

Jag är mest förbluffad över att den enbart släpper ut frisk luft :rolleyes:

Det skulle vara om den bygger på bränslecellsteknik (H2) och bara släpper ut vattenånga, men då pratar man inte om slagvolym och överliggande kamaxlar längre.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park