Är detta ett bra däck?

Serbius

CЛABИША/Serbius
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Yamaha Fz6s 2004:a
Dunlop Sportmax D 207 F
120/60 ZR17 TL 55(W) M/C, Framhjul **
Angivet pris*: 1234,68 SEK
endast 543,10 SEK

säljes av www.dackonline.se

skall sitta på en zx6r 98:a

eller skall jag satsa på ett Metzler däck istället?

tacksam på förhand

Hej.

Dessa däck är offline hos Dunlop i Sverige. De finns inte att köpa genom dem längre alltså.

Förmodligen är de gamla..(äldre än 3 år) Därför reas de ut.
Det har ju kommit ersättare till detta däck iom att det inte produceras längre.
Inga problem iofs att köra däck som har varit lagrade svalt och mörkt, men kolla upp det. Det beror ju på hur du ska använda hojen också.

Hej.

Dessa däck är offline hos Dunlop i Sverige. De finns inte att köpa genom dem längre alltså.

Förmodligen är de gamla..(äldre än 3 år) Därför reas de ut.
Det har ju kommit ersättare till detta däck iom att det inte produceras längre.
Inga problem iofs att köra däck som har varit lagrade svalt och mörkt, men kolla upp det. Det beror ju på hur du ska använda hojen också.

Då kan jag också passa på att fråga dig som verkar ha koll på däck:

Pirelli DRAGON SC3 SCX/SCP FRONT 120/70 ZR17 TL 58W M/C (593:-) hos dackonline.se

Jag kan inte hitta info om detta däck på nätet. Började fundera på om Pirelli slutat tillverka detta däck för X antal år sedan? SCP borde väl stå för Super Corsa Pro dock?

Dumt att inte dackonline skriver en liten notis om det skulle vara så att däcken är flera år gamla, inte för att jag bryr mig sådär jättemycket, har kört på däck som är 6 år gamla utan problem - men man vill ju ändå veta.

Då kan jag också passa på att fråga dig som verkar ha koll på däck:

Pirelli DRAGON SC3 SCX/SCP FRONT 120/70 ZR17 TL 58W M/C (593:-) hos dackonline.se

Jag kan inte hitta info om detta däck på nätet. Började fundera på om Pirelli slutat tillverka detta däck för X antal år sedan? SCP borde väl stå för Super Corsa Pro dock?

Dumt att inte dackonline skriver en liten notis om det skulle vara så att däcken är flera år gamla, inte för att jag bryr mig sådär jättemycket, har kört på däck som är 6 år gamla utan problem - men man vill ju ändå veta.

Jag är tyvärr inte så hemma på Pirellis sortiment....
Men Dragon Super Corsa Pro är väl deras gatdäck har jag för mig. Och det tillverkas nog fortfarande.
Enligt Pirellis sida så finns det där under produkterna.
Det finns också ett Pirelli Dragon Super Corsa Special compund(SC) som då borde vara deras racegummi.
Om jag tyder Pirelli rätt, så tillverkas fortfarande Dragon Super Corsa i både gat och raceblandning.

Vad SCX/SCP står för, vet jag inte.
Det borde nog Grevens MC kunna svara på. De körde/sålde Pirelli tidigare.

Jag hittade en del info här:
http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/tyres/default.page

Orginal sitter det du nämner på min cykel.
När jag bytade däck förra säsongen satte jag på följande däck.
Dunlop Sportmax Roadsmart

Hittills är jag inte missnöjd. Dock kanske jag har begränsad erfarenhet. Bike i Trollhättan räckomenderade iaf det däck jag satte på min cykel.

Jag är tyvärr inte så hemma på Pirellis sortiment....
Men Dragon Super Corsa Pro är väl deras gatdäck har jag för mig. Och det tillverkas nog fortfarande.
Enligt Pirellis sida så finns det där under produkterna.
Det finns också ett Pirelli Dragon Super Corsa Special compund(SC) som då borde vara deras racegummi.
Om jag tyder Pirelli rätt, så tillverkas fortfarande Dragon Super Corsa i både gat och raceblandning.

Vad SCX/SCP står för, vet jag inte.
Det borde nog Grevens MC kunna svara på. De körde/sålde Pirelli tidigare.

Jag hittade en del info här:
http://www.pirellityre.com/web/motorcycle/tyres/default.page

Ok tack för ditt utförliga svar, då tillverkar dom förmodligen detta däck fortfarande. Jag får kolla datumstämpel när däcket anländer.

Är det generellt så att dom däck som är nedsatta i pris på dackonline.se är gamla?

Ok tack för ditt utförliga svar, då tillverkar dom förmodligen detta däck fortfarande. Jag får kolla datumstämpel när däcket anländer.

Är det generellt så att dom däck som är nedsatta i pris på dackonline.se är gamla?

Ingen aning.
Kan vara så att de har en sjuhelsikes massa däck av en sort i lager.
Men som sagt, jag vet inte och spekulerar därför inte.

Pirellis superbikeslicks heter just superbike.
dragon har jag inte sett på ett par år, tror inte de görs längre, det senaste heter bara corsa har jag för mig.
sc står för hårdheten, där sc0=supersoft sc1=soft sc2=medium sc3=hårt.

Corsa är väl ändå bana, och Strada gata?

Är däcket okört så håller det väldigt många år utan problem. Är du rädd för att komma en 1/10 sekund för sent till korvkiosken så ska du undvika det. Men annars är det i princip lika bra som ett "Nytt".

Mats

Är däcket okört så håller det väldigt många år utan problem. Är du rädd för att komma en 1/10 sekund för sent till korvkiosken så ska du undvika det. Men annars är det i princip lika bra som ett "Nytt".

Mats

Jo, du sparkar in öppna dörrar. Jag är inte alls rädd för gamla däck. Men jag ska ha det på banhojen så det är ju ändå intressant att veta vad man köpt, men det visar sig kanske i första kurvan :död

Pirellis superbikeslicks heter just superbike.
dragon har jag inte sett på ett par år, tror inte de görs längre, det senaste heter bara corsa har jag för mig.
sc står för hårdheten, där sc0=supersoft sc1=soft sc2=medium sc3=hårt.

Så långt är jag med.

Men enligt Pirellis sida, så finns Dragon fortfarande, parallellt med Diablo.
Deras Hypersport-däck, ska klara både gata och bana:
Diablo Rosso Corsa
Dragon Super Corsa PRO
Dragon Super Corsa PRO special compound
Diablo Corsa III
Dock står det inget om gummiblandningen eller tempraturområdet.

Har kört både med Diablo och Dragon i racegummi och gillar dem. Diablo är dock lite för mjuk i stommen för min smak.
Som sagt....Pirelli är inte det som jag hanterar varje dag.

Mats

Det stämmer.
Dock står det gata/bana på Pirellis hemsida.
Tidigare var Dragon SC Pro ett racedäck, precis som Diablo SC är nu.
Och nu listar de Dragon under Hypersport som gata/bana.

som sagt...Pirelli är inte det jag numera sysslar/kör med.

Den som vet får gärna komma med input.
Däck är kul!!

Diablo Strada verkar vara ett sport touring-däck.
Enda däcks-namnet som innehåller "strada" vad jag kan se.
Själv har jag köpt Bike´s testvinnare Diablo Rosso som verkar var ett grymt bra däck. Hittade dem på en ny svensk sida www.dexon.se

Last edited:
En uppdatering då, jag fick mitt däck från Däckonline.

Det var för det första mönstrat, det var det inte på bilden, och så var det tillverkat 2004.

Suck.. tur att jag inte ska köra än på ett par veckor.

:va

Aldrig mer däckonline säger jag bara.

Dom ringde från Tyskland nu och förklarade att dom har så många bilder på så många olika däck på sin hemsida att jag inte kan kräva att dom ska visa rätt däck på alla bilder.

Jag försökte förklara att skillnaden mellan ett slicks och ett mönstrat däck är lika stor som skillnaden mellan ett vinterdäck och ett sommardäck. Och så sa jag att dom dessutom borde skriva en varning på hemsidan om däcken, som i mitt fall, är tillverkat 2004. Men det kommer dom inte att göra, det fungerar tydligen bra som det är nu tycker dom.

Men dom ringde ju i alla fall upp, så tack för den, fick dock varken en ursäkt eller kompensation.

Sisst jag handlade på däckonline så hade dom faktist DOT märkning i rubriken samt rabatterat pris för ett däck som var lite äldre. Dåligt att dom inte körde med det på däcket du fick...

Dunlop Sportsmart Sportmax

Tjena boys!

Någon som provat nya Dunlop Sportsmart Sportmax?

Ska byta däck i veckan och har kört Dunlop Qualifer RR två säsonger.

Vill ha ett däck som funkar bra på gata, men som man ändå kan ösa på ltie och kanske klämma in en bandag eller två :yoparty

jag har köpt däck från däckonline i flera år...både bil o mc däck. aldrig haft några som helst problem med dom. går fort o få hem däcken o alltid fått dom jag har beställt. kör mer eller mindre uteslutande på metzler M3 på hojen. kanske är gammalt mönster o däck men funkar hur bra som helst på min hoj o min körstil...som sagt däckonline har jag inget o klaga på.

Tjena boys!

Någon som provat nya Dunlop Sportsmart Sportmax?

Ska byta däck i veckan och har kört Dunlop Qualifer RR två säsonger.

Vill ha ett däck som funkar bra på gata, men som man ändå kan ösa på ltie och kanske klämma in en bandag eller två :yoparty

Sportsmart är ju det helt nya däcket.

Detta däcket är vad Dunlop själva kallar för ett "trackday"-däck.
Du kör dit på det, åker bana samt åker hem på det.
Lufttrycket är justerbart för bana tack vare NTEC.
Rekommenderat tryck för banåkning är 2,1 fram och 1,9! bak.
För vägen är rekommendationerna 2,4 fram och 2,1 bak.

-JP- här på forumet har köpt ett set sådana har jag för mig...kolla med honom vad han anser efter att testat dem nu en liten stund.

Jag hade kört D207 för det priset om det gäller gatåka (och inte i youtube-tempo).

Hade däremot inte litat på det för högt gattempo eller banåka.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back