BGI
Ny medlem
Är spekulant på en CBR600RR-08 och säljaren visade upp några kurvor som ska visa hojens prestanda i en bänkkörning/mappning (Dynojet).
Enligt Hondas hemsida ska 08:an leverera 120 hk vid 13500 varv och ca 66 nm vid 11250. I ett test i Bike 2008 uppmätte testlaget en effekt på 112 hk och 63 nm vid bakhjulet. Så vitt jag vet kör de standardmaskiner i sina tester.
1a kurvan visade en maxeffekt på 105 hk.
2a kurvan visade ett max vrid som låg strax under 60 nm.
3e kurvan visade luft/bränsle och låg mellan 12 och 13 i hela registret.
Sen stod det också att "Exup" var spärrat vad nu det betyder.
Jag är inte så insatt men för mig låter dessa förhållanden konstiga. Någon som kan förklara varför en hoj som är utrustad med slip on och PC i syfte att få lite mer ljud, kanske någon hk extra och eventuellt också lite lägre bensinförbrukning uppvisar både klart lägre toppeffekt och vridmoment än en standardmaskin?
Bör jag avskriva hojen som köpobjekt eller är dessa värden "normala"?
Enligt Hondas hemsida ska 08:an leverera 120 hk vid 13500 varv och ca 66 nm vid 11250. I ett test i Bike 2008 uppmätte testlaget en effekt på 112 hk och 63 nm vid bakhjulet. Så vitt jag vet kör de standardmaskiner i sina tester.
1a kurvan visade en maxeffekt på 105 hk.
2a kurvan visade ett max vrid som låg strax under 60 nm.
3e kurvan visade luft/bränsle och låg mellan 12 och 13 i hela registret.
Sen stod det också att "Exup" var spärrat vad nu det betyder.
Jag är inte så insatt men för mig låter dessa förhållanden konstiga. Någon som kan förklara varför en hoj som är utrustad med slip on och PC i syfte att få lite mer ljud, kanske någon hk extra och eventuellt också lite lägre bensinförbrukning uppvisar både klart lägre toppeffekt och vridmoment än en standardmaskin?
Bör jag avskriva hojen som köpobjekt eller är dessa värden "normala"?