Är detta bra eller dåliga värden i bänkkörningen?

BGI

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2011
Hoj
2 små
Är spekulant på en CBR600RR-08 och säljaren visade upp några kurvor som ska visa hojens prestanda i en bänkkörning/mappning (Dynojet).

Enligt Hondas hemsida ska 08:an leverera 120 hk vid 13500 varv och ca 66 nm vid 11250. I ett test i Bike 2008 uppmätte testlaget en effekt på 112 hk och 63 nm vid bakhjulet. Så vitt jag vet kör de standardmaskiner i sina tester.

1a kurvan visade en maxeffekt på 105 hk.
2a kurvan visade ett max vrid som låg strax under 60 nm.
3e kurvan visade luft/bränsle och låg mellan 12 och 13 i hela registret.

Sen stod det också att "Exup" var spärrat vad nu det betyder.

Jag är inte så insatt men för mig låter dessa förhållanden konstiga. Någon som kan förklara varför en hoj som är utrustad med slip on och PC i syfte att få lite mer ljud, kanske någon hk extra och eventuellt också lite lägre bensinförbrukning uppvisar både klart lägre toppeffekt och vridmoment än en standardmaskin?

Bör jag avskriva hojen som köpobjekt eller är dessa värden "normala"?

Bara för att vara klara på en punkt pratar bike och dynojet samma språk? Alltså antigen motoreffekt eller bakhjulseffekt.

Annars blir det äpplen o päron fort!

Olika dynos så ta inte för givet att din hoj har lägre effekt än bikes testhoj.

Använder dynojet och Bike ens samma språk(enheter/mätmetod)? Europa kör väl i regel DIN va? Och jänkare brukar väl använda nått annat som jag inte kommer ihåg?

Nu har det inget med saken å göra men... Nå, dom sagt alla bänkar visar olika. Vill man ha bevisad effekt höjning är det före och efter bänkning på samma dyno som gäller.

Det är tex drf Mcexpress är väldigt förtegen med att lämna ut original siffror officiellt.

Olika mätbänkar ger olika siffror, det kan diffa ett antal hästar.
En körning är endast för jämförande syfte med tidigare körning i samma bänk, helst samma dag...

Biketestet uppvisar låga förluster på den hojen, normalt kan de ligga runt 10-15%, jag tycker säljarens kurvor är rimliga.

Med tanke på det du bytt så borde det kännas mer en vad det gör i min.

Själv bytte jag bara ut den bedrövliga tunga burken med alldeles för mycket motstånd till en som andas 100% fritt, nya stift, olja, olje/luft filter & min blev så mycket roligare, känns kvickare & varvar ut snabbare på alla växlar :rolleyes:

Hur känslig är en bänk för när det kommer till vikt? Alltså ett visst svinn känns ju naturligt i form av slir, ett bra bakdäck vid bänkning borde vara att föredra. Exempelvis i en bromsprovare för bil så går det att få högre bromskraft registrerad innan upplåsning p.g.a mer vikt, säg Merca Vito som går att bromsa upp till ett högre värde än en Porsche 911 trots att 911´an troligtvis har bättre bromsar.

Alltså blir det någon nämnvärd skillnad om det sitter en tjockis på hojen vid bänkningen eller säg att man använder spännband baktill som skapar ett hypotetiskt tryck kontra inga spännband?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka