Är det vakumförgasare? Öppet luftfilter?

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Hej, jag har en Hyosung Comet 125. Motorn är en 4-takts V-tvin, med dubbla 26mm förgasare, jag har för mig att det är Mikuni. Nu undrar jag om det är vakumförgasare eller inte? Och om man kan sätta på öppna luftfilter (enskillda?)?
Vilka filter funkar bäst? Jag vill ju inte skada motorn
Vad är det för slags munstycken i dessa förgasare?

Tack på förhand / Limez
 

Bifogat

  • PICT1578mini.JPG
    PICT1578mini.JPG
    72.2 KB · Visningar: 190
  • PICT1580mini2.JPG
    PICT1580mini2.JPG
    93.2 KB · Visningar: 161
  • PICT1581mini3.JPG
    PICT1581mini3.JPG
    94.7 KB · Visningar: 133
  • PICT1582mini4.JPG
    PICT1582mini4.JPG
    93.9 KB · Visningar: 75
  • PICT1586mini5.JPG
    PICT1586mini5.JPG
    32 KB · Visningar: 101
Hej, jag har en Hyosung Comet 125. Motorn är en 4-takts V-tvin, med dubbla 26mm förgasare, jag har för mig att det är Mikuni. Nu undrar jag om det är vakumförgasare eller inte? Och om man kan sätta på öppna luftfilter (enskillda?)?
Vilka filter funkar bäst? Jag vill ju inte skada motorn
Vad är det för slags munstycken i dessa förgasare?

Tack på förhand / Limez

Dras trotteln direkt med vajern eller sitter det ett membran ? Membran = vacum
Jag tror det är vacumgasare

Öppna filter kan du väll sätta dit men se till att den inte går snålt sen bara, då får du gå upp i storlek på munstyckena.

Funkar bäst... ingen aning.

Torde väll vara mikunis munstycken.... (leta märkning på gasarna)
 
Ser definitivt ut som vacumförgasare.
Det stora, blanka locket på översidan är vacumhuset.
Går att sätta dit öppna luftfilter ändå.
Är lite svårare att bestycka dom bara.
Nackdelen är att det är svårt att veta hur mycket gas du egentligen har.
Gaswiren styr bara ett spjäll, sedan ger vacumsystemet det trottellyft som motorn anses klara vid just det varvtalet och belastningen.
Men gå upp ett eller två steg i huvudmunstycke direkt, kör (som fan!) några mil, kolla om den sotar eller går varmt.
Sotar den = ner ett steg.
Bränner stiften = upp ett steg.
När detta stämmer: Känn efter om du är nöjd med gassvaret i mellanregistret.
Pröva annars att höja eller sänka trottelnålen.
En vanlig injustering av lågfartskretsen, så är det klart!
 
Hej, jag har en Hyosung Comet 125. Motorn är en 4-takts V-tvin, med dubbla 26mm förgasare, jag har för mig att det är Mikuni. Nu undrar jag om det är vakumförgasare eller inte? Och om man kan sätta på öppna luftfilter (enskillda?)?
Vilka filter funkar bäst? Jag vill ju inte skada motorn
Vad är det för slags munstycken i dessa förgasare?

Tack på förhand / Limez

Bättre än separata småfilter brukar faktisk vara att öppna upp den befintliga luftburken uppströms filterinsatsen. Det bruka tex sitta en ljuddämpande strut där...

Mvh
Jörgen
 
Vet inte om det gäller fortfarande, men för några år sedan var hojarna ofta injusterade UTAN ljuddämpningen i luftburken.
Räckte att öppna upp så hade man 5-6häst till!
Nackdelen är att det inte ser lika räjsigt ut som separata filter - som egentligen inte är någon fördel effektmässigt.
Rätt avstämd luftburk med högflödesfilter funkar bättre!
Fördelen med separata är att det går fortare att riva bort knasarna.
Lite moppefuckovarning är det allt på "Komiska bluff-filter"
Särskilt billiga modeller som ofta ger MER motstånd än originalfiltret..
 
Vet inte om det gäller fortfarande, men för några år sedan var hojarna ofta injusterade UTAN ljuddämpningen i luftburken.
Räckte att öppna upp så hade man 5-6häst till!
Nackdelen är att det inte ser lika räjsigt ut som separata filter - som egentligen inte är någon fördel effektmässigt.
Rätt avstämd luftburk med högflödesfilter funkar bättre!
Fördelen med separata är att det går fortare att riva bort knasarna.
Lite moppefuckovarning är det allt på "Komiska bluff-filter"
Särskilt billiga modeller som ofta ger MER motstånd än originalfiltret..

Håller med!

Ja mytomspunna bromslangar och komiska luftfilter är ett måste :hihi
/J
 
Nu har iof K&N´s patent gått ut så nya filter kommer som bygger på K&N tekniken fast till 1/4 av priset...

Bra eller anus, avgör själv....
 
Nu har iof K&N´s patent gått ut så nya filter kommer som bygger på K&N tekniken fast till 1/4 av priset...

Bra eller anus, avgör själv....

Kinatillverkade K&N-kopior tycker jag mig ha sett från EMGO mfl sedan länge :va
 
Kinatillverkade K&N-kopior tycker jag mig ha sett från EMGO mfl sedan länge :va

Jo, men nu börjar det ploppa upp lite mer seriösa filter ryktas det om. Svårt och veta bara vilka som är bu och bä.
Mina DNA filter är väl ingen solstrålshistoria men de får duga tills motorn ses över. Att K&N tar 3-4 lappar för ett set filter är bara löjligt dyrt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top