Är det värt besväret att uppgradera till Win 7?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Kör idag ful-XP och det funkar OK, men har blivit allt mer sugen på att uppgradera till W7. Har det på laptopen och tycker att det är OK. Frågan är dock om datorn blir segare? Det är en celeron på 3ghz, med 4 gb internminne.
Om man ska uppgradera, har jag något att vinna på ett 64-bitars system, eller ska jag nöja mej med 32-bitars?
Vad ska man söka på på piratbukten för att få tag i en stabil version?

Körde i dagarna på Win7 32-bit på min bärbara, snart 3 år gammal Dell med 2GB ram och nån sorts intel pentium på 2 GHz. Har hittills inte märkt att den blivit segare.
För att dra nytta av Win7 64-bit ska man, om jag fattat det rätt, ha en processor på 64-bit.
Prova, är ju bara byta tillbaka annars.

Den här ska vara bra har jag hört.

Edit:
Inga länkar! Pm:a istället!
//Gumpa

Last edited by a moderator:
Du behöver inte ha en ful-version på din laptop eftersom ALLA laptops har SLP i BIOS som berättar för Windows XP att din dator levererades med XP från fabrik. Använd programmet @ http://forums.mydigitallife.info/threads/6077-VLK-and-OEMBIOS-changer... så blir din installation 100% enligt Microsoft.

Att köra W7 med en Celeron är väl ingen höjdare - såvida du inte är bekväm med att själv tweaka installationen och ta bort "onödiga" tjänster och program.

Med bara 4 GB internminne är det hugget som stucket att välja 32 eller 64. 64-bit drar mer minne så förtjänsten som den raka minnesmappning åstadkommer (om nu ditt BIOS tillåter det) är väl lika med noll.

Du behöver inte ha en ful-version på din laptop eftersom ALLA laptops har SLP i BIOS som berättar för Windows XP att din dator levererades med XP från fabrik. Använd programmet @ http://forums.mydigitallife.info/threads/6077-VLK-and-OEMBIOS-changer... så blir din installation 100% enligt Microsoft.

Att köra W7 med en Celeron är väl ingen höjdare - såvida du inte är bekväm med att själv tweaka installationen och ta bort "onödiga" tjänster och program.

Med bara 4 GB internminne är det hugget som stucket att välja 32 eller 64. 64-bit drar mer minne så förtjänsten som den raka minnesmappning åstadkommer (om nu ditt BIOS tillåter det) är väl lika med noll.

Nu missupfattade du mej, jag har w7 på mina laptops och funderar på att uppgradera min egenbyggda maskin till W7.
Känner mej ganska bekväm med att tveaka XP, men har inte lika bra koll på W7 ännu. Vad behöver man ta bort menar du?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park