Är det tillåtet att köra med helljus på dan?

Becker

Medlem
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 -99 Suzuki rm250 Yamaha R1 -03
Tjena undrade om det är tillåtet att använda helljuset på dan alltså köra med det ständigt på. Bilisterna uppmärksammar ju hojen lättare och jätte starkt lyser ju inte hellyset inte på min iallafall

Jag tror inte att man får det, men jag gör det ibland ändå för att synas bättre. Folk verkar tro att man är en moppe ibland. :gnissla

Enligt lagen är det väl inte tillåtet varken på hoj eller bil, men jag kan inte tänka mig att nån skulle få böter för det, som sagt det bländar ju inte så länge det är ljust ute... :)

Då är det väl mer fel att inte ha nåt lyse alls som var å varannan import-bil man möter... :rolleyes:

Becker skrev:
2095468 Tjena undrade om det är tillåtet att använda helljuset på dan alltså köra med det ständigt på. Bilisterna uppmärksammar ju hojen lättare och jätte starkt lyser ju inte hellyset inte på min iallafall
Om du är mörkrädd tror j dom har överseende :hoppskrat

såhär ligger det till det är förbjudet att köra med helljuset när det finns gott om upplysning (heter det så :va )där man kör. om det är en gata eller vad de nu kan vara.
fast det är ju en tolkningsfråga tycker jag :gnissla...
Och jag tror inte snuten vänder och slänger på blåljusen när han möter en hoj eller bil med helljuset på, dom skiter nog i det

jodå lite mörkrädd kanske jag är men då vrider jag bara mer på rullen :D . Det är väl mer åt hållet att vissa bilister är blåsta och vet knappt att det finns hojar i trafiken också, många av olyckorna som händer så är det bilistens fel för att dom var ouppmärksamma, nu är väl inte jag guds bästa barn när det gäller att hålla hastigheten på både 2 och 4 hjul men ändå

Trafikförordningen säger såhär:

Belysning

67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

Belysning vid färd på väg

68 § Vid färd på väg med ett fordon skall lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd skall dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller parkeringsljus vara tänt. Inte heller behöver parkeringsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg skall, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2000:869).

69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon skall halvljus användas, om inte annat följer av 70 eller 71 §.

70 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I skall helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet skall kunna föras säkert.
Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.

(Jag kör också med helljus i klart och soligt väder, eftersom det då inte bländar. Det syns bra, möjligen irriterar psykiskt någon bråkdels sekund, men bländar per definition inte. Den som blir bländad av ett hojhelljus i soligt dagsljus, ens med mina dubbla H4, skall inte ha körkort...)

Becker skrev:
2095545 jodå lite mörkrädd kanske jag är men då vrider jag bara mer på rullen :D . Det är väl mer åt hållet att vissa bilister är blåsta och vet knappt att det finns hojar i trafiken också, många av olyckorna som händer så är det bilistens fel för att dom var ouppmärksamma, nu är väl inte jag guds bästa barn när det gäller att hålla hastigheten på både 2 och 4 hjul men ändå
DE e rätt,ingen kommer ihåg en mes. :yoparty

Alltid helljus på dagen, verkar ha possitiv inverkan i trafiken inte så många som kör ut samt att man lättare blir upptäckt när man kommer ikapp en bil.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!