Är det svårt att styla själv?

Kobran

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
Honda CBR 900 Fireblade -00
Hej alla mc-experter!

Jag har själv köpt en Fireblade -00. Den är helt i originalutförande. Jag skulle nu vilja montera på en hugger, undertray (heter det väl) så man blir av med stänkskärmen, och sätta på ett nytt blås.

Är detta svårt att göra själv?

Det svåraste verkar vara montering av undertray. Hur gör man med låset till utrymmet under baksadeln? Är det bäst att sätta skylten bakom däcket, ovanför huggern eller bör man köpa en miniskylt och sätta på tailen? Miniblinkers?

Jag har aldrig mekat med motorcyklar förr men är inte helt klåfingrig ;)

Tacksam för svar!

Kobran skrev:
Hej alla mc-experter!

Jag har själv köpt en Fireblade -00. Den är helt i originalutförande. Jag skulle nu vilja montera på en hugger, undertray (heter det väl) så man blir av med stänkskärmen, och sätta på ett nytt blås.

Det svåraste verkar vara montering av undertray. Hur gör man med låset till utrymmet under baksadeln? Är det bäst att sätta skylten bakom däcket, ovanför huggern eller bör man köpa en miniskylt och sätta på tailen? Miniblinkers?

Tacksam för svar!

Den här gjordes & monterades på ett fåtal timmar (exkl. lackering), ser kankse svår ut att göra, men det är det inte. Den är gjord i plexiglas (billigt). Sågade till formen med en sticksåg (tigersåg). Nitade fast den i orginal hålen

Låset till utrymmet styrs av en vajer (på en SP-1 åtminstone) så den kan du flytta vars du vill nästan, vi satt den brdvid baklyset.

Skylten har jag för mig att den inte får vara framför bakaxeln (osäker)

HÄR SER DU LÅSET TILL UTRYMMET STAX BAKOM BAKLYSET

Bifogat

• imgp2707.jpg
    imgp2707.jpg
    49 KB · Visningar: 713
Last edited:
1.

Bifogat

• imgp2709.jpg
    imgp2709.jpg
    48.5 KB · Visningar: 693
Tack för ditt svar

Det var verkligen snyggt det jobbet du gjort på din hoj.

Undrar om jag klarar av det???

Funderar på att köpa utrustningen från s-racing i vart fall så får vi väl se om jag ger mig på det på egen hand.

Tänk på en sak när du bygger om
stressa långsamt, det brukar löna sig :fakta

johanp skrev:
vad var det för plexiglas? ser ju ut att vara saftig spegel effekt...

Det är vanlig plexiglas, men vi har lackat det på insidan så inte färgen ska nötas bort av grusstänk mm. Därför ser den så glansig ut på utsidan (än så länge :skrämd )

kanske vore nåt att försöka sig på själv, sv'n har ju en enorm och ful skylthållare bak som man gärna blir av med på ett snyggt sätt... =) du har ingen bild taget från lite längre avstånd så man ser hur det passar in på hojen?

johanp skrev:
kanske vore nåt att försöka sig på själv, sv'n har ju en enorm och ful skylthållare bak som man gärna blir av med på ett snyggt sätt... =) du har ingen bild taget från lite längre avstånd så man ser hur det passar in på hojen?

Vet inte riktigt vad du menar men jag kan lägga upp 2 bilder till

Bifogat

• imgp2708.jpg
    imgp2708.jpg
    48.5 KB · Visningar: 599
nästa

Bifogat

• imgp2710.jpg
    imgp2710.jpg
    52 KB · Visningar: 555
men om man vill ha den lite mattare är det väl bara att slipa utsidan med finkorningt sandpapper?

johanp skrev:
men om man vill ha den lite mattare är det väl bara att slipa utsidan med finkorningt sandpapper?

Det kan hända, eller då sprayar man med mattsvart färg (kanske) både bak & fram......... :confused: :confused:

Re: Re: Är det svårt att styla själv?

R1 Uffe skrev:
Den här gjordes & monterades på ett fåtal timmar (exkl. lackering), ser kankse svår ut att göra, men det är det inte. Den är gjord i plexiglas (billigt). Sågade till formen med en sticksåg (tigersåg). Nitade fast den i orginal hålen

Låset till utrymmet styrs av en vajer (på en SP-1 åtminstone) så den kan du flytta vars du vill nästan, vi satt den brdvid baklyset.

Skylten har jag för mig att den inte får vara framför bakaxeln (osäker)

HÄR SER DU LÅSET TILL UTRYMMET STAX BAKOM BAKLYSET

Skulle vara ganska intressant att höra hur den där låter :D :D :D :D :D :D :D :D :D

//Fredda

Kobran skrev:
Hej alla mc-experter!

Tacksam för svar!

Det är inte så särskilt svårt, jag tog hoj kort förra året. Köpte en Suzuki Bandit 600 kryllar av delar till den. Börjar lite smått med miniblinkers fram, hade aldrig gjort något liknande förut, men det var ju knappast särskilt svårt. Hmm, kanske skulle göra om lite bak. sagt och gjort, miniblinkers bak, hmm var rätt snyggt. Beställde en tailguard, rearhugger, höjningsats, larm mm. Lyckades montera allting och är djävligt nöjd.
Men som tidigare talare sa, skynda långsamt. Garanterat kommer du torska på något om du stressar och bara vill få allt på plats så fort som möjligt.
Är själv bedrövlig på det där med tålamod, men har bättrat mig och lärt mig mycket på traven.

//Fredda

Re: Re: Re: Är det svårt att styla själv?

Fredda66 skrev:
Skulle vara ganska intressant att höra hur den där låter :D :D :D :D :D :D :D :D :D

//Fredda

Det kan jag säga, du vill höra den in action :bow :bow :bow

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey